لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۱

روسیه به کاربرد موشک‌های ضد تانک «ساخت ایران» در جنگ علیه اوکراین روی آورده است


آتش توپخانه اوکراین در درگیری‌های سنگین با ارتش روسیه در نزدیکی باخموت در منطقه دونتسک
آتش توپخانه اوکراین در درگیری‌های سنگین با ارتش روسیه در نزدیکی باخموت در منطقه دونتسک

با ادامه درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین، مقامات اوکراینی از قریب‌الوقوع بودن «ضدحمله» خبر می‌دهند اما تأکید می‌کنند موفقیت آن‌ها تنها با تسریع ارسال سلاح‌ و مهمات توسط متحدان غربی تضمین می‌شود.

هم‌زمان، گزارش‌ها از به‌کارگیری موشک‌های ضدتانک ساخت ایران توسط نیروهای روسیه در اوکراین حکایت دارد. ولادیسلاو سلزنیف، کارشناس نظامی، تأیید کرده است که شواهدی مبنی‌بر کاربرد سیستم‌های ضد تانک ایرانی توسط نیروهای روسیه در اوکراین به‌دست آمده است.

به گفتۀ او مطابق شواهد جدید، سیستم‌های موشک ضدتانک «دهلاویه» که ظاهراً کپی غیرقانونی کورنت روسی است در تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین به کار رفته است.

این کارشناس نظامی افزود: «برای همه ثابت شده ایران همدست جنایات جنگی روسیه در اوکراین است. اما ارسال این سیستم‌ها همچنین به نوعی ضعف صنایع دفاعی روسیه را به رخ می‌کشد.»

آقای سلزنیف با اشاره به همکاری نظامی تهران و مسکو تصریح کرد هنوز از تجهیزات توپخانه‌ای ایرانی که گویا به دست نیروهای روسیه رسیده و به‌تازگی نشریهٔ آمریکایی وال‌استریت جورنال این معامله را افشا کرد، اثری دیده نشده است.

با وجود انکار مکرر مقام‌های جمهوری اسلامی مبنی بر عدم ارسال سلاح به روسیه، تحلیل جدید لاشه‌های پهپادهای شاهد در اوکراین نیز نشان می‌دهد این پهپادها ساخت شرکت «ما دو» در ایران است و از فن‌آوری غربی که «غیرقانونی» به دست ایران رسیده در آن استفاده شده است.

اصابت دو پهپاد به مخزن نفتی در منطقه کریمه

هم‌زمان با تأکید اوکراین بر ضرورت آزادسازی کریمه، مقام‌های منتصب روسیه در این منطقه می‌گویند شب گذشته اصابت دو پهپاد به مخزن نفتی در این منطقه آتش‌سوزی گسترده را در پی داشته؛ اوکراین صراحتاً مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

رئیس‌جمهور اوکراین در تازه‌ترین مصاحبهٔ خود با رسانه‌های کشورهای اسکاندیناوی از ادامهٔ تدارک ضدحملهٔ اوکراین خبر داد و تأکید کرد هدف اوکراین عقب‌ راندن نیروهای روسیه از تمام مناطق اشغال شده از جمله کریمه است. او از شرح جزئیات سرباز زد اما گفت جنگ «ممکن است سال‌ها به درازا بکشد».

ولودیمیر زلنسکی با تأکید بر ضرورت ادامهٔ حمایت تسلیحاتی متحدان غربی از اوکراین افزود به نفع این کشورها است پشتیبان اوکراین باشند تا درگیر جنگ جهانی سوم شوند.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، جمعه به خبرنگاران گفت اوکراین حدود ۵۰ میلیارد دلار سلاح و مهمات از آمریکا و حدود ۳۰ میلیارد دلار از سایر متحدان‌اش دریافت کرده و به گفتۀ این مقام اوکراینی، تا اندازه بسیاری آمادهٔ ضدحمله است. انتظار می‌رود اوکراین اواخر بهار اوایل تابستان ضدحمله خود را آغاز کند.

بنابه تازه‌ترین گزارش روزانهٔ وزارت دفاع بریتانیا از تحولات اوکراین، روسیه در روزهای اخیر اهداف حملات هوایی خود را تغییر داده و به‌جای تأسیسات برق‌، مسیرهای پشتیبانی نیروهای نظامی را هدف قرار می‌دهد.

در عین حال براساس این گزارش، نیروهای روسیه هنگام هدف‌یابی با مشکل روبه‌رو هستند به همین دلیل حملات چند شب گذشته که رئيس‌جمهور اوکراین آن را «شب‌های ترور» نامید قربانیان بسیاری در میان غیرنظامیان برجای گذاشته است.

در پی حملات مرگبار به میکولایف دنیپر و زاپریژیا، اصابت موشک‌ به خانه‌ای در شهر اومان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب کی‌یف ۲۳ تن از جمله پنج کودک کشته شدند.

  • 16x9 Image

    آنا رایسکایا

    آنا رایسکایا گزارشگر رادیوفرداست که ضمن پوشش گزارش‌های روسیه، و اوکراین، خبرها و موضوعات مرتبط با ایران در این کشورها را گزارش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG