لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

مخالفت جدی «مستر بین» با خودروهای برقی


روان اتکینسون دانش‌آموخته مهندسی برق هم هست
روان اتکینسون دانش‌آموخته مهندسی برق هم هست

روان اتکینسون، کمدین معروف انگلیسی که بیشتر مردم او را با نام مستر بین می‌شناسند، خودروهای برقی را آلوده‌کننده‌تر از خودروهای بنزینی می‌داند. پیوستن سایپا به جمع واردکنندگان خودرو از چین، خودرو برقی ارزان‌قیمت جدید فیات و ادامه کشمکش بر سر استاندارد خودروها در ایران دیگر موضوعات این شماره از مجله خودرو است.

مستر بین در برابر خودروهای برقی

روان اتکینسون، کمدین معروف انگلیسی که دانش‌آموختهٔ مهندسی برق هم هست و علاقه زیادی هم به خودرو دارد، معتقد است خودروهای برقی آلودگی بیشتری نسبت به خودروهای بنزینی دارند.

او که خود سال‌ها خودرو هیبریدی و برقی داشته است، می‌گوید درباره خودروهای برقی فریب خورده و ادعا می‌کند این خودروها در درازمدت می‌توانند از خودروهای بنزینی آلودگی بیشتری داشته باشند.

برخی منتقدان خودروهای برقی می‌گویند هم‌اکنون بیشتر برق جهان از سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود. از طرفی انرژی فراوانی برای تولید باتری‌های لیتیومی صرف می‌شود و در مجموع می‌توان گفت آلودگی خودروهای برقی بیش از خودروهای بنزینی است.

در مقابل طرفداران خودروهای برقی می‌گویند اگر الکتریسته از انرژی‌های تجدیدپذیر تولید شود، خودروهای برقی پاک خواهند بود. البته مخالفان به زباله‌های حاصل از باتری‌های لیتیومی و منابع محدود آن در جهان هم اشاره می‌کنند.

خودروهای برقی معمولاً در بازه ۱۰ساله دچار خرابی باتری می‌شوند و نیاز به تعویض باتری دارند. این در حالی است که بخش قابل‌توجهی از قیمت خودروهای برقی مربوط به قیمت باتری‌های آن‌هاست.

البته اظهارنظر اتکینسون واکنش‌های قابل‌توجهی را هم برانگیخت و برخی روزنامه‌نگاران حوزه‌های محیط زیست و خودرو به‌خصوص در رسانه‌های آمریکایی، ضمن تأیید بخشی از حرف‌هایش، برخی ادعاهای او را هم به چالش کشیدند.

نهایتاً روان اتکینسون در یک جمله جواب داد که هدف اولیه‌اش از طرح این موضوع «تشویق به بحث» در این باره بوده است.

واردات خودرو چینی توسط سایپا

مدتی است برخی خودروسازان ایرانی به مونتاژکاران خودروهای چینی تبدیل شده‌اند و حالا سایپا، دومین خودروساز بزرگ ایران، واردات خودروهای شرکت چانگان را آغاز کرده است. این شرکت سال‌ها از سوی منتقدان صنعت خودرو ایران ازجمله مخالفان واردات خودرو تلقی می‌شد.

شرکت چانگان چین یک خودروساز درجه دو چینی است و شرکت سایپا اکنون به جمع واردکنندگان خودروهای این شرکت به ایران پیوسته است.

سایت دیجیاتو گزارش داده است که چانگان CS35‌ پلاس عنوان نخستین خودرو وارداتی به ایران طی دور جدید واردات خودرو را کسب کرده است. این خودرو در قالب دو تیپ دو و سه توسط سایپا به بازار ایران وارد شده است. پس از طی مراحل ترخیص، اکنون قیمت چانگان CS35‌ پلاس توسط شورای رقابت اعلام شده است.

بر پایهٔ این گزارش، به نرخ‌های اعلامی شورای رقابت ۲۵ درصد هزینه‌های قانونی هم اضافه خواهد شد. بر این اساس، «قیمت چانگان CS35‌ پلاس تیپ دو معادل ۸۴۹ میلیون و ۶۲۸ هزار تومان است. چانگان CS35‌ تیپ سه نیز ۹۰۴ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.»

قیمت نهایی این خودرو در تیپ دو پس از اضافه شدن پرداخت‌های قانونی یک میلیارد و ۶۲ میلیون تومان خواهد بود، در حالی که چانگان سی اس 35 پلاس تیپ سه در نهایت یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت. این در حالی است که چندی پیش سایپا قیمت این مدل را در حدود ۱.۳ میلیارد تومان اعلام کرده بود که اختلاف قابل‌توجهی با رقم اعلامی شورای رقابت دارد.

چانگان CS35 پلاس با موتور ۱.۴ لیتری، می‌تواند ۱۵۷ اسب بخار قدرت تولید کند.

خودرو ارزان‌قیمت برقی فیات

شرکت فیات خودرو برقی ارزان‌قیمت جدیدی را بر پایه پلت‌فرم سیتروئن معرفی کرده است که «توپولینو» یا موش کوچولو نام دارد.

سیتروئن «امی» پیش از این خودرو معرفی شده بود و موش کوچولو فیات روی پلت‌فرم این محصول ساخته شده است و نیاز به گواهینامه ندارد و با یک بار شارژ می‌تواند ۷۵ کیلومتر را طی کند و حداکثر سرعت آن هم ۴۵ کیلومتر در ساعت است.

قیمت خودرو برقی ارزان‌قیمت فیات بیش از هفت هزار یورو خواهد بود. فیات و سیتروئن زیرمجموعه گروه استلانتیس هستند.

برتراند بلز، سخنگوی گروه استلانتیس، قبلاً در گفت‌وگو با رادیو فردا گفته بود: «برنامه استلانتیس در شرکت‌هایی مانند فیات تولید خودروهای ارزان‌قیمت برقی است اما برای این اتفاق باید قیمت باتری را کاهش دهیم و تولید را در اندازه اقتصادی با قیمتی تولید کنیم که تعداد زیادی از مردم بتوانند خودرو برقی بخرند.»

اجبار برای سیستم کنترل پایداری خودرو در ایران

بر اساس گزارش رسانههای خودرویی ایران، سازمان ملی استاندارد برای اجرای ۹ استاندارد موردنظر خود تا پایان تیرماه سال ۱۴۰۲ به خودروسازان ایرانی فرصت داده است.

تاکنون از این موارد تنها استانداردهای چراغ روشنایی روز و چراغ اتوماتیک (به‌صورت موردی) اجرا شده است. اما استانداردهایی شامل سیستم کنترل پایداری ESP، نشانگر تعویض دنده، نشانگر فشار باد تایر، حفاظت از عابر پیاده، هشدار انحراف از مسیر، ترمز اضطراری و استحکام کابین هنوز در میان بسیاری از خودروهای ایرانی اجرا نشده‌اند.

انجمن خودروسازان طی نامه‌ای از وزارت صمت درخواست کرده اقدامی جدی برای عقب‌انداختن زمان اجرای این استانداردها انجام دهد. در این نامه اشاره شده که در صورت به‌تأخیرنیفتادن این استانداردها، ۷۰ درصد خودروهای سواری، ۱۰۰ درصد وانت‌های تولید داخل و ۵۰ درصد خودروهای تجاری قابل شماره‌گذاری نخواهند بود.

خودروسازان ایرانی در حالی در برابر اجباری‌شدن سیستم کنترل پایداری مقاومت می‌کنند که بر اساس داده‌های پلیس ایران، علت ۳۷ درصد از تصادف‌ها در ایران واژگونی است و وجود سیستم کنترل پایداری می‌تواند در پیشگیری از این نوع حوادث کمک بسزایی کند.

XS
SM
MD
LG