لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۶

دفاع نماینده ایرانی‌تبار پارلمان نیوزیلند از معترضان در جلسه با سفیر جمهوری اسلامی


گلریز قهرمان، نماینده ایرانی تبار حزب سبز در پارلمان نیوزیلند در حال نشان دادن عکس مهسا امینی در بیمارستان به سفیر جمهوری اسلامی.
گلریز قهرمان، نماینده ایرانی تبار حزب سبز در پارلمان نیوزیلند در حال نشان دادن عکس مهسا امینی در بیمارستان به سفیر جمهوری اسلامی.

سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در نیوزیلند روز پنجشنبه ۱۲ مرداد در جلسه چند نماینده پارلمانی این کشور برای بررسی سرکوب اعتراضات و افزایش اعدام‌ها در ایران گفت٬ دو شهروند نیوزیلندی که مدتی در ایران ممنوع الخروج شدند، «گروگان» نبودند.

رضا نظرآهاری که از خرداد ماه به عنوان سفیر جدید ایران در نیوزیلند معرفی شده است در این جلسه با حضور اعضای کمیسیون‌های سیاست خارجی، امور دفاعی و تجارت با گلریز قهرمان، نماینده ایرانی تبار حزب سبز و سایر اعضای پارلمان نیوزیلند در مورد برخورد نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با جنبش «زن ، زندگی ، آزادی» و حجاب زنان به مجادله پرداخت.

او درعین حال «گروگان» بودن دو اینفلوئنسر نیوزیلندی به نام‌های تافر ریچ وایت و بریجیت تاک وری را که چهار ماه در ایران ممنوع الخروج بودند، تکذیب کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: «این گروگان نیست. اگر دو شهروند نیوزیلندی به محلی بروند که با علائم مشخص عکسبرداری در آنجا ممنوع است و منطقه ممنوعه‌ای است آنها به آنجا می روند و عکس می گیرند. ولی ما آنها را بازداشت نکردیم، فقط گذرنامه‌های آنها را گرفتیم.»

آقای نظرآهاری افزود: «آنها گروگان نبودند. بعد از مدتی آنها آزاد شدند و فقط گذرنامه‌های آنها ضبط شده بود. خود آنها هم بعد از مدتی پذیرفتند که از یک منطقه ممنوعه عکس گرفته‌اند. بعد گذرنامه‌های آنها را پس دادند.»

دو شهروند نیوزیلندی اوایل آبان گذشته اجازه یافتند از ایران خارج شوند. آنها در مدتی که منتظر تعیین تکلیف بودند زیر نظر ماموران امنیتی ایران بودند ولی از گزارش‌ها چنین برمی آید که در این چهار ماه از امنیت و سلامت کامل برخوردار بودند. آنها از زمان بازگشت به نیوزلند در مورد این ماجرا اظهار نظر نکرده اند.

مذاکرات دولت نیوزیلند با حکومت جمهوری اسلامی برای آزادی و بازگشت این دو نفر پشت درهای بسته انجام شد و هیچگونه اطلاعاتی در این زمینه منتشر نشده است.

در ماه‌های پس از این ماجرا دولت نیوزیلند به دلیل کشته شدن مهسا امنیتی در بازداشت پلیس و سرکوب اعتراضات مردمی در ایران، چندین فرمانده سپاه پاسداران و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی را تحریم کرد.دولت نیوزیلند در اقدامات بعدی نیز چند مقام نظامی و حکومتی ایران را به دلیل ارسال پهپادهای رزمی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین به فهرست تحریم‌ها افزود.

آقای نظرآهاری در جلسه کمیسیون‌های پارلمانی نیوزیلند مرگ مهسا امینی را «حادثه‌ای بسیار دلخراش» توصیف کرد ولی دخالت‌های خارجی بدون ذکر نام کشورها و شبکه‌های اجتماعی را مسئول حوادثی معرفی کرد که پس از جان باختن مهسا امینی روی داد.

او افزود:«من از اجرای چند اعدام و یا شکنجه دفاع نمی کنم . ولی همانطور که قبلا گفتم وقتی یک معضل اجتماعی به دلیل دخالت‌های خارجی به یک مشکل امنیتی بدل می شود اولویت چیز دیگری خواهد بود که حفاظت از جان شهروندان و دفاع از آنها در برابر گروه‌های تروریستی است. من نمی توانم دفاع کنم. او یکی از دختران و خواهران ما بود. یک نوع تصادف بود.»

گلریز قهرمان، نماینده ایرانی تبار حزب سبز در پارلمان نیوزیلند، با نشان دادن تصویری از مهسا امینی از سفیر جمهوری اسلامی پرسید: «آیا گشت ارشاد شما می‌تواند به شکل قانونی زنان را به خاطر معلوم بودن موهایشان بکشد؟»

آقای نظرآهاری با لحن مقابله جویانه‌ای گفت:«سئوالتان تمام شد، بعد از آن باز هم ادامه می دهید؟»

خانم قهرمان در پاسخ گفت:«بله، ادامه می دهم. شما مسئول این جلسه نیستید.»

آقای نظرآهاری حرف او را قطع کرد و گفت:«سئوالتان چیست؟»

خانم قهرمان تکرار کرد:«آیا این کار قانونی است؟» و بقیه سخنانش را به زبان فارسی ادامه داد.

آقای نظرآهاری در نهایت گفت:«نه خیر.»

گلریز قهرمان در ادامه سخنانش افزود که مشاوران کمیته سیاست خارجی پارلمان گزارش داده اند که در جریان سرکوب اعتراضات ایران ۴۰۰ نفر کشته شده‌اند.

سفیر جمهوری اسلامی در پاسخ گفت:«این کاملا غلط است.» او افزود:«باید به واقعیات استناد کرد. در ایران هر فردی که اعدام می‌شود مرتکب جرایم جدی نظیر قتل شده است. هیچکس را به خاطر شرکت در تظاهرات اعدام نمی‌کنند.»

ابراهیم عمر، نماینده حزب کارگر در پارلمان نیوزلند که خود را یک مسلمان معتقد معرفی می‌کند به آقای نظرآهاری گفت که از استفاده ابزاری از اسلام برای سرکوب و کشتن زنان و دختران به خشم آمده است.

آقای عمر افزود:«دین اسلام حجاب را به زنان تحمیل نمی‌کند. حجاب و یا نداشتن حجاب امر پذیرفته‌ای است. مهسا امینی هیچ جرمی مرتکب نشده بود.»

XS
SM
MD
LG