لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

واشینگتن‌پست: ایران در پوشش کمک‌های انسان‌دوستانه برای سوریه تسلیحات فرستاده است


مرز سوریه و عراق؛ سند فوق سری اطلاعاتی آمریکا می‌گوید ایران تسلیحات خود را از مسیر زمینی عراق به سوریه فرستاده است
مرز سوریه و عراق؛ سند فوق سری اطلاعاتی آمریکا می‌گوید ایران تسلیحات خود را از مسیر زمینی عراق به سوریه فرستاده است

روزنامه واشینگتن پست با استناد به یک گزارش محرمانه اطلاعاتی آمریکا و اظهارات یک مقام اسرائیلی نوشت که ایران در پوشش کمک‌های انسان‌دوستانه و با استفاده از زلزله اخیر سوریه، محموله‌های تسلیحاتی به این کشور ارسال کرده تا علیه نیروهای آمریکایی به کار گرفته شود.

این رسانه روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت گزارش داده که به یکی از اسناد «فوق محرمانه» که اخیرا در پلتفرم دیسکورد افشا شده بود دست یافته که نشان می‌دهد ایران در فوریه امسال تحت عنوان «کمک‌های انسان‌دوستانه» تسلیحاتی از جمله پهپاد به سوریه ارسال کرده است.

یک مقام دفاعی آمریکا که نخواسته نامی از او برده شود، بدون تایید یا رد صحت گزارش افشا شده گفته است ایران پیشتر نیز تحت پوشش کمک‌های انسان‌دوستانه برای نیروهای نیابتی خود در عراق و سوریه تسلیحات ارسال کرده است.

خبرگزاری رویترز نیز ۲۳ فروردین امسال از قول منابع آگاه منطقه‌ای و غربی گزارش داده بود که ایران از فرصت به دست آمده در زلزله اخیر سوریه و آزادی پروازها برای انتقال گسترده تسلیحات به سوریه استفاده کرده است.

سند فوق سری اطلاعاتی آمریکا می‌گوید ایران تسلیحات را تحت پوشش کمک‌های انسان‌دوستانه از مسیر زمینی عراق و با هماهنگی نیروهای نیابتی و متحدان ایران به سوریه فرستاده است.

این سند در ادامه می‌افزاید ایران بلافاصله بعد از زلزله ششم فوریه سوریه برای بهره‌برداری از هرج و مرج دست به کار شده و هفتم فوریه یک گروه شبه‌نظامی در عراق مشغول تدارک تفنگ، مهمات و ۳۰ پهپاد شدند و ۱۳ فوریه یک افسر ارشد نیروهای سپاه قدس به این گروه شبه‌نظامی دستور داده است که این تجهیزات را در محموله‌های کمک‌های انسان‌دوستانه جاسازی کنند.

در سند اطلاعاتی آمریکا به ابو فدک المحمداوی، از رهبران گروه حشدالشعبی، مورد حمایت ایران در عراق اشاره شده است، اما این گروه در پاسخ به واشینگتن‌پست، موضوع جاسازی و انتقال تسلیحات به سوریه در قالب کمک‌های انسان‌دوستانه را رد کرده است.

این گزارش می‌افزاید، یافته‌های اطلاعاتی آمریکا موضوع نگران‌کننده‌ای را پیش کشیده است؛ اینکه دولت عراق به‌رغم حضور ۲۵۰۰ مستشار نظامی آمریکایی برای کمک به ثبات این کشور، تمایلی به تعقیب شبه‌نظامیان حشدالشعبی ندارد، گروهی که هزینه‌ آنها از بودجه دولت عراق تامین می‌شود.

واشینگتن‌پست در ادامه به این نکته نیز اشاره کرده است که محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق پارسال با حمایت گروه‌های مرتبط با ایران موفق به تصاحب این پست شد.

با این حال یک مقام ارشد دفتر نخست‌وزیر عراق اطلاعات سند افشا شده را «جعلی» خواند و آن را رد کرد.

سند اطلاعاتی آمریکا در ادامه می‌افزاید اسرائیل کاروان‌هایی را که مظنون به حمل سلاح به سوریه و لبنان هستند، هدف حمله قرار داده، اما این خطر نیز وجود دارد که اسرائیل در این حملات محموله‌های بشردوستانه واقعی را هدف قرار بدهد.

این سند می‌گوید که «به احتمال قوی» اسرائیلی‌ها به تلاش‌های بازدارنده خود ادامه خواهند داد، اما آنها نیاز به «تایید اطلاعات دقیق‌تر قبل از حمله به محموله‌ها دارند».

منابع رویترز نیز پیشتر گفته‌ بودند که اسرائیل به سرعت از ارسال تسلیحات ایرانی به سوریه در پوشش کمک‌های انساندوستانه آگاه شده و کارزار تهاجمی برای مقابله با آن را شدت بخشیده است.

این گزارش از قول چندین منبع محلی و غربی می‌افزاید تنها چند ساعت پس از فرود دو هواپیمای باری ایرانی با محموله‌های تسلیحاتی به بهانه کمک‌رسانی، باند فرودگاه حلب توسط اسرائیل مورد اصابت قرار گرفته است.

اسماعیل قاآنی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران اولین مقام خارجی بود که حتی چند روز قبل از دیدار بشار اسد از مناطق زلزله‌زده به این منطقه سفر کرد.

با استفاده از گزارش‌های واشینگتن پست و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG