لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۰

نیروی دریایی آمریکا ادعای ایران درباره نفتکش توقیف‌شده در دریای عمان را رد کرد


یک روز پس از انتشار خبر توقیف یک نفتکش توسط نیروهای جمهوری اسلامی در دریای عمان، دفتر روابط عمومی ناوگان پنجم آمریکا در پاسخ به رادیوفردا ادعای ایران درباره دلیل توقیف آن را قویا رد کرد.

تیم هاوکینز سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است، به رادیوفردا گفت: «ادعای برخورد نفتکش با لنج ایرانی صحت ندارد و توقیف این نفتکش بدون مبنا و خلاف قانون بوده است.»

ناوگان پنجم آمریکا روز پنج‌شنبه مرجع توقیف‌کننده نفتکش را سپاه پاسداران معرفی کرده بود، اما سپس آن را به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی تغییر داد.

آقای هاوکینز در توضیح خود به رادیوفردا اضافه کرد: «نشانه‌های اولیه حاکی از اقدام سپاه بود چرا که عملکرد همانند گذشته بود. اما بعد از بررسی وضعیت از آسمان، ناوگان پنجم تایید کرد که نیروی دریایی ارتش اقدام به توقیف کرده است.»

نفتکش «اَدوِنتِج سوییت» با پرچم جزایر مارشال و ۲۸ خدمه که تابعیت هند دارند، از کویت به مقصد تگزاس در حرکت بود که ساعت ۱:۱۵ بعدازظهر پنج‌شنبه هفتم اردیبهشت در دریای عمان توقیف شد.

این نفتکش در آب‌های بین‌المللی سیگنال خطر صادر کرد و پس از آن، تماس با آن قطع شد.

داده‌های سایت کشتیرانی «مرین ترفیک» که رفت‌وآمد کشتی‌ها در جهان را ردیابی می‌کند، نشان می‌دهد که کشتی یاد شده بعد از ظهر پنج‌شنبه در آب‌های شمال مسقط، پایتخت عمان، بود.

ایران بلافاصله توقیف این کشتی را تایید کرد ولی گفت که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی آن را توقیف کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش با انتشار بیانیه‌ای، این کشتی را «متخلف» دانسته و مدعی شده که آن «چهارشنبه‌شب در خلیج فارس پس از تصادم با شناور ایرانی موجب مفقود و مصدوم شدن چند خدمه ایرانی شده بود».

اما این ادعای ایران در حالی است که توقیف نفتکش‌ها از سوی سپاه پاسداران در سال‌های اخیر به یک امر متداول تبدیل شده و معمولا از این اقدام برای معامله با دیگر کشورها استفاده می‌کند.

پیشتر ایران در واکنش به توقیف یک نفتکش خود توسط بریتانیا در جبل‌الطارق در سال ۱۳۹۸، یک نفتکش بریتانیایی را در تنگه هرمز توقیف کرد و بعد از آزادی نفتکش ایرانی، آن را رها کرد.

همچنین خردادماه پارسال، در پی توقیف یک نفتکش ایرانی در یونان به درخواست آمریکا، سپاه پاسداران دو نفتکش یونانی را توقیف و بعد از آزادسازی نفتکش ایرانی، آن‌ها را رها کرد.

XS
SM
MD
LG