لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۳

استقرار هزاران پلیس و نیروی امنیتی در اورشلیم در آستانه مراسم روز «اتحاد دوباره»


عکس از اورشلیم، دو هفته پیش
عکس از اورشلیم، دو هفته پیش

پلیس و نیروهای امنیتی اسرائیل روز پنج‌شنبه، ۲۸ اردیبهشت، هزاران تن از اعضای خود را در شهر اورشلیم مستقر کرده‌اند تا این کشور آیین‌های روز «اتحاد دوباره اورشلیم» را به مناسبت ۵۶ سال پس از تسلط اسرائیل بر شرق اورشلیم، برگزار کند.

اما دولت و ارتش اسرائیل پیشنهاد پلیس برای برقراری منع آمدورفت فلسطینیان از کرانه باختری به اسرائیل در این روز را رد کرده‌اند.

همزمان، به گزارش رسانه‌های اسرائیل، رفتن یک وزیر و شماری از نمایندگان راست‌گرای «کنست»، مجلس اسرائیل، در این روز به «معبد مقدس» در شرق اورشلیم بر حساسیت فلسطینیان در قبال حرم شریف (شامل مساجد الاقصی و عمر) افزود.

چند تن از نمایندگان مجلس که در این مکان حضور یافتند، از اعضای حزب حاکم لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو بودند، اما گروهی از سیاستمداران قوی این حزب، با انتقاد از هم‌حزبی‌های خود، آن‌ها را به همکاری با افراطی‌ترین سیاستمداران طیف راست و تحریکات نابه‌جا متهم کردند.

مسجدالاقصی در «حرم شریف» سومین مکان مقدس مسلمانان و مقدس‌ترین مکان یهودی‌ها با نام «معبد مقدس» محسوب می‌شود.

سازمان‌های مسلح فلسطینی از جمله حماس و جهاد اسلامی فلسطین در غزه، پیشاپیش نسبت به تحریکات احتمالی سیاستمداران راست‌گرای اسرائیلی در قبال «حرم شریف» در سالروز جنگ سال ۱۹۶۷ هشدار داده بودند.

به گزارش شبکه «کان»، دولت اسرائیل با لحاظ کردن احتمال شلیک راکت از غزه به سوی اورشلیم در این روز، هشدار داده بود هر راکتی که از غزه به اسرائیل شلیک شود، اسرائیل به حماس که حاکمیت غزه را در دست دارد، حمله خواهد کرد.

ارتش اسرائیل در جریان درگیری پنج روزه هفته گذشته با جنبش جهاد اسلامی فلسطین از حمله به اهداف و فعالان حماس خودداری کرده بود تا این جنبش که توان راکتی قوی‌تری دارد، وارد کارزار حمله راکتی به اسرائیل نشود.

جهاد اسلامی فلسطین در یکی از پیش‌شرط‌های خود برای پایان دادن به بحران اخیر، خواسته بود که اسرائیل از برگزاری «رژه پرچم» در سالروز جنگ سال ۱۹۶۷ در اورشلیم خودداری کند.

اما به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، ده‌ها هزار تن برای «رژه پرچم» و عبور از مسیرهای بخش شرقی اورشلیم از ساعات شامگاهی آماده شدند.

از سوی دیگر، شماری از اسرائیلی‌های مخالف دولت بنیامین نتانیاهو نیز با پارچه‌نوشته‌هایی در حمایت از «اورشلیم دموکرات و لیبرال» در شرق اورشلیم حضور یافتند.

سخنگویان این گروه گفتند اورشلیم «نه پایتخت افراطی‌ها که پایتخت دوستداران تساوی حقوق، دموکراسی و زندگی مسالمت‌آمیز است».

اردن نیز که قیمومیت اماکن مقدسه اسلامی را در دست دارد، روز ۲۸ اردیبهشت «فتنه‌انگیزی» نمایندگان مجلس و وزیران اسرائیلی از طریق حضور در «حرم شریف» را محکوم کرد.

اسرائیل «اورشلیم یکپارچه» را «پایتخت جاودانه» خود می‌نامد. قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و نهادهای جهانی اشغال شرق اورشلیم از سوی اسرائیل را نکوهش کرده‌اند، اما دونالد ترامپ اولین رئیس‌جمهور آمریکا بود که پنج سال پیش موضع اسرائیل را پذیرفت و سفارت آمریکا را نیز به اورشلیم انتقال داد. تنها سه کشور دیگر از آمریکا پیروی کردند.

بر اساس راهکار موسوم به «دو کشوری» (تشکیل کشوری برای فلسطینیان در کنار اسرائیل)، شرق اورشلیم باید پایتخت کشور مستقل فلسطینی باشد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، این هفته در نخستین نشست سازمان ملل برای گرامیداشت ۷۰۰ هزار فلسطینی که ۷۵ سال پیش در روزهای اعلام استقلال اسرائیل این سرزمین را ترک کردند، گفت «راهکار دو کشوری مرده است».

بر اساس تازه‌ترین داده‌های انتشار یافته از سوی اسرائیل در سالروز تسلط این کشور بر شرق اورشلیم، از ۹۸۴ هزار و ۵۰۰ ساکن اورشلیم، ۳۹.۲ درصد اعراب فلسطینی هستند.

مقامات اسرائیلی اذعان دارند که با وجود سخن گفتن از «یکپارچگی اورشلیم»، دولت‌ها و شهرداران اسرائیلی در ۵۶ سال گذشته در رسیدگی به بخش‌های عرب‌نشین شهر کوتاهی کرده‌اند.

منابع:‌ رسانه‌های داخلی اسرائیل/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG