لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

«شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان» برنده جایزه حقوق بشری شد


تصویر آرشیوی از یکی از اعتراضات معلمان در ایران
تصویر آرشیوی از یکی از اعتراضات معلمان در ایران

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از سوی «بنیاد ۱۸ مه»، به عنوان برنده‌ «جایزه‌ صلح ویژه‌‌ حقوق بشر۲۰۲۳» اعلام شد.

«بنیاد ۱۸ مه» این خبر را در نشست مطبوعاتی خود اعلام کرده است. مراسم رسمی «گوانگجو حقوق بشر ۲۰۲۳» قرار است ۲۸ اردیبهشت۱۴۰۲ در کره جنوبی برگزار شود.

در بیانیه بنیاد ۱۸ مه به «تلاش‌های» بیش از دو دهه گذشته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای «ایجاد همبستگی بین‌المللی» و نقش موثر این شورا در «محکوم کردن سیاست‌های ضد حقوق‌بشری دولت ایران در سرکوب معلمان و فعالان اتحادیه‌های کارگری» و «رساندن صدای معلمان ایران در سطح بین‌المللی» اشاره شده است.

اهدا کنندگان جایزه صلح ویژه حقوق‌بشر ۲۰۲۳، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان را به‌دلیل «فعالیت‌های جنبش معلمان در دفاع از آزادی بیان، آزادی، حق تشکل‌یابی، دسترسی عمومی به آموزش رایگان و باکیفیت و مقابله با خصوصی‌سازی آموزش، سرکوب و بازداشت دانش‌آموزان، دانشجویان و معلمان و فعالان اتحادیه‌های کارگری در ایران» شایسته دریافت این جایزه دانسته‌اند.

این بیانیه همچنین به بازداشت و بازجویی بیش از ۲۰۰ معلم در فاصله روز جهانی کارگر ۲۰۲۲ تا اول مه ۲۰۲۳ اشاره کرده و نوشته که «برخی از این معلمان با وثیقه‌های سنگین آزاد تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده‌اند».

بنیاد ۱۸ مه به اتفاقاتی چون کشته‌شدن دست‌کم دو معلم و تعداد زیادی دانش‌آموز در جریان اعتراضات اخیر و مسمومیت‌های گازی مشکوک مدارس اشاره کرده و از تلاش‌های شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی در اطلاع‌رسانی در در این موارد، تقدیر کرده است.

این بنیاد از جمله همچنین به برگزاری تجمعات و اعتصاباتی در اعتراض به کشته شدن کودکان و خشونت و سرکوب‌ها از سوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران و نیز تلاش این شورا برای برگزاری تجمعی سراسری در محکومیت این مسمومیت‌ها اشاره کرده است.

تجمع یادشده که بنیاد ۱۸ مه نوشته «در واکنش به بی‌توجهی مقامات آموزش‌وپرورش» به این مسمومیت‌ها برگزار شد، با خشونت نیروهای امنیتی و بازداشت تعداد زیادی از معلمان شرکت‌کننده مواجه شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان پیش از این در کارزاری که به امضاهای فراوان رسید، از سازمان بین‌المللی کار (ILO) خواسته بود نمایندگان دولت ایران را از هیئت‌ مدیره این سازمان برکنار کنند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان به تازگی نیز فراخوانی برای تجمع سراسری معلمان در روز سه‌شنبه، ۱۹ اردیبهشت صادر کرده است.

قرار است این تجمعات در اعتراض به «حذف عملی اصل ۳۰ قانون اساسی، تشدید القائات ایدئولوژیک در کتاب‌های درسی، درست اجرا نشدن قانون رتبه‌بندی و تبدیل آن از یک عامل تشویق معلمان به ابزاری برای مطیع کردن آنان، انتظار بیش از یک دهه برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، ایجاد ناامنی روانی و تهدید سلامت جسمی دانش‌آموزان به ویژه دختران دانش‌آموز و...» برگزار شود.

جایزه سالانه حقوق بشر گوانگجو را «بنیاد یادبود ۱۸ ماه مه» از سال ۲۰۰۰ و به یاد کشته شدگان اعتراضات روزهای ۱۸ تا ۲۷ ماه مه سال ۱۹۸۰ اهدا می کند. هدف از راه‌اندازی این بنیاد، فعالیت در جهت صلح و حقوق بشر در سراسر جهان است.

پیشتر این جایزه حقوق بشری به گروه مادران خاوران،‌ بازماندگان اعدام شدگان دهه ۶۰ در ایران تعلق گرفته بود.

با استفاده از گزارش‌های وب‌سایت «بنیاد ۱۸ مه» و رادیو فردا؛ ب.ب/
XS
SM
MD
LG