لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

تا چند سال دیگر همهٔ خودروها برقی خواهند شد؟


شرکت فورد می‌خواهد تا ۳۰ سال دیگر همهٔ خودروهایش را برقی کند
شرکت فورد می‌خواهد تا ۳۰ سال دیگر همهٔ خودروهایش را برقی کند

مشکلات روند برقی شدن تمامی خودروها چیست؟ شرکت‌ها برای این کار چه مقدار سرمایه‌گذاری کرده‌اند و چه برنامه‌هایی دارند؟ جواب این سؤالات به‌طور دقیق مشخص نیست اما با اطلاعات موجود، آینده تا حدودی در حال نمایان شدن است.

سرمایه‌گذاری ۲۹ میلیاردی فورد برای خودروهای برقی

شرکت فورد قصد دارد ۲۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام دهد تا تمامی خودروهای خود را برقی کند. این سرمایه‌گذاری البته برای توسعه خودروهای خودران هم استفاده خواهد شد.

این شرکت برنامه گسترده‌ای برای برقی کردن خودروهایش تا حدود ۳۰ سال آینده دارد. یکی از محصولات تازهٔ برقی فورد، فورد موستانگ برقی است.

جنرال موتور و تولید خودروهای برقی

شرکت جنرال موتورز قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ میلادی تولید تمامی مدل‌های غیربرقی خود را متوقف کند. این شرکت برای این کار حدود ۲۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در نظر گرفته است.

جنرال موتورز شامل برندهای گوناگونی از جمله بیوک، کادیلاک و شورولت است. این شرکت به‌تازگی اعلام کرده که تولید هامر را با موتوری الکتریکی دوباره از سر خواهد گرفت. احتمالاً رویکرد این شرکت در مورد هامر نشان‌دهندهٔ روند آیندهٔ این شرکت است.

تولید هامر به دلیل مصرف بالای آن متوقف شده بود اما مدل جدید کاملاً بدون آلودگی است.

در این خودرو از نسل جدید باتری‌های جنرال موتورز موسوم به آلتیوم استفاده شده است که به خودروی هامر برقی اجازه می‌دهد با وجود قدرت بالای هزار اسب بخار، با یک بار شارژ تا ۵۶۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد.

در این خودرو سه موتور الکتریکی با مجموع قدرت هزار اسب‌ بخار و گشتاور هزار نیوتن‌متری استفاده شده است.

شرکت جنرال موتورز یکی از بهترین سازندگان موتورهای پرقدرت بنزینی در جهان است و این تغییر رویکرد برای این شرکت بسیار عجیب به‌نظر می‌رسد و نشان می‌دهد که آیندهٔ صنعت خودرو تا چه حد در حال تغییر است.

جدا شدن دایملر از مرسدس بنز

برای توسعهٔ خودروهای برقی، مرسدس بنز از سایهٔ دایملر خارج می‌شود. هم اکنون این دو شرکت در یک مجموعه کار می‌کنند اما برای توسعه خودروهای برقی، خودروهای سواری در مرسدس بنز و خودروهای تجاری در دایملر گنجانده خواهند شد.

مرسدس بنز قصد دارد به‌آرامی به سمت توسعهٔ خودروهای برقی حرکت کند و این اقدام در این راستا انجام می‌شود.

با جدا شدن این دو برند از هم، تمرکز برای توسعهٔ خودروهای کار و سواری به‌صورت جداگانه و در راستای برقی شدن پیش خواهد رفت.

تمام مدل‌های جیپ برقی می‌شود

شرکت جیپ از دیگر خودروسازانی است که قصد دارد تمامی خودروهای خود را در آینده برقی کند. شرکت جیپ البته در ابتدا سعی می‌کند خودروهایش را هیبریدی کند. برای شروع در سال جاری گرند چروکی این شرکت از یک پیشرانه پلاگین هیبرید استفاده خواهد کرد.

رانگلر هیبریدی هم دیگر محصول جدید نیمه‌برقی این شرکت است. در این خودرو از یک موتور دو لیتری همراه با یک موتور الکتریکی به‌صورت ترکیبی استفاده شده است. این خودرو ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۶۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد.

گروه استلانتیس که حدود ۱۴ برند خودروسازی در جهان از جمله جیپ را هم شامل می‌شود، قصد دارد چندین پلت‌فرم برقی را طراحی کند. این گروه البته در ابتدا بیشتر به سمت خودروهای هیبریدی حرکت می‌کند اما در نهایت به سمت خودروهای تمام‌برقی خواهد رفت.

چین هم قصد دارد در تولید خودروهای برقی پیشتاز شود
چین هم قصد دارد در تولید خودروهای برقی پیشتاز شود
آیندهٔ خودروهای برقی

آن‌چه به احتمال زیاد رخ خواهد داد این است که تا چهل سال آینده تمامی خودروها از قوای محرکهٔ برقی استفاده خواهند کرد. اولین شرکتی که اعلام کرد تمامی خودروهایش را تا سال ۲۰۳۰برقی می‌کند، ولوو بود.

اما چگونه این اتفاق رخ خواهد داد و موانع آن چییست؟

فعلاً بزرگ‌ترین موانع زمان شارژ زیاد، پیمایش کم با یک بار شارژ و گران بودن خودرو است. به‌نظر می‌رسد به‌مرور این مشکلات حل شوند.

با این حال این روند جدید منتقدانی هم دارد. منتقدان می‌گویند این خودروها به آن اندازه که تبلیغ می‌شود پاک نیستند چرا که برای تولید برق همچنان از سوخت فسیلی استفاده می‌شود. از طرفی باتری این خودروها خود می‌تواند به عاملی برای آلودگی محیط زیست تبدیل شود. همچنین این خودروها هنوز گران‌اند و اگر در تیراژ گسترده استفاده شوند، می‌توانند به سیستم برق شهری فشار گسترده وارد کنند.

منتقدان همچنین از پیمایش کم و مدت زیاد زمان شارژ شدن خودروهای برقی هم انتقاد می‌کنند. مشکل پیمایش کم، ذخیره‌سازی و شارژ و قیمت بالا سبب شده فعلاً خودروهای برقی گزینه‌های چندان جذابی نباشند. برای همین خودروهای هیدروژنی برای آینده بخت و اقبال بیشتری پیدا کرده‌اند.

خودروهای هیدروژنی هم البته نوعی از خودروهای برقی محسوب می‌شوند چرا که موتور آن‌ها در نهایت برقی هستند، اما شارژ باتری‌ها و نیروی لازم برای حرکت موتور به‌وسیلهٔ واکنش هیدروژن و اکسيژن در پیل سوختی تأمین خواهد شد.

با روندی که اکنون آغاز شده است، احتمالا تا ۴۰ سال دیگر تمامی خودروها برقی خواهند شد.

XS
SM
MD
LG