لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

ریزش «بی‌سابقه و تاریخی» شاخص بورس تهران


بورس تهران
بورس تهران

رسانه‌های ایران گزارش دادند که بازار بورس تهران در روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت، برای دومین روز پیاپی، دچار ریزش‌ شدید شاخص بورس به میزان بیش از ۱۲۰ هزار واحد شد.

خبرگزاری تسنیم نوشت که شاخص کل بورس اوراق بهادار با ریزشی ۱۲۵ هزار واحدی به دو میلیون ۳۱۴ هزار واحد رسید.

در حالی که بازار بورس تهران از جمله در سال ۱۳۹۹، افت‌های شدید شاخص را تجربه کرده، اما این خبرگزاری، ریزش اخیر شاخص بورس را از همیشه شدیدتر توصیف کرد و نوشت: «در طول تاریخ بازار سرمایه، چنین ریزشی بی‌سابقه است».

بر اساس این گزارش، در بازار بورس روز دوشنبه، ۳۰ نماد در محدوده مثبت و ۳۷۷ نماد در محدوده منفی معامله شدند.

این در حالی است که وضعیت بازار سهام در روز یکشنبه نیز به‌شدت منفی بود و شاخص کل در پایان آن روز تقریباً ریزشی ۱۰۰ هزار واحدی را تجربه کرد.

به گزارش تسنیم، در معاملات روز یکشنبه ۴ هزار میلیارد تومان پول و در یک ساعت آغازین روز دوشنبه حدود 3 هزار میلیارد تومان، پول توسط «حقیقی‌ها» از این بازار خارج شد.

روز یکشنبه خبرگزاری برنا به نقل از برخی کارشناسان نوشت که افت نسبی نرخ ارزهای خارجی مقابل ریال در بازارهای آزاد ایران طی یک هفته گذشته نیز می‌تواند عامل دیگری برای کاهش شاخص کل بورس باشد.

بازار بورس ایران در سال‌های اخیر وضعیت پرتلاطمی را تجربه کرده، اما دولت جمهوری اسلامی چه در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی، چه در زمان ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی نتوانسته آرامش را به این بازار بازگرداند.

در مرداد ۱۳۹۹ که این بازار شدیدا دچار ریزش شده بود، رئیس‌جمهور وقت مدعی شده بود: «کارشناسان بازار سرمایه نوسانات تصحیح کننده در بورس را امری عادی و طبیعی می‌دانند».

در آبان ۱۴۰۰، کمیسیون اقتصادی مجلس با انتشار گزارشی، از زیان «۷۰ میلیارد دلاری» مردم از افت شاخص بورس طی ماه‌های قبل از آن خبر داد.

در بهمن‌ ۱۴۰۰، چند ماهی پس از آغاز کار ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور، شاخص بورس تهران در یک روز ۲۵ هزار واحد سقوط کرد و همزمان رسانه‌ها از خروج «شش هزار میلیارد تومان» از بورس خبر دادند.

در آن زمان، شماری از سهامداران مال‌باخته بازار بورس اوراق بهادار ایران مقابل ساختمان بورس و همچنین سازمان برنامه و بودجه در تهران تجمع کردند.

در جریان اعتراضات سراسری اخیر ایران نیز همزمان با اعتصاب کارگران و بازاریان، شاخص کل بورس تهران هزاران واحد افت کرد.

XS
SM
MD
LG