لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

طرح اتهامات تازه علیه ترامپ در ارتباط با پرونده نگهداری اسناد محرمانه


دونالد ترامپ در جریان حضور در دادگاه نیویورک (عکس از آرشیو)
دونالد ترامپ در جریان حضور در دادگاه نیویورک (عکس از آرشیو)

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، روز پنجشنبه ۱۸ خرداد اعلام کرد، دادستان‌های فدرال در پرونده نگهداری اسناد محرمانه علیه او اتهاماتی مطرح کرده‌اند و قرار است روز سه‌شنبه در دادگاه فدرال در میامی حضور یابد.

در همین حال، رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که رئیس دادگاه و هیئت منصفه دادگاه فدرال در میامی دونالد ترامپ را به دلیل جابجایی ده‌ها سند و فایل محرمانه بعد از ترک کاخ سفید، متهم کردند.

دونالد ترامپ در شبکه اجتماعی خود موسوم به «تروت سوشیال» نوشت، وکلای او مطلع شده‌اند که در پرونده تحقیقات بازپرس ویژه در مورد رسیدگی به نگهداری اسناد محرمانه که در اقامتگاه او کشف شد، ایراد اتهام شده است.

دو منبع آگاه نیز در گفت‌وگو با «ان‌بی‌سی‌نیوز» موضوع صدور کیفرخواست علیه آقای ترامپ را تایید کردند.

این در حالی است که «ان‌بی‌سی‌نیوز» می‌گوید کیفرخواست صادره علیه دونالد ترامپ لاک و مهر شده است و در دسترس عموم نیست.

صدور کیفرخواست علیه رئیس جمهوری سابق آمریکا توسط هیئت منصفه در نتیجه تحقیقات بازرس ویژه‌ منصوب دادستان کل آمریکا است.

مأموران پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌ای، تابستان سال گذشته خانه‌های آقای ترامپ، از جمله اقامتگاه او در مارا لاگو در ایالت فلوریدا را تفتیش کرده و اسنادی را که او با خود از کاخ سفید برده بود، ضبط کردند. دولت فدرال در سال میلادی گذشته ده‌ها سند با مهر محرمانه را که از املاک آقای ترامپ ضبط شده بود، بررسی کرد.

به دنبال کشف و ضبط این اسناد، مریک گارلند، وزیر دادگستری و دادستان کل ایالات متحده، جک اسمیت را به عنوان بازرس ویژه این پرونده منصوب کرد.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان هفته گذشته گزارش داد که دادستانی فدرال ایالات متحده یک فایل صوتی مربوط به سال ۲۰۲۱ را در اختیار دارد که در آن دونالد ترامپ اذعان می‌کند پس از ترک کاخ سفید اسناد محرمانه پنتاگون درباره حمله احتمالی به ایران را همراه خود برده است.

این در حالی است که دونالد ترامپ مهمترین نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ محسوب می‌شود و نتیجه این دادگاه برای آینده سیاسی او اهمیت دارد.

واکنش جمهوری‌خواهان

طرح اتهام علیه دونالد ترامپ واکنش گسترده جمهوری‌خواهان را در پی داشته است.

کوین مک‌کارتی، جمهوریخواه و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در توییتی به ایراد اتهام علیه دونالد ترامپ واکنش نشان داد و نوشت: «امروز واقعاً روز سیاهی برای ایالات متحده آمریکا است.»

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اضافه کرد: «این بی وجدانی است که یک رئیس جمهور نامزد اصلی رقیب خود (در انتخابات) را متهم کند. جو بایدن خود چندین دهه اسناد طبقه‌بندی شده را نگهداری کرده است.»

کوین مک‌کارتی تصریح کرد: «من و هر آمریکایی که به حاکمیت قانون معتقد است، در کنار رئیس جمهور ترامپ در برابر این بی‌عدالتی بزرگ ایستاده‌ایم.»

مارکو روبیو٬ سناتور جمهوری‌خواه از ایالت فلوریدا٬ نیز از تصمیم دادستانی فدرال انتقاد کرده و آن را فاقد مشروعیت دانسته است.

هر چند متهم شدن رسمی آقای ترامپ در دادگاه نیویورک به پرداخت رشوه سکوت به یک زن از طریق وکیلش مانع از ادامه کاندیداتوری او برای انتخابات ریاست ‌جمهوری نشده، به گفته برخی از رسانه‌های آمریکا، محکومیت احتمالی او در خصوص نگهداری اسناد محرمانه ممکن است مانع از ادامه نامزدی او شود، زیرا عملکرد این سیاستمدار را در نحوه برخورد درست با اسناد محرمانه تعیین می‌کند.

اعضای هیئت منصفه دادگاهی در نیویورک ۱۹ اردیبهشت در رسیدگی به پرونده شکایت از دونالد ترامپ به اتهام آزار جنسی «ای جین کارول»، یک زن نویسنده، در دهه ۱۹۹۰، رئیس جمهوری سابق آمریکا را مقصر شناختند.

در این پرونده دادگاه به شکایت از دونالد ترامپ به اتهام تجاوز و تعرض جنسی در سال ۱۹۹۶ و همچنین «بدنام کردن» جین کارول رسیدگی و هیئت منصفه رئیس جمهور سابق آمریکا را به پرداخت پنج میلیون دلار خسارت محکوم کرد.

XS
SM
MD
LG