لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۲

پخش «اعترافات اجباری» معترضان محکوم به اعدام پرونده «خانه اصفهان» از تلویزیون ایران


معترضان بازداشت شده در پرونده خانه اصفهان طی ماه‌ها بازداشت و تا پس از صدور حکم اعدام از دسترسی به وکیل انتخابی محروم بوده‌اند
معترضان بازداشت شده در پرونده خانه اصفهان طی ماه‌ها بازداشت و تا پس از صدور حکم اعدام از دسترسی به وکیل انتخابی محروم بوده‌اند

شامگاه پنج‌شنبه بیست و یکم اردیبهشت ماه سه روز پس از انتشار گزارش‌هایی از رد فرجام‌خواهی مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی در دیوان عالی کشور و «تأیید حکم اعدام» آنها، ستاد خبری سازمان اطلاعات سپاه اقدام به پخش صحنه‌هایی از «اعترافات اجباری» این سه معترض کرد.

این ویدئو را تلویزیون جمهوری اسلامی نیز پخش کرد.

در بخشی از تصاویر پخش شده اعترافات اجباری سه معترض بازداشت شده در پرونده خانه اصفهان، در صداوسیما دکور و صحنه و همچنین نوع لباس مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی به گونه‌ای تعیین شده که وانمود کند آنها در شرایط عادی اقدام به اعتراف کرده‌اند.

در بخش‌های از این اعترافات اجباری، این سه متهم بازداشت شده در جریان پرونده محله خانه اصفهان، از «تیراندازی» صحبت می‌کنند، اما شلیک به عاملان نیروهای امنیتی در جریان اعتراضات شامگاه ۲۵ آبان محله خانه اصفهان را نپذیرفته و به افراد ناشناس دیگری نسبت می‌دهند.

صداوسیما همچنین در جریان پخش این اعترافات اجباری، اقدام به پخش تصاویری از بازداشت برخی از این معترضان توسط نیروهای سپاه صاحب‌زمان اصفهان کرد اما در این تصاویر، نیروها سپاه پس از ورود به خانه‌ای فردی را در حال خواب بازداشت می‌کنند که پیشتر «دست‌هایش با دستبند از پشت بسته» شده است.

در بخشی از اعترافات اجباری معترضان بازداشت شده در پرونده خانه اصفهان، این افراد با اشاره به اینکه «تحت تاثیر» پست‌های اینستاگرام قرار گرفته‌اند، می‌گویند که تازه متوجه شده‌اند که «فیلتر اینستاگرام لازم است».

همچنین در بخشی از این اعترافات اجباری پخش شده از صدا و سیما، معترضان محکوم به اعدام در پرونده خانه اصفهان می‌گویند که مایل نیستند کسانی «برایشان هشتگ بزنند» یا کاری برای دفاع از آنها انجام شود.

اخذ «اعترافات اجباری» تحت شکنجه در جمهوری اسلامی سابقه‌ای طولانی دارد و اقدامات هماهنگ قوه قضائیه در اجرای حکم اعدام به فاصله کوتاهی پس از پخش «اعترافات اجباری» مخالفان یا معترضان محکوم به اعدام از صداوسیما، نگرانی از اجرای احکام اعدام را به شدت افزایش می‌دهد.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعلام کرده که بازداشت و صدور حکم اعدام برای مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی در ارتباط با «دست داشتن» آنها در ماجرای کشته شدن دو بسیجی به نام‌های محسن حمیدی و محمد كریمی و یک سرهنگ یگان ویژه به نام اسماعیل چراغی در اعتراضات شامگاه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ محله خانه اصفهان انجام شده است.

همه معترضان بازداشت شده در پرونده خانه اصفهان طی ماه‌ها بازداشت و تا پس از صدور حکم اعدام از دسترسی به وکیل انتخابی محروم بوده‌اند.

دادگاه انقلاب اصفهان در این پرونده، صالح میرهاشمی بلطاقی، مجید کاظمی شیخ‌شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی را به‌اتهام «محاربه» به اعدام محکوم کرده است.

امیر نصر آزادانی، بازیکن فوتبال، نیز در این پرونده به ۱۶ سال حبس به‌اتهام «معاونت در محاربه» و پنج سال حبس به‌اتهام «اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت» محکوم شده است.

حساب کاربری دادبان، یک مرکز مشاوره حقوقی، روز سه‌شنبه نوزدهم اردیبهشت ماه گزارش داد که دیوان عالی کشور فرجام‌خواهی مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی را رد و حکم اعدام آن‌ها را به اتهام «محاربه» تأیید کرده است.

این مرکز مشاوره حقوقی تأکید کرد که در پرونده معترضان محکوم به اعدام اصفهان «هیچ شواهد و مدارکی به جز اعترافات اجباری متهمان علیه خود و یکدیگر وجود ندارد، متهمان صرفا افرادی هستند که در صحنه اعتراضات آن شب حضور داشته‌اند و هیچ‌کدام نپذیرفتند که به سوی ماموران تیراندازی کرده‌اند» و «حتی علیه خود نیز اعتراف اجباری نکرده‌اند.»

مجید کاظمی، یکی از سه معترض بازداشت شده در پرونده محله خانه اصفهان، نیز سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۱ با ارسال یک فایل صوتی به بیرون از زندان دستجرد تاٰکید کرد که این پرونده براساس «اعترافات اجباری» شکل گرفته که براساس سناریوی نیروهای امنیتی و تحت «شکنجه» اخذ شده است.

کاظمی در این فایل صوتی گفته که «من هیچ‌کاره بودم، اینها که مرا گرفتند، زیر شکنجه بودم» و « از زمان بازداشت همه‌اش زیر شکنجه بوده‌ام، من نه اسلحه‌ای داشتم، نه کاری کردم، همه‌اش را زیر شکنجه گفتم.»

قوه قضائیه جمهوری اسلامی پیشتر چهار تن از معترضان، محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را به فاصله کوتاهی پس از بازداشت و بدون دسترسی آنها به وکیل انتخابی و دادرسی عادلانه اعدام کرده است.

با استفاده از گزارش‌های صداوسیما، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ ش.ر/ب.ب
XS
SM
MD
LG