لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۲

«ممنوع‌الخروجی» خانواده همسر علی کریمی به‌دلیل «اعدام» پدرش در کشتار دهه ۶۰


سند افشاشده از سوی گروه هکری «عدالت علی» نشان می‌دهد که خانواده همسر علی کریمی ممنوع‌الخروج شده‌اند
سند افشاشده از سوی گروه هکری «عدالت علی» نشان می‌دهد که خانواده همسر علی کریمی ممنوع‌الخروج شده‌اند

گروه هکری «عدالت علی» سندی را افشا کرده که نشان می‌دهد اعضای خانواده سحر داوری،‌ همسر علی کریمی، ستاره سابق فوتبال ایران «ممنوع‌الخروج» شده‌اند.

در سندی که گروه هکری «عدالت علی» در اختیار بی‌بی‌سی فارسی قرار داده، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در نامه‌ای «خیلی محرمانه»، از دادستان انقلاب تهران خواسته است که خانواده همسر علی کریمی ممنوع‌الخروج شوند.

در این نامه که تاریخ دوم آبان ۱۴۰۱ بر آن نقش بسته، ادعا شده که «بسیاری از اقدامات اخیر علی کریمی به تحریک همسرش و خانواده ایشان بوده است».

این نهاد امنیتی در توجیه، به «گرایش سیاسی» خانواده سحر داوری اشاره و نوشته که پدر خانم داوری نیز به همین دلیل در کشتار دهه ۶۰ اعدام شده است.

علی کریمی از جمله شخصیت‌های شناخته‌شده‌ای است که در واکنش به شرایط کنونی در ایران و وقایع رخ‌داده در کشور پس از مرگ مهسا امینی، رهبر جمهوری اسلامی را در شبکه‌های اجتماعی هدف حملات تند کلامی قرار داد و آشکارا از او به‌عنوان «دیکتاتور» نام برد.

این بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران ابتدای آبان ماه گذشته در توئیتی تأیید کرد که او و خانواده‌اش به «طرق مختلف» از سوی جمهوری اسلامی تهدید شده‌اند.

در سند منتشر شده با اشاره به مطالبی که تا آن زمان علی کریمی در شبکه‌های اجتماعی در زمینه اعتراضات «زن، زندگی،‌ آزادی»‌ در مخالفت با جمهوری اسلامی مطرح کرده، عنوان شده که این اسطوره فوتبال ایران «کاملا همراستا با ضدانقلاب» به دنبال «تشویش اذهان عمومی و تحریک مردم به تجمع»‌ است.

در این نامه به سابقه اعتراض‌های دیگر علی کریمی پیش از مرگ مهسا امنیتی، از جمله زمان حادثه‌ متروپل، هواپیمای اوکراینی، دختر آبی، اعتراضات ۸۸ و اعدام نوید افکاری نیز اشاره شده است.

همزمان با شروع اعتراضات سراسری در ایران بسیاری از چهره‌های شناخته‌شده از جمله بازیگران، خوانندگان، هنرمندان و ورزشکاران از ممنوع‌الخروج شدن خود خبر دادند.

جمهوری اسلامی در ماه‌‌‌های اخیر، بسیاری از شخصیت‌های شناخته شده را ممنوع‌الخروج کرده یا مانع خروج از کشور خانواده‌های آنها از جمله خانواده علی دایی شده است.

ماموران جمهوری اسلامی در اقدامی کم‌سابقه،پنجم دی ۱۴۰۱، هواپیمای مسافربری حامل مونا فرخ‌آذری و نورا دایی، همسر و فرزند علی دایی، را که عازم دوبی بود مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه کیش کرده و از سفر خانواده علی دایی جلوگیری کردند.

مرکز رسانه قوه قضائیه شامگاه دوشنبه اعلام کرد که علت بازگرداندن همسر و فرزند علی دایی «همراهی» با معترضان و «دعوت به اعتصاب» بوده و افزوده بود که «همسر علی دایی متعهد شده بود قبل از قصد خروج از کشور نهادهای ذی‌ربط را از تصمیم خود مطلع کند».

با استفاده از گزارش‌های بی‌سی‌سی فارسی و رادیو فردا؛ پ، م/ ب، ب
XS
SM
MD
LG