لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

گزارش کمیته حقیقت‌یاب مسمومیت دانش‌آموزان نهایی شد؛ «بمب‌های بد بو، عامل مسمومیت‌ها»


رئیس کمیته حقیقت‌یاب مسمومیت دانش‌آموزان در مجلس شورای اسلامی از نهایی شدن گزارش این کمیته و ارائه آن به رئیس مجلس خبر داد و گفت که عده‌ای با استفاده از بمب‌های بد بوی موجود در بازار اقدام به مسمومیت دانش‌آموزان کرده‌اند.

حمیدرضا کاظمی روز یکشنبه ۲۱ خرداد به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت که «پس از برگزاری چندین جلسه و جمع‌آوری گزارش شفاهی و مکتوب دستگاه‌های اجرایی گزارش کمیته حقیقت‌یاب نهایی شد و به رئیس مجلس شورای اسلامی جهت قرائت در صحن مجلس ارسال شده است».

این نماینده مجلس ایران بدون اشاره به جزییات ماجرا اظهار داشت: «با جمع‌آوری اطلاعات مشخص شد عده‌ای با غرض و شیطنت و با استفاده از بمب‌های بد بو که در بازار وجود دارد دست به این کار زدند.»

وی افزود: «از سوی دیگر برخی با هدف به تعطیلی کشاندن مدارس دست به چنین اقداماتی زدند. اما در جمع‌بندی کمیسیون مشخص شد که افرادی نیز پشت صحنه بخشی از مسمومیت دانش‌آموزان بودند که پس از شناسایی توسط دستگاه امنیتی دستگیر شدند.»

آقای کاظمی اشاره‌ای به نام افراد بازداشت‌شده، تعداد آنها و وابستگی احتمالی‌شان به گروه یا نهاد خاصی نکرد. همچنین مشخص نیست که این افراد چه زمانی بازداشت شده‌اند، خاصه آن‌که مسمومیت‌های مشکوک دانش‌آموزان در مدارس ایران دست‌کم تا ماه گذشته نیز ادامه داشته است و از جمله اواسط اردیبهشت ماه این حادثه در دو مدرسه شهر مریوان و یکی از مدارس همدان تکرار شد.

مسمومیت‌های مشکوک دانش‌آموزان دختر در ایران از آذر سال گذشته در شهر قم آغاز شد و به سرعت مدارس بسیاری از شهرهای دیگر را نیز دربرگرفت. گستره این رخدادها و عدم واکنش سریع نیروهای امنیتی و ضد و نقیض بودن اظهارات برخی مقامات جمهوری اسلامی به گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال دست داشتن عواملی نزدیک به حکومت ایران در این رخدادها دامن زد.

با این حال علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اسفند پارسال گفت که اگر عامدانه بودن این حملات اثبات شود عاملان و مقصران به‌دلیل ارتکاب «جرم نابخشودنی» باید به اشد مجازات محکوم شوند. اما هنوز کسی در این رابطه محاکمه نشده است.

از سویی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نیز روز هشتم اردیبهشت در بیانیه‌ای به عنوان «نتیجه نهایی تحقیقات» خود در مورد حملات به مدارس مدعی شد «تمارض» دانش‌آموزان و «هراس جمعی» از عوامل اصلی گسترش مسمومیت‌های زنجیره‌ای در مدارس عمدتاً دخترانۀ کشور بوده است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG