لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۸

امیرعبداللهیان می‌گوید سفر وزیرخارجه عمان به تهران با «ابتکاراتی» درباره برجام همراه بود


حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه ۲۸ تیر اعلام کرد که یکی از اهداف سفر اخیر وزیر خارجه عمان به تهران گفت‌وگو حول محور برجام و «ابتکارات» طرف عمانی در این رابطه بوده است.

بدر بن حمد البوسعیدی روز دوشنبه در سفری از پیش اعلام‌نشده به تهران رفت که همین امر گمانه‌زنی‌هایی را در رسانه‌های داخل ایران درباره سرنوشت مذاکرات احیای برجام موجب شد. این مدت قیمت دلار در بازار آزاد ایران نیز تا کانال ۴۸ هزار تومان کاهش یافت که رسانه‌های مختلف از جمله اعتماد آنلاین دلیل آن را با سفر دیپلمات ارشد عمان به تهران مرتبط دانستند.

حسین امیرعبداللهیان هم در اظهارات روز چهارشنبه خود با اشاره به این سفر تاکید کرد که «عمان برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها با هدف بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام تلاش می‌کند».

وی همچنین گفت که طرف عمانی «ابتکاراتی» را نیز درباره برجام مطرح کرده است که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

عمان یکی از میانجی‌های اصلی میان ایران و ایالات متحده در مذاکرات هسته‌ای است که برای احیای برجام تلاش می‌کند. ماه گذشته نیز وبسایت اکسیوس گزارش داده بود که به تازگی مقامات ایران و آمریکا در عمان مذاکراتی غیرمستقیم داشتند و عمانی‌ها پیام‌ها را بین اتاق‌های جداگانه‌ ایران و آمریکا منتقل می‌کردند.

این میان هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان اوایل خرداد ماه در سفری به تهران با رهبران جمهوری اسلامی دیدار کرد که حسین امیرعبداللهیان در اظهارات خود به این موضوع نیز اشاره کرد و گفت که از دیگر اهداف سفر همتای عمانی او به تهران گفت‌وگو درباره توافقات میان روسای دو کشور بوده است.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم و رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG