لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

نمایش ضعیف و شکست ۳-۰ والیبال ایران مقابل ژاپن


تیم ملی والیبال ایران در نخستین دیدار از لیگ ملت‌های ۲۰۲۳ به مصاف ژاپن رفت و در نمایشی ضعیف، با نتیجه سه بر صفر شکست خورد.

ایشیکاوا ستاره ژاپنی‌ها که در میلان بازی می‌کند، با کسب ۲۰ امتیاز ستاره زمین بود. در تیم ایران هم امین اسماعیل‌نژاد ۱۱ امتیاز به دست آورد.

این نتیجه یکطرفه، تکرار آخرین نبرد دو تیم در لیگ ملت‌های پارسال بود که در آن مسابقه هم برتری در سه ست پیاپی نصیب ژاپن شد.

ایران و ژاپن تاکنون ۴۷ بار به مصاف هم رفته‌‌اند که سهم ایران ۲۲ برد بوده و ژاپن هم ۲۵ مرتبه از سد ایران گذشته است.

محمد موسوی، جواد کریمی، پوریا حسین‌خانزاده، امیرحسین اسفندیار، محمدرضا حضرت‌پور، امین اسماعیل‌نژاد و محمد ولی‌زاده آغازگران ایران در برابر ژاپن بودند که ست اول را ۲۵ بر ۱۶ واگذار کردند.

بهروز عطایی سرمربی ایران در ست دوم ترکیب را تغییر داد. روند بازی تیمش بهتر شد اما سقف امتیازات ایران از عدد ۲۲ پیشروی نکرد. آقای عطایی، تغییراتی را هم در ست سوم اعمال کرد که مجدداً گره‌گشا نبود و ایران از امتیاز نوزدهم فراتر نرفت.

در ادامه بازی‌های هفته اول لیگ ملت‌ها و از گروه دوم، ایران پنجشنبه‌ ۱۸ خرداد مقابل لهستان به میدان خواهد رفت. شنبه ۲۰ خرداد با چین روبرو می‌شود. یک روز بعد هم در برابر اسلوونی قرار می‌گیرد.

فیلیپه بلین سرمربی فرانسوی ژاپن پیش از مسابقه گفته بود: «از وقتی به ژاپن آمدم بارها با ایران بازی کردیم و همیشه سخت بوده. بعد از مدت‌ها، انقلابی در ترکیب ایران و ژاپن رخ داده. با توجه به میزبانی، هفته نخست برایمان اهمیت فراوانی دارد. تنها نگرانی ما این است که لژیونرها دیر از ایتالیا به اردو ملحق شده‌اند.»

ژاپن ۹ طلای آسیا دارد و ۸ دوره هم روی سکوی نخست بازی‌های آسیایی ایستاده. یک طلا، یک نقره و یک برنز المپیک، دو برنز جهانی، همچنین دو نقره جام جهانی هم در ویترین بزرگ افتخارات والیبال ژاپن قرار دارد.


«جدال کلاسیک در والیبال آسیا»
اولین تقابل والیبال ایران و ژاپن، بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو بود که ژاپن به راحتی و ۳-۰ برنده شد، نتیجه‌ای تکراری در هشت بازی بعدی. جالب اینکه ۴۱ سال طول کشید تا ایران بتواند یک ست از ژاپن بگیرد!

اولین برد ایران مقابل ژاپن، در قهرمانی ۲۰۰۳ آسیا رقم خورد، تاریخ‌سازی با سرمربیگری پارک کی وون از کره جنوبی و پایانی بر ۴۵ سال ناکامی متوالی در برابر سرزمین آفتاب تابان. نخستین برد ۳-۰ ایران هم در کاپ ۲۰۱۰ آسیا به دست آمد.

طولانی‌ترین نوار بردهای ایران، ۹ پیروی پیاپی بین سالیان ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ بود، سلسله‌ای که باعث شد جمله‌ای تکراری از زبان مجری برنامه والیبال صداوسیما، سوژه تماشاگران والیبال در شبکه‌های اجتماعی شود. بهزاد کاویانی در اغلب برنامه‌ها می‌گفت: «زمانی گرفتن یک ست از ژاپن، برای ما آرزو بود.»

با نوسازی والیبال ژاپن، بار دیگر کفه برتری این تیم سنگین‌تر شده است به نحوی که از لیگ ملت‌های ۲۰۱۸ تاکنون، سهم ژاپن ۶ برد بوده و ایران فقط دو برد به دست آورده.

حریف ایران در نخستین بازی لیگ ملت‌های ۲۰۲۱ هم ژاپن بود که آن بازی را نیز ۳-۰ بردند، نتیجه‌ای که ۱۴ سال رقم نخورده بود اما رفته رفته در حال تبدیل شدن به رویه‌‌ای عادی است.

پیش از سال ۲۰۲۱، آخرین بار که ایران با این نتیجه‌ به رقیب دیرین خود باخت، رقابت‌های قاره‌ای ۲۰۰۷ بود.

حساس‌ترین بازی در تاریخ والیبال دو کشور، در المپیک ۲۰۲۰ توکیو بود که ایران شکست خورد و حذف شد. میزبان المپیک با برتری مقابل ایران به یک‌چهارم نهایی صعود کرد.

حذف زودهنگام ایران در حالی رقم خورد که پس از پایان المپیک ریو، محمدرضا داورزنی قول کسب مدال در المپیک توکیو را داده بود.

کیومرث کرده گزارشگر صداوسیما، پس از حذف ایران در المپیک توکیو گریه کرد. پس از آن با توجه به توالی شکست‌ها، گزارشگران مسابقه غافلگیر نشده و از ابراز واکنش‌های احساسی خودداری می‌کنند.

پس از ناکامی یکسویه ایران مقابل ژاپن در لیگ ملت‌های ۲۰۲۳، طعنه هواداران این رشته ورزشی با جمله مشهور آقای کاویانی و آرزوی بردن یک ست از ژاپن، در شبکه‌های اجتماعی، خصوصاً اینستاگرام تیم ملی والیبال ایران پررنگ بود.

XS
SM
MD
LG