لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

استقبال تام هنکس از هوش مصنوعی برای بازیگری پس از مرگ


تام هنکس در یک مراسم عمومی در لس‌آنجلس، ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
تام هنکس در یک مراسم عمومی در لس‌آنجلس، ۱۴ بهمن ۱۴۰۱

استفاده از هوش مصنوعی در سینما، اتهام به شرکت اپل در فرانسه، پردازندۀ جدید اندرویدی‌ها و بسته‌شدن حساب برخی کاربران در گوگل موضوعات این شماره از مجلۀ فناوری است.

استفاده از هوش مصنوعی در سینما

تام هنکس، بازیگر محبوب و سرشناس هالیوود، گفته است پس‌ از مرگش هم سینماگران قادر خواهند بود با استفاده از هوش مصنوعی همچنان از بازیگری او بهره ببرند.

به عقیدۀ بسیاری از کارشناسان، هوش مصنوعی می‌تواند نقطه‌عطفی در سینما و استفاده از بازیگران در نقش‌های جدید هم باشد.

تام هنکس دربارۀ استفاده از هوش مصنوعی در سینما گفته است: «در سال ۲۰۰۴ در فیلم "قطار سریع‌السیر قطبی" به قدرت کامپیوتر در سینما پی‌بردم. از آن زمان دنیای رایانه بسیار پیشرفته‌تر شده و هوش مصنوعی هم رشد زیادی کرده است.»

کارشناسان معتقدند هوش مصنوعی در کنار فناوری دیپ‌فیک (جعل عمیق) امکان ساخت فیلم‌هایی را با روش‌های جدید مهیا می‌کند و بازیگرانی که امروز پیر شده‌اند، می‌توانند با استفاده از این فناوری در نقش‌های جوان بدون استفاده از گریم سنگین نقش‌آفرینی کنند.

تام هنکس دربارۀ آیندۀ سینما و هوش مصنوعی گفته است: «ممکن است در حادثه‌ای با اتوبوس تصادف کنم و بمیرم؛ در آن زمان هوش مصنوعی می‌تواند امکانی را فراهم کند که پس از مرگ همچنان در فیلم‌ها بازی کنم.»

با این حال، استفاده از هوش مصنوعی برای نقش‌آفرینی پس از مرگ بازیگران پیامدهای حقوقی هم خواهد داشت. در این زمینه شرکت‌های بزرگ در حال بررسی برای برطرف‌کردن مشکلات حقوقی هستند.

اتهام جدید در فرانسه علیه اپل

تحقیقات تازه‌ای در دادستانی پاریس به جریان افتاده برای این‌که پی‌ببرند که آیا شرکت اپل با قصد و نیت قبلی سرعت کار محصولات خود را کُند می‌کند یا نه.

پیش از این هم بارها مطرح شده بود که اپل سعی می‌کند دستگاه‌‌های قدیمی خود را کُند کند و کاربران را به سمت محصولات جدید این شرکت سوق دهد.

در محصولات آیفون اپل، چون سیستم عامل این شرکت انحصاری است و معمولاً کاربران به آن عادت می‌کنند، کوچ به سیستم مشابه عملی نیست و کاربران مجبورند در سیستم عامل آی‌اواس تنها محصولات اپل را خریداری کنند.

گزارش‌هایی وجود دارد با این ادعا که شرکت اپل با به‌روزرسانی سیستم عامل سعی می‌کند سرعت دستگاه‌های قدیمی را تا حد زیادی کاهش دهد. البته اپل ادعا می‌کند این کاهش سرعت برای شارژدهی گوشی است.

با این حال، دادستان پاریس در حال تحقیقات گسترده است تا واقعیت را آشکار کند؛ تحقیقاتی که از پاییز سال ۲۰۲۲ آغاز شده است.

شرکت اپل در جهان به ایجاد بازار انحصاری متهم است. یکی از موارد دیگری که این شرکت با آن روبه‌روست، استفاده‌نکردن از پورت‌های استاندارد برای شارژ یا تبادل اطلاعات است.

قابلیت پردازنده جدید پرچمدار اندرویدی‌ها

اسنپ‌دراگون هشت نسل سه قوی‌ترین پردازندۀ پرچمدار گوشی‌های آینده اندروید در بازار خواهد بود.

این پردازنده می‌تواند فیلمی با فریم‌ریت ۲۸۰ فریم‌ بر ثانیه را نمایش دهد. این تراشه از نظر سرعت پردازشی نسبت به سرعت پردازندۀ کنونی پرچمدار اندرویدی‌ها، ۲۵ درصد سرعت بیشتری خواهد داشت. از نظر گرافیکی هم این رشد سرعت تا ۵۰ درصد گزارش شده است.

در چند سال اخیر شرکت اپل به‌دلیل پردازنده‌‌های قوی‌تری که ساخته نسبت به اندرویدی‌ها برتری داشته است. حالا باید دید این بار قدرت پردازشی موبایل‌های اندرویدی می‌تواند به محصولات آیفون برسد یا نه.

اسنپ‌دراگون هشت نسل سه قرار است چهار ماه دیگر ارائه شود.

حذف حساب‌های غیر فعال توسط گوگل

شرکت گوگل قصد دارد حساب‌های کاربری را که در دو سال گذشته فعال نبوده‌اند، حذف کند.

چندین میلیارد حساب کاربری گوگل در جهان وجود دارد و حساب‌های غیرفعال بخش زیادی از فضای مراکز دادۀ گوگل را اشغال کرده‌اند؛ مراکز داده‌ای که گوگل هزینه بالایی برای نگهداری آن‌ها می‌دهد. به همین دلیل گوگل می‌خواهد حساب‌های غیرفعال را حذف کند.

این پاکسازی احتمالاً از دسامبر ۲۰۲۳ شروع خواهد شد. حذف این اکانت‌ها شامل تمام خدمات گوگل ازجمله حساب‌های یوتیوب هم خواهد شد. البته گوگل به صاحبان این حساب‌ها پیام خواهد داد و در صورت فعال‌نشدن حساب‌ها اقدام به پاک‌کردن آنها خواهد کرد. این اتفاق البته شامل حسا‌ب‌های تجاری یا آموزشی نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG