لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۷

دانشجویان ایرانی «سوءاستفاده حکومت از روانشناسی برای سرکوب اعتراضات» را محکوم کردند


تصویری آرشیوی از اعتراضات پاییز گذشته دانشجویان در ایران
تصویری آرشیوی از اعتراضات پاییز گذشته دانشجویان در ایران

جمعی از دانشجویان روانشناسی شش دانشگاه ایران در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن «سوءاستفاده» حکومتی از حیطه‌ روانشناسی برای «سرکوب و استبداد»، از «نهادهای روان‌شناسی و آکادمیک کشور که به بازتولید ظلم کمک می‌کنند»، اعلام برائت کردند.

در این بیانیه که دانشجویان آن را به مناسبت «روز روان‌شناس در ایران» منتشر کردند، آمده که به دنبال جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و «به پاخاستن وجدان‌های بیدار در برابر این فاجعه‌، ترومای جمعی با وقایعی تلخ اعم از حاکم شدن جو امنیتی و سرکوب‌های خشونت‌آمیز، بیش از پیش سلامت روان ایرانیان را نشانه گرفته است».

دانشجویان روانشناسی شش دانشگاه در بیانیه خود با اشاره به اینکه مقام‌های حکومتی در جریان سرکوب گسترده‌ اعتراضات مردمی «جان باختن کودکان و نوجوانان و جوانان این مرز و بوم را به خودکشی نسبت دادند»، افزودند که جمهوری اسلامی حتی «بیمارستان‌های روانی کشور را به شکنجه‌گاه‌های زندانیان سیاسی» تبدیل کرده است.

این بیانیه با یادآوری اینکه برخی افراد مرتبط با نهادهای روانشناسی کشور «اعتراضات مردم را به هیجانات و ابزاری برای تخلیه نیازهای جنسی فروکاستند»، افزود که آنها حتی «مسمومیت‌های سریالی مدارس را به هیستری جمعی و توهم‌های تلقینی و ابزار شیطنت دانش آموزان» تقلیل دادند.

بیانیه یادشده به امضای جمعی از دانشجویان دانشکده‌های روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، الزهرا، بهشتی، علامه طباطبایی و و علوم بهزیستی و توانبخشی رسیده است.

آنها افزودند: «ما جامعه‌ فعال در حیطه‌ سلامت روان ایران، سوءاستفاده از حیطه‌ روانشناسی در مسیر سرکوب و استبداد را محکوم می‌کنیم» و اجازه نخواهیم داد تا حیطه سلامت روان «دستمایه‌ بهره‌کشی‌های سیاسی حاکمیت و ابزار سرکوب» شود.

دانشجویان در پایان این بیانیه نوشتند: «از کسانی که با هر جایگاهی در نهادهای روان‌شناسی و آکادمیک کشور به بازتولید ظلم کمک می‌کنند، برائت می‌جوییم.»

XS
SM
MD
LG