لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۸

مولوی عبدالحمید: اعدام‌های اصفهان دردآور بود، کار از اساس خراب است


مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان

مولوی عبدالحمید، رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران، با اعتراض به اعدام سه معترض متهم در پرونده «خانه اصفهان» و همچنین تبعیض‌های موجود در قانون اساسی جمهوری اسلامی اعلام کرد: «کار از پایه و اساس خراب است.»

عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان روز جمعه ۲۹ اردیبهشت در سخنرانی هفتگی خود به اعدام صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی که چند ساعت پیش از آن به اجرا درآمد، اشاره کرد.

او گفت که اعدام این سه نفر «دردآور بود».

مولوی عبدالحمید با تاکید بر این که گرفتن اعتراف اجباری از متهمان و زندانیان در ایران به یک «مشکل اساسی» تبدیل شده، افزود: «از یک طرف مسئولان قضایی و امنیتی گفتند که اینها اقرار کردند و اعتراف کردند، از طرفی آنان در داخل زندان پیام فرستادند که از روی اجبار اعتراف کردند.»

او با اشاره به درخواست‌های داخلی و خارجی یادآور شد که «مردم همه ایران و دنیا» خواستار آن شدند که اعدام این سه معترض متوقف شود.

در حالی که چند روز پیش از اعدام، رسانه‌های جمهوری اسلامی اعترافات اجباری این متهمان را پخش کردند، مولوی عبدالحمید به شکنجه زندانیان و متهمان برای اخذ اعتراف اشاره کرد و گفت که مردم اعتماد خود را به این گونه اعترافات از دست داده‌اند.

مولوی عبدالحمید تاکید کرد که اعترافات اجباری در ایران به امری «متداول» تبدیل شده و «قابل انکار نیست». او به حکومت هشدار داد که چنین اعترافاتی «جایگاه قانونی ندارد».

این اظهارات مولوی عبدالحمید پس از آن است که این سه نفر خود نیز، حتی در اعترافات اجباری که از آنان پخش شد، اتهام قتل نیروهای امنیتی را نپذیرفته‌ بودند.

مولوی عبدالحمید به نقش رهبر جمهوری اسلامی در از بین رفتن اعتماد عمومی مردم به حکومت یادآور شد و گفت که بر حاکم «واجب است» اعتماد مردم را به دست آورد.

او گفت: «دلسوزانه می‌گوییم که اعدام را متوقف کنید و این راه حل نیست، اینها مردم ایرانند و صاحبان کشور هستند. شاید حاکم هم اقلیت باشد و اکثریت با مردم است. باید به خواسته ملت توجه شود.»

اعتراض شدید به تبعیض‌ها در قانون اساسی جمهوری اسلامی

مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از سخنرانی خود به تبعیض‌ها در قانون اساسی جمهوری اسلامی اشاره کرد و بار دیگر خواستار برگزاری انتخابات آزاد و برقراری «عدالت» و «آزادی» در ایران شد.

او گفت اولین «بدعت» در جمهوری اسلامی این بود که در قانون اساسی گفته شد که رئیس‌جمهور ایران نمی‌تواند اهل سنت یا زن باشد.

این چهره سنی‌های ایران خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت: «قانونی تصویب کردید که قدم اول آن، تبعیض است. میان مذاهب مساوات قائل نشدید. یک مذهب را رسمی قرار دادید و بقیه مذاهب را از رسمیت خارج کردید.»

مولوی عبدالحمید همچنین با اشاره به اعتراضات سراسری ایران به ویژه اعتراضات دختران و زنان ایرانی علیه حجاب اجباری در ماه‌های گذشته گفت که همه مشکلات از تبعیض‌ها در جمهوری اسلامی است.

این اعتراض به قانون اساسی در حالی است که مولوی عبدالحمید پیشتر نیز بارها خواستار برگزاری رفراندوم در ایران شده است.

اما در واکنش به درخواست‌ها برای رفراندوم، مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی به ویژه علی خامنه‌ای با برگزاری همه‌پرسی مخالفت کرده‌اند.

مولوی عبدالحمید همچنین درباره رسیدگی قضایی به پرونده کشتار «جمعه خونین» زاهدان، از عملکرد مقام‌های جمهوری اسلامی به ویژه ابراهیم رئیسی انتقاد کرد و گفت که این کشتار «از پیش برنامه‌ریزی‌شده» بود.

او درباره تنش‌های اخیر لفظی میان مقام‌های جمهوری اسلامی و طالبان بر سر آب رودخانه هیرمند نیز گفت که بهتر است موضوع حقابه ایران از این رودخانه، از طریق گفت‌وگو حل شود.

امام جمعه زاهدان با اشاره به مسئله کم‌آبی در این منطقه، پیشنهاد کرد که از هر دو طرف ایران و افغانستان هیئت‌های فنی و کارشناسی تشکیل شود و مسئله از طریق همکاری این دو هیئت حل شود.

منابع: اینستاگرام، رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG