لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

واکنش مولوی عبدالحمید به «موشک هایپرسونیک» سپاه: به جای سلاح، شکم این مردم را سیر کنید


مولوی عبدالحمید
مولوی عبدالحمید

در حالی که جمهوری اسلامی تبلیغات گسترده‌ای را با ادعای ساخت یک «موشک هایپرسونیک» به راه انداخته، مولوی عبدالحمید رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران از رهبران حکومت خواست که به جای صرف هزینه‌های سنگین نظامی، به فکر وضعیت وخیم اقتصادی مردم باشند.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی روز جمعه ۱۹ خرداد در سخنرانی هفتگی خود در مراسم نمازجمعه زاهدان گفت: «ما خوشحالیم که سلاح پیشرفته برای دفاع رونمایی می‌شود، ولی ما خوشحال‌تریم که به جای سلاح شکم این مردم سیر بشود، مردمی که در خیابان‌ها روزانه فریاد می‌زنند.»

نیروی هوافضای سپاه پاسداران روز ۱۶ خرداد با رونمایی از موشکی به نام «فتاح» مدعی شد که این موشک «هایپرسونیک» (مافوق صوت) است و می‌تواند «از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور کند»، اما برای این ادعای خود مدرکی ارائه نکرد.

در مراسمی به این مناسبت، ابراهیم رئیسی نیز حضور داشت و طبق این گزارش‌ها، نام این موشک را نیز رهبر جمهوری اسلامی «شخصاً» انتخاب کرده است.

اما مولوی عبدالحمید با انتقاد از رهبران حکومت گفت: «آنهایی که بالا نشسته‌اند نمی‌دانند در روستاها چه می‌گذرد، در حاشیه شهرها چه می‌گذرد. [حتی] در تهران که مرکز کشور ماست زندگی سخت است.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود که مردم ایران «دارای ثروت کلان» هستند و «همه امکانات» را دارند، اما در گرسنگی فرو رفته‌اند، پولشان از ارزش افتاده، تجارتشان کساد شده و همه امور «با چالش روبه‌رو» شده است.

او به مشکلات اقتصادی در اقشار مختلف مردم ایران و «رنجی» که از این بابت می‌کشند، اشاره کرد و گفت: «اگر من ناله می‌کنم، ناله بنده، حکایت از ناله اینهاست. ناله ملت، انسان را به ناله در می‌آورد.»

مولوی عبدالحمید گفت: «تا زمانی که مردم ایران این درد را دارند، این ناله ساکت نمی‌شود. تا درد مردم را دوا نکنید، صدای ملت خاموش نمی‌شود. بالاترین دردهای ما دردهای ملی هستند، نه منطقه‌ای.»

او به فشارها علیه خود برای پایان دادن به انتقادها و اعتراض‌هایش اشاره کرد و خطاب به مقام‌های حکومتی گفت: «شما اگر می‌خواهید ناله نباشد، راهش این است که دردها را مداوا کنید.»

همچنین در شرایطی که جمهوری اسلامی به دلیل سیاست‌های نظامی، هسته‌ای و خارجی خود و همچنین نقض حقوق بشر در ایران در انزوای بین‌المللی قرار گرفته، مولوی عبدالحمید گفت: «ما خواهان آن هستیم که ملت ایران با همه ملت‌ها رابطه حسنه داشته باشد.»

او تاکید کرد که یک قشر و گروه خاص نمی‌تواند بر کشوری مانند ایران که دارای اقوام و قشرهای مختلف است، حاکم باشد و تصمیم‌گیری کند.

آقای عبدالحمید به نقش خود در تشویق مردم به رای دادن به ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: «ما هم با شما همراه شدیم و کشور را به امید خیر یکدست کردیم، ولی حالا جواب نداده است.» او تاکید کرد که تجربه این مجلس و این دولت نشان داده که آنها نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان به برخی تغییرات اخیر در سیاست خارجی کشور اشاره کرد و خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت: «چرا سیاست داخلی را تغییر نمی‌دهید؟»

او بار دیگر به اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر اشاره کرد و با اشاره به ریشه‌های فقر در تمایل افراد به قاچاق مواد مخدر گفت که این اعدام‌ها از ابتدای انقلاب تاکنون «هیچ فایده‌ای نداشته است».

مولوی عبدالحمید همچنین از این که هنوز پرونده کشتار جمعه خونین زاهدان به نتیجه‌ای نرسیده، ابراز نگرانی کرد و گفت: «ما انتظار رسیدگی فوری داشتیم.»

این چهره پرنفوذ استان سیستان و بلوچستان از حکومت انتقاد کرد که هنوز خون کشته‌شدگان اعتراضات «خشک نشده بود» که افراد را به اتهام کشتن ماموران «قصاص» کرد.

بر اساس گزارش شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG