لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۲

«مرگ مشکوک» منصوره سگوند، پس از قطع همکاری با نیروی انتظامی در اعتراض به سرکوب‌ها


به دنبال گزارش‌هایی درباره مرگ مشکوک «منصوره سگوند» دانشجوی حقوق ساکن شهر آبدانان «در پی کناره‌گیری اعتراضی از همکاری با نیروی انتظامی»، شامگاه یکشنبه مسئولان درمانی استان ایلام با تایید جان باختن این دانشجو، دلیل آن را «ایست قلبی» عنوان کردند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، در ساعات پایانی شامگاه یکشنبه جان باختن منصوره سگوند را به نقل از صیدنور علیمرادی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی ایلام تایید کرد و دلیل آن را «ایست قلبی و تنفسی» دانست.

به گفته این مقام پزشکی و درمانی، نیروهای اورژانس ظهر یکشنبه در پی گزارشی تلفنی درباره یک مورد بیمار با کاهش سطح هوشیاری به محل اعزام شدند و پیکر منصوره سگوندرا که دچار ایست قلبی تنفسی و سیانوز شده بود تحویل گرفتند.

وی افزود که عملیات احیاء در همان محل حادثه شروع و سپس در آمبولانس تا بیمارستان ادامه یافت.

خبرگزاری ایرنا همچنین از قول ایرج صفری، رییس بیمارستان رسول اکرم آبدانان، نوشت: «راس ساعت ۱۵:۱۵عصر بیمار جوان ۱۸ساله‌ای بنام منصوره سگوند با ارست کامل قلبی تنفسی به اورژانس بیمارستان رسول اکرم آبدانان توسط واحد فوریت‌های پزشکی منتقل شد» اما «بیمار فاقد هر گونه علائم حیاتی بود.»

رییس بیمارستان رسول اکرم آبدانان افزود: «بلافاصله عملیات احیاء توسط پرسنل اورژانس بیمارستان شروع و پس از یک ساعت تلاش، متاسفانه این اقدامات درمانی بی‌نتیجه بوده و در ساعت ۱۶ و ده دقیقه با دستور پزشک اورژانس عملیات درمانی متوقف و فوت این دختر دانشجو اعلام شد.»

پیشتر عیسی بازیار، فعال مدنی اهل آبدانان و ساکن خارج از کشور در صفحه توییتر خود نوشته بود که منصوره سگوند، «مامور سابق نیروی انتظامی اهل خرم آباد و دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد آبدانان بعد از آزادی از بازداشت بدون هیچ بیماری زمینه‌ای با علائم ایست قلبی روز یکشنبه ساعت ۲ بعدازظهر در بیمارستان آبدانان» جان باخته است. این فعال مدنی همچنین نوشت که منصوره سگوند «مدتی در بازداشت نیروی انتظامی» بوده است.

از زمان بازداشت، اتهام و همچنین زمان آزادی منصوره سگوند اطلاع دقیقی در دست نیست اما حساب توییتری «صدای شهریور» که اخبار اعتراضات را پوشش می‌دهد تاکید کرد که «منصوره سگوند سابقا عضو نیروی انتظامی بوده» است و در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی با این نیرو «قطع همکاری کرده» و بارها از اعتراضات حمایت کرده بود و به همین دلیل نیز مدتی در بازداشت بوده است.

در حساب اینستاگرامی که به نام «منصوره سگوند» فعال بوده، تصویری از او با چادر فرم نیروهای زن شاغل در «نیروی انتظامی» منتشر شده و آمده است: «من منصوره سگوند اهل لرستان، در پلیس افتخاری نیروی انتظامی خرم‌آباد مشغول به کار بوده‌ام. زین پس هیچگونه همکاری با نیروهای مسلح نخواهم داشت و با افتخار در کنار هموطنانم خواهم ماند.»

مقام‌های قضایی و امنیتی ایلام تاکنون توضیحی درباره «مرگ مشکوک» این دانشجوی دختر و همکار پیشین فرماندهی انتظامی ایلام ارائه نکرده‌اند.

در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی که پس از کشته شدن مهیسا امینی حین بازداشت توسط گشت ارشاد آغاز شده، موارد متعددی از کشته شدن و «مرگ مشکوک» معترضان گزارش شده است اما مقام‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی در موارد متعددی خودکشی، مسمومیت، ایست قلبی، تصادف، سقوط از ارتفاع و موارد مشابه را دلیل مرگ این معترضان عنوان کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایرنا و شبکه‌های اجتماعی توییتر و ایسنتاگرام؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG