لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

«امتناع از تحویل پیکر» پویا مولایی‌راد؛ عموی کیان پیرفلک «فراخوان تجمع در ایذه» را تکذیب کرد


 پویا مولایی‌راد
پویا مولایی‌راد

در حالی که دستگاه‌های امنیتی تاکنون از تحویل پیکر پویا مولایی‌راد به خانواده‌اش امتناع کرده‌اند و همزمان گزارش‌ها حاکی از تشدید فشارها بر ماه‌منیر مولایی‌راد و میثم پیرفلک، مادر و پدر کیان، و دیگر خانواده‌های دادخواه ایذه است، عصر پنج‌شنبه پیام‌هایی در صفحه اینستاگرام عموی کیان و همچنین خواهر پویا منتشر شد که در آن هرگونه «فراخوان برای تجمع در ایذه» به «شدت تکذیب» شده و آمده است که هیچ‌گونه «فراخوانی از طرف خانواده پیرفلک و مولایی[راد]» اعلام نشده است.

مهرداد پیرفلک، عموی کیان پیرفلک در استوری صفحه اینستاگرام خود نوشت: «دوستان عزیز، هرگونه فراخوان از طرف خانواده پیرفلک و مولایی را به شدت تکذیب می‌کنم.»

همزمان پیام مفصلی با عنوان «تکذیب هرگونه فراخوان از سوی خانواده‌های مولایی و پیرفلک» و با ادبیاتی «نزدیک به ادبیات دستگاه‌های حکومتی» در صفحه اینستاگرام بهرخ مولایی‌راد، خواهر پویا مولایی‌راد، منتشر شد.

پویا مولایی‌راد، پسر عموی ماه‌منیر مولایی‌راد، روز ۲۱ خرداد ماه عصر روز تولد کیان پیرفلک، در ایذه با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد و مقام‌های جمهوری اسلامی عنوان کردند که در اثر برخورد خودروی او، به نیروهای حاضر در ایست‌بازرسی روستای پرچستان ایذه، یک مامور انتظامی به نام «محمد قنبری» کشته شده است.

بهرخ مولایی‌راد پس از کشته شدن برادرش در صفحه اینستاگرام خود از مردم خواسته بود که به او تسلیت نگویند و بر دادخواهی برادرش تاکید کرده بود.

در پیامی که عصر پنج‌شنبه ۲۵ خرداد در صفحه اینستاگرام این دختر جوان منتشر شد، «از حادثه ۲۱ خرداد ماه که منجر به شهادت سرگرد قنبری در حین انجام وظیفه شده» ابراز تاسف شده است و هیچ اشاره‌ای به کشته شدن برادرش، پویا مولایی‌راد، نشده است.

در ادامه این پیام آمده است: «عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب با انتشار فراخوانی قصد بر هم زدن نظم عمومی و ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان دارند» و «خانواده‌های مولایی و پیرفلک هرگونه تجمع را محکوم نموده و این چنین بیانیه‌هایی از طرف خانواده‌های مولایی و پیرفلک نبوده و نیست.»

در بخش دیگری از پیام منتشر شده در صفحه اینستاگرام خواهر پویا مولایی‌راد، آمده است: « ضمن دعوت همه عزیزان به آرامش از همه بزرگواران که خیرخواه خانواده و آرامش شهرستان [ایذه] هستند به این شایعات توجه ننموده و اجازه دهیم همه امورات در راستای مجاری قانونی پیگیری شود.»

در این پیام همچنین «از کلیه مسئولین، معتمدین، بزرگان و ... تشکر» شده و تاکید شده است: «همه را به آرامش دعوت می‌کنیم و هرگونه تجمع و اقدامات غیرقانونی را محکوم می‌نماییم.»

در بخش پایانی این پیام نیز با تاکید بر اینکه «هرگونه تجمع و فراخوان، کار ضد انقلاب داخلی و خارجی» و «ایجادکنندگان اختلافات» است و تاکید شده است که مردم «به هیچکدام از این فراخوان‌ها توجه نکنند.»

«امتناع» از تحویل پیکر پویا مولایی راد

گزارش‌ها از ایذه حاکی است که با گذشت پنج روز از کشته شدن پویا مولایی‌راد، با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، دستگاه‌های قضائی و امنیتی در ایذه تاکنون از تحویل پیکر او به خانواده‌اش برای خاکسپاری امتناع کرده‌اند. نیروهای حکومتی پیشتر نیز از تحمیل پیکرد محمود احمدی و حسین سعیدی دو تن از کشته‌شدگان ایذه به خانواده‌های امتناع کرده‌اند.

در همین حال ماه‌منیر مولایی‌ راد، مادر کیان پیرفلک که در ماه‌های گذشته در صفحه اینستاگرام خود فعال بود و به طور روزانه تصاویری از حضور مردم در آرامگاه فرزندش را منتشر می‌کرد، از اولین ساعت‌های روز تولد فرزندش در ۲۱ خرداد ماه، متوقف شده است.

مادر کیان پیرفلک تنها یک روز پس از کشته شدن پسر عمویش، پویا مولایی‌راد، یک پست با تصویر او در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و نوشت: «جاویدنام پویا مولایی‌راد، متولد ۴ مرداد ۱۳۸۱» اما در پنج روز گذشته هیج فعالیت دیگری در صفحه اینستاگرام خود انجام نداده است همان طور که میثم پیرفلک پدر کیان نیز در پنج روز گذشته هیچ فعالیتی در صفحه اینستاگرام خود نداشته است.

در همین حال صبح روز پنج‌شنبه ۲۵ خرداد ماه گزارش‌هایی درباره محاصره خانه پیرفلک و حبس خانگی ماه منیر رحیمی و میثم پیرفلک منتشر شده است.

همزمان حساب توییتری سجاد پیرفلک، عمومی کیان پیرفلک، اخبار مرتبط با «حبس خانگی» اعضای خانواده پیرفلک و مولایی‌راد را رد کرد و افزود: «حبس خانگی و بحث‌های مطرح شده در مورد خانواده پیرفلک و مولایی صحت ندارد.»

در توییت سجاد پیرفلک با تاکید بر اینکه «هیچ کس از اعضای خانواده با محدودیت برای تردد مواجه نشده است»، آمده است: «از هموطنان عزیز خواهشمندم از پذیرش و باز نشر شایعات خودداری» کنند.

احضار مادر آرتین رحمانی به دادستانی ایذه

از سوی دیگر، هنگامه(لاله) چوبین، مادر آرتین رحمانی پیانی نوجوان ۱۶ ساله‌ای که بیست و پنجم آبان ماه همزمان با کیان پیرفلک در ایذه با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد، از احضار خود به دادستانی ایذه خبر داد.

احضار هنگامه چوبین در حالی انجام شده است که پیشتر برادرش فواد چوبین، دایی آرتین رحمانی پیانی، نیز از فروردین ماه بازداشت شده و همچنان تحت بازداشت است.

هنگامه چوبین با انتشار تصویر برگ احضاریه‌ای که در آن تهدید شده در صورتی که صبح ۲۷ خرداد در شعبه ۵ دادسرای ایذه حضور نیابد، «جلب» خواهد شد، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «من مادر آرتین رحمانی پیانی جرم دادخواهی از خون به ناحق ریخته پسرم و برادرم که چندین ماه است بدون تفهیم اتهام در زندان محبوس کرده‌اند به دادسرا احضار شدم.»

مادر آرتین رحمانی پیانی افزود: «در اینجا اعلام می‌کنم که احضار به دادسرا نه در منِ دست از جان شسته رعب و وحشتی ایجاد می‌کند و نه خللی در عزم و اراده راسخ‌ام در جهت بیان حقیقتِ شب بیست و پنجم آبان ماه شهرستان ایذه.»

هنگامه چوبین در پایان یادداشت اینستاگرامی خود نوشت: «نیک می‌دانم که این راهی که در آن گام گذاشتم، پایانش جان سپردنم در راه آزادی و عدالت است.»

شهر ایذه از آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی شاهد رویدادهای متعددی بوده است که عمدتا از کشته شدن دست‌کم ۷ تن از مردم، کودکان و نوجوانان، این شهر در شامگاه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ با شلیک نیروهای امنیتی، تشدید شد.

تاکنون شمار کودکان، نوجوانان و جوانان کشته شده در ایذه با کشته شدن پویا مولایی‌راد به ۱۴ تن رسیده است و همچنین «ده‌ها نفر زخمی، و چند صد نفر بازداشت شده‌اند» و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برای شماری از بازداشت شدگان ایذه از جمله مجاهد کورکور حکم «اعدام» صادر کرده است.

XS
SM
MD
LG