لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۰

تاکید نخست‌وزیر روسیه بر تقویت روابط مسکو با پکن در پی فشار روزافزونِ غرب


دیدار نخست وزیر روسیه (چپ) با شی جین‌پینگ
دیدار نخست وزیر روسیه (چپ) با شی جین‌پینگ

در میانه تنش‌ کم‌سابقه در روابط مسکو با غرب، نخست‌‌وزیر روسیه در بازدید از چین صراحتاً گفت که افزایش فشار غرب باعث تقویت روابط مسکو و پکن شده است.

میخائیل میشوستین طی نخستین سفر رسمی خود به چین در سمت نخست‌‌وزیر روسیه با رئیس‌‌جمهور چین، نخست‌‌وزیر این کشور، و رئیس بانک توسعهٔ کشورهای بریکس در پکن دیدار کرد.

سخنرانی در مجمع تجارت دوجانبه در شانگهای نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های‌ نخست‌‌وزیر روسیه طی سفر به چین ذکر شد.

این سفر به دعوت شی‌جی‌ پینگ انجام می‌شود که دو ماه پیش تنها چند روز پس از صدور قرار بازداشت ولادیمیر پوتین از سوی دیوان کیفری بین‌المللی با رئیس‌ جمهور روسیه در مسکو دیدار و بر گسترش هرچه بیشتر روابط دوجانبه تاکید کرد.

میخائیل میشوستین روز چهارشنبه،‌ سوم خردادماه، در دیدار با‌ رئیس‌ جمهور چین «سلام گرم» ولادیمیر پوتین را به شی جی‌پینگ رساند و طی مذاکره با لی کیانگ نخست‌وزیر چین اعلام کرد روابط دوجانبه به سطحی بی‌سابقه ارتقا یافته است.

او با اشاره به این‌که همسویی هرچه بیشتر دو کشور ناشی از مقابله با چالش‌های مشترک مرتبط با نابسامانی‌های بین‌المللی و فشار تحریم‌های غیرقانونی غرب ا‌ست، ابراز اطمینان کرد در اتحاد با یکدیگر تلاش‌ها برای تقویت همگرایی همه‌جانبه و روابط راهبردی روسیه و چین ادامه‌دار باشد.

نخست‌ وزیر روسیه اعلام کرد طی ده سال اخیر چین شریک اصلی تجاری روسیه بوده و به‌تازگی روسیه به رتبهٔ هفتم در میان شرکای اصلی تجاری چین ارتقا یافته است.

او تشریح کرد سال گذشته تجارت دوجانبه دو کشور ۱۹۰ میلیارد دلار بود و با در نظر گرفتن رشد قابل توجه در سه ماه اول سال جاری پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۲۰۰ میلیارد دلار برسد.

روسیه در سه ماه اول سال جاری میلادی روزانه حدود دو میلیون بشکه نفت به چین فروخته و با سبقت از عربستان سعودی بزرگ‌ترین فروشندهٔ نفت به چین شده است.

همزمان گزارش‌ها حاکی‌ است بهای نفت صادراتی روسیه به چین حدود ۳۰ درصد ارزان‌تر از برنت، نفت دریای شمال، است.

با آن که روسیه پس از آغاز جنگ علیه اوکراین، آمار تجارت بین‌المللی خود را منتشر نمی‌کند، از گزارش گمرک چین پیداست در سه ماه اول سال جاری صادرات روسیه به چین ۳۰ درصد افزایش یافته و به حدود ۳۰ میلیارد دلار رسید؛ صادرات چین به روسیه یک و نیم برابر شده و حدود ۲۵ میلیارد دلار است.

چین خود را در جنگ روسیه علیه اوکراین بی‌طرف معرفی می‌کند، اما نه تنها این جنگ را محکوم نکرد که همواره حامی مسکو در عرصهٔ بین‌المللی بوده است.

طی یک سال و نیم گذشته مقامات چینی بیش از ۳۰ بار با همتایان روس خود و تنها پنج بار با همتایان اوکراینی‌شان دیدار یا تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند. چهارده ماه طول کشید تا شی جی‌پینگ با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین تلفنی گفت‌وگو کند.

XS
SM
MD
LG