لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

مجلهٔ فناوری؛ از تازه‌های هوش مصنوعی تا رکورد جدید اپل


ادعای افزایش کارایی هوش مصنوعی تا حد هوش انسان، پردازندهٔ جدید اینتل، هشدار اتحادیه اروپا به اپل، هراس‌ها دربارهٔ هوش مصنوعی و رکورد جدید اپل موضوعات این شماره از مجلهٔ فناوری است.

هوش مصنوعی در حد هوش انسان

دمیس هاسابیس، رئیس کارگاه هوش مصنوعی «دیپ‌مایند» شرکت گوگل، می‌گوید هوش مصنوعی‌ای که در حد نزدیک به مغز انسان کارایی داشته باشد، در چند سال آینده وارد بازار خواهد شد.

او در استدلال این ادعایش گفته است «سرعت توسعهٔ هوش مصنوعی طی چند سال گذشته بسیار زیاد بوده است».

این ادعای هاسابیس در حالی مطرح شده که برخی کارشناسان نسبت به توسعهٔ هوش مصنوعی و پیامد‌های آن ابراز نگرانی کرده‌اند ور در عین حال موافقان می‌گویند توسعهٔ هوش مصنوعی کیفیت زندگی انسان‌ها را افزایش خواهد داد.

در همین حال شرکت گوگل در حال اضافه‌کردن هوش مصنوعی به ابزار جست‌وجوی خود است. گزارش شده که ممکن است گوگل از هوش مصنوعی «بارد» در موتور جست‌وجوی خود استفاده کند. این کار احتمالاً در رقابت با شرکت مایکروسافت انجام خواهد شد.

پردازندهٔ جدید اینتل

رسانه‌های فناوری گزارش داده‌اند که اینتل قصد دارد با افزایش سرعت پردازش یک پردازندهٔ قدرتمند را معرفی کند.

این پردازنده با فرکانس ۶.۲ گیگاهرتز عرضه خواهد شد و در یک نسخهٔ خاص فرکانس آن به ۶.۵ گیگاهرتز هم خواهد رسید. این فرکانس در قیاس با قوی‌ترین پردازنده‌های کنونی بازار حدود پنج درصد بیشتر است.

این پردازنده‌های جدید که برای سیستم‌های شخصی عرضه خواهد شد، جواب اینتل در برابر پردازنده‌های اختصاصی اپل سری ام دو در قوی‌ترین نسخه است.

اینتل سعی دارد با پردازنده‌های جدیدش همچنان برتری خود را در بازار حفظ کند.

هشدار اتحادیه اروپا به اپل

شرکت اپل باید بر اساس قانون جدید اتحادیه اروپا در آیفون‌های جدید از پورت USB-C استفاده کند. حالا اخباری منتشر شده حاکی از این‌که اپل سعی دارد برخی عملکردهای USB‌-C را در آیفون جدید دچار تغییر و برخی محدودیت‌ها را روی آن اعمال کند.

در پی این گزارش‌هاٰ اتحادیه اروپا به اپل هشدار داده که حق چنین کاری را ندارد و باید قانون را به‌طور دقیق اجرا کند.

بر اساس قانون جدید انتظار می‌رود آیفون ۱۵ در سال جاری به جای پورت لایتنینگ در اروپا به پورت USB-C مجهز شود.

یکی از انتقادهای همیشگی به اپل پورت‌های متفاوت با محصولات شرکت‌های دیگر و استفاده از روش‌هایی است که بازار انحصاری برای محصولات این شرکت ایجاد می‌کند و کاربران را در استفاده از محصولات این شرکت بسیار محدود می‌کند.

اخطار وارن بافت درباره هوش مصنوعی

وارن بافت، سرمایه‌دار بزرگ آمریکایی، دربارهٔ گسترش هوش مصنوعی در جهان اخطار داد و هوش مصنوعی را با ساخت بمب اتمی مقایسه کرد.

او گفته است «هوش مصنوعی قادر است کارهای زیادی بکند. بیل گیتس جدیدترین نسخه‌ی ChatGPT را به من نشان داده و به من گفته این محصول از زمان جلوتر است. آن چیزی که مرا نگران می‌کند، قابلیت این ابزار جدید در توانایی انجام انواع کارهاست».

وارن بافت معتقد است هوش مصنوعی شباهت زیادی به انرژی اتمی و بمب اتمی دارد. در حال حاضر نگرانی از هوش مصنوعی در جهان در حال افزایش است.

چندی پیش جفری هینتون، دانشمند رايانه که «پدرخواندهٔ هوش مصنوعی» هم لقب گرفته، از مقام خود در شرکت گوگل کناره‌گیری کرد تا در مورد خطرهای هوش مصنوعی هشدار بدهد.

آقای هینتون، مخترع فناوری‌های بنیادین هوش مصنوعی، در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌تایمز که دوشنبه ۱۱ اردیبهشت منتشر شد، هشدار داد که پیشرفت‌های هوش مصنوعی «برای جامعه و بشریت خطرهای جدی دارد.»

او گفت: «فناوری هوش مصنوعی پنج سال پیش را با امروز مقایسه کنید، این تفاوت را در نظر بگیرید و آن را به آینده بسط بدهید؛ دیوانه‌وار است.»

رکورد جدید برای اپل

تعداد دستگاه‌هایی که شرکت اپل ساخته و همچنان در حال کار هستند، به بالاترین عدد خود تاکنون رسیده است.

اپل اعلام کرده که تعداد ابزار ساخته‌شدهٔ فعال این شرکت به مرز دو میلیارد دستگاه رسیده است. این موفقیت البته بیشتر به موبایل‌های ساخته‌شده توسط این شرکت مرتبط است.

سقوط چند سال اخیر ویندوز و مهاجرت کاربران ویندوز به سمت سیستم عامل اپل دلیل دیگر این موفقیت بوده و حالا به دلیل این رکورد، سود خالص اپل در سه‌ماهه‌ٔ نخست سال جاری میلادی به بیش از ۲۴ میلیارد دلار رسیده است.

در همین حال شرکت اپل قصد دارد به‌زودی سیستم‌عامل جدید آی‌اواس ۱۷ را برای دستگاه‌های موبایلی خود عرضه کند. یکی از قابلیت‌های این سیستم عامل جدید اپلیکیشن روزنامه‌نگاری اپل است.

ردیابی خلق‌وخو و توسعهٔ هشدارها در مورد ردیابی افراد بدون اطلاع کاربران از قابلت‌های جدید آی‌اواس ۱۷ اعلام شده است.

XS
SM
MD
LG