لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۷

روسيه برای ليندسی گراهام، سناتور آمريکايی، حکم بازداشت صادر کرد


لیندسی گراهام در بازدید از کی‌یف
لیندسی گراهام در بازدید از کی‌یف

وزارت کشور روسيه روز دوشنبه هشتم خرداد برای ليندسی گراهام، سناتور آمريکايی به دليل سخنانش در مورد جنگ اوکراين حکم بازداشت صادر کرد.

در يک ويدئوی کوتاه و ويرايش شده از ديدار با ولوديمير زلنسکی در روز جمعه که دفتر رياست جمهوری اوکراين آن را منتشر کرده است، ليندسی گراهام، سناتور جمهوري‌خواه کارولينای جنوبی می‌گويدريال «روسه‌ا دارند در اوکراين می­‌میرند» و سپس کمک‌های نظامی آمريکا به اوکراين را «بهترين پولی که می‌­توانيم هزينه کنيم» توصيف می­‌کند.

هرچند به نظر می‌­رسد که آقای گراهام اين سخنان را در قسمت‌­های مختلف از مکالمه با ولوديمير زلنسکی بيان کرده ولی در ويدئويی که دفتر رياست ­جمهوری اوکراين منتشر کرده اين جملات در کنار هم قرار داده شده­‌اند و اين باعث خشم حکومت روسيه شده است.

دميتری پسکوف، سخنگوی کرملين روز يکشنبه در مورد سخنان ليندسی گراهام گفت:«شرم‌­آورتر از داشتن چنين سناتوری برای يک کشور غيرقابل تصور است.»

کميته تحقيقات فدرال روسيه، ارشدترين نهاد تحقيقات کيفری در اين کشور، پرونده‌ای عليه سناتور ليندسی گراهام گشوده و وزارت کشور روسيه نيز روز دوشنبه حکم بازداشت او را صادر کرد.

ليندسی گراهام از جمله بيش از ۲۰۰ عضو کنگره آمريکاست که مسکو سال گذشته سفر آنها به روسيه را ممنوع کرد.

آقای گراهام در توئيتر نوشت:«دانستن اين که تعهد من به اوکراين خشم رژيم پوتين را برانگيخته مايه خوشحالی است.»

او در ادامه اين توئيت افزود: «من به حمايت از آزادی اوکراين تا زمانی که آخرين سربازان روسيه از قلمرو اوکراين اخراج شوند ادامه خواهم داد. حکم جلبی را که توسط حکومت فاسد پوتين صادر شده ­است يک نشان افتخار تلقی می‌­کنم.»

XS
SM
MD
LG