لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۸
۲۲:۴۸ ۱۸.۵.۱۴۰۲

حقوقدان منتقد به نمایندگان: دروغ نگویید؛ اصل ۸۵ ابزاری است برای مخفی‌کاری شما

محسن برهانی، حقوقدان منتقد، در توئیت تازه‌ای به مجلس شورای اسلامی انتقاد کرده که «تا دیروز ادعای شفافیت در آرا را داشت»، اما «به موضوع حجاب که رسید می‌خواهند ملت نفهمند چه بحث‌هایی در صحن مجلس خواهد شد و چگونه حقوق مردم به حراج گذاشته می‌شود».

آقای برهانی روز چهارشنبه با اشاره به طرح گروهی از نمایندگان مجلس برای فرستادن لایحه «عفاف و حجاب» دولت ابراهیم رئیسی به یک کمیسیون ویژه در قالب اجرای اصل ۸۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی، گفته که «دروغ نگویید: اصل ۸۵ ابزاری است برای مخفی‌کاری شما».

طبق این اصل، مجلس شورای اسلامی می‌تواند اختیار وضع بعضی قوانین را به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند و در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌کند، پس از تأیید شورای نگهبان، به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

آقای برهانی روز ۱۵ مرداد نیز در توئیتی با «ننگین» خواندن لایحۀ حجاب اجباری نوشت که در تنظیم متن نهایی این لایحه سه نفر شامل «آقایان قالیباف، (موسی) غضنفرآبادی و جلیل محبی» نقش کلیدی داشتند.

به نوشتۀ این وکیل دادگستری، آنها «لایحه قوه قضائیه را کنار گذاشتند، شخصی در سه روز نوشته‌ای را آماده کرد و دور هم‌ نشستند و تمامش کردند.»

او این نحوۀ قانون‌نویسی را «مایۀ ننگ» خوانده و افزوده: «کمیسیون و مجلس شورای اسلامی هم که یک شوخی بی‌مزه‌اند.»

به نظر می‌رسد که برخی از نمایندگان مجلس قصد دارند در آستانه انتخابات اسفندماه، این موضوع به صورت محرمانه و دور از چشم رسانه‌ها و موکلان‌شان بررسی و تصویب شود.

حسن نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، روز سه‌شنبه در این زمینه گفت که تصویب لایحة «عفاف و حجاب» در صورت ارسال به صحن علنی حدود سه ماه طول می‌کشد، و از روند غیرشفاف تصویب آن ذیل اصل ۸۵ و بدون رای‌گیری در مجلس دفاع کرد.

۲۲:۲۶ ۱۸.۵.۱۴۰۲

«احضار تلفنی» دست‌کم ۱۲ دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس در آستانۀ سالگرد اعتراضات

گزارش‌ها از ایران حاکی است که طی روزهای اخیر و در آستانۀ سالگرد اعتراضات سراسری، دست‌کم ۱۲ نفر از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس به صورت «تلفنی» از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی احضار شده‌اند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز چهارشنبه خبر داد که این احضارها اغلب با شماره‌های «خصوصی/پرایوت» و جهت اخذ «تعهد کتبی» از دانشجویان صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، در مواردی که تماس‌ها بی‌پاسخ ماندند، مأموران امنیتی با خانوادۀ دانشجویان مورد نظر تماس گرفته‌اند.

شوراهای صنفی این اقدام حکومت را در راستای «ایجاد رعب و وحشت» و سرکوب اعتراضات دانشجویی در آستانۀ فرا رسیدن سالگرد جان باختن مهسا امینی توصیف کرده و نوشته است: سال گذشته نیز نهادهای امنیتی بارها به حربه‌ای مشابه متوسل شدند و با «احضار و تهدید» بسیاری از دانشجویان، آنها را وادار به امضای تعهدنامه‌ای مبنی‌بر عدم شرکت در اعتراضات کردند.

حقوقدانان و کارشناسان بارها در مورد «احضار تلفنی» شهروندان از سوی نهادهای امنیتی هشدار داده و تأکید کرده‌اند چنین شیوه‌ای، فاقد وجاهت قانونی است، زیرا احضاریه باید به صورت «کتبی» ابلاغ شود.

گزارش‌های منابع حقوق بشری نشان می‌دهد در جریان اعتراضات سراسری پارسال، دست‌کم ۷۵۰ دانشجو در شهرهای مختلف ایران بازداشت شدند و دها دانشجو نیز با احکام انضباطی همچون تعلیق و محرومیت از تحصیل مواجه شده‌اند.

۱۸:۲۹ ۱۸.۵.۱۴۰۲

وزارت خارجه ایران سفیر بریتانیا در تهران را احضار کرد

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه سفر بریتانیا در تهران را احضار کرد تا به گفته رسانه‌های ایران، «مراتب اعتراض شدید» خود را نسبت به «مواضع خارج از عرف، آداب و مقررات دیپلماتیک» او ابلاغ کند.

رسانه‌های ایران می‌گویند که دلیل احضار سایمون شرکلیف، انتشار توئیت «مداخله‌جویانه» او همزمان با روز خبرنگار در ایران بوده است.

سفیر بریتانیا در توئیت خود که عصر سه‌شنبه منتشر کرد، نوشته بود که «ایران ۱۷ مرداد را روز خبرنگار نامگذاری کرده است. ادای احترام می‌کنیم به خبرنگارانی که اجازه ندارند کار خود را انجام دهند و امنیت خود را در خطر می‌بینند.»

آقای شرکلیف از جمهوری اسلامی ایران خواسته بود «تا آنهایی که خودسرانه بازداشت شده‌اند را آزاد کند، از جمله خبرنگارها».

توئیت سفیر بریتانیا در ایران پیشتر با واکنش رضا زبیب، سفیر جمهوری اسلامی در اسپانیا، نیز روبرو شده و او نوشته بود که «سفیر از نظر حرفه‌ای و اخلاقی موظف است عرف و نزاکت دیپلماتیک را در خطاب قرار دادن دولت میزبان رعایت کند».

بر اساس اظهارات رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران که روز سه‌شنبه منتشر شد، در یک‌سال گذشته «بیش از ۱۰۰ خبرنگار» به‌دست نیروهای امنیتی و قضایی چمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند.

۱۷:۲۹ ۱۸.۵.۱۴۰۲

یک عضو سپاه پاسداران در درگیری با پژاک «کشته شد»

سپاه پاسداران اعلام کرد یک عضو این نیروی نظامی شامگاه ۱۶ مرداد در درگیری با حزب حيات آزاد کردستان (پژاک)، در مرز چالدران کشته شده است.

قرارگاه حمزه، وابسته به سپاه پاسداران، در بیانیه‌ای هویت فرد کشته‌شده را امیرحسین صالحیان عنوان کرده و گفته که «او در حین انجام ماموریت توسط گروه پژاک کشته شد».

گروه پژاک هنوز هیچ واکنشی به این خبر نشان نداده است.

سپاه پاسداران در سال‌های اخیر بارها ارتفاعات مرزی غرب کشور را به بهانه حضور پژاک، هدف حملات توپخانه‌ای قرار داده است. در تازه‌ترین مورد، روز ۲۶ تیرماه امسال، استراحتگاه قشاقبلاغ در شهرستان خوی توسط سپاه پاسداران توپ‌باران شد.

از سوی دیگر، این نیروی نظامی بارها مناطقی در اقلیم کردستان عراق را گلوله‌باران کرده است.

پژاک، شاخه ايرانی حزب کارگران کردستان ترکيه است که از سال ۱۹۸۴ عليه دولت آنکارا می‌جنگد و پايگاه‌های آن در شمال عراق قرار دارد.

در جریان درگیری‌های اين گروه با سپاه در سال‌های اخیر، ده‌ها تن از دو طرف کشته و مجروح شده‌اند.

۱۵:۱۴ ۱۸.۵.۱۴۰۲

ایرنا: سفارت عربستان سعودی سه روز پیش بازگشایی شده

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی اعلام کرد که سفارت عربستان سعودی در تهران از سه روز پیش بازگشایی شده است.

ایرنا روز چهارشنبه به نقل از یک منبع آگاه در وزارت خارجه ایران، نوشت که سفارت پادشاهی سعودی در تهران «از روز یکشنبه ۱۵ مرداد ماه به طور رسمی فعالیت خود» را آغاز کرده است.

هنوز مقام‌های عربستان سعودی به این گزارش ایرنا واکنشی نشان نداده‌اند.

در صورت صحت این خبر، بازگشایی سفارت عربستان سعودی در تهران با چندین ماه تاخیر و بدون اعلام رسمی از سوی ریاض صورت گرفته است.

بر اساس توافق احیای روابط دو کشور که اسفند پارسال در پکن به امضا رسید، قرار بود طی دو ماه پس از این توافق، سفارتخانه‌های دو کشور بازگشایی شوند.

جمهوری اسلامی در ۱۶ خردادماه سفارت خود در ریاض را با برگزاری یک مراسم رسمی و انتشار خبرش در همان روز بازگشایی کرد.

۱۴:۴۷ ۱۸.۵.۱۴۰۲

آزادی خواهر یک جانباخته اعتراضات با وثیقه یک میلیارد تومانی

زهرا سعیدیان‌جو، خواهر میلاد سعیدیان‌جو جانباخته اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» در ایذه، با سپردن وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان آزاد شد.

وبسایت هرانا گزارش داد که خانم سعیدیان‌جو روز چهارشنبه از زندان سپیدار اهواز آزاد شده است.

او در تیرماه توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده بود.

میلاد سعیدیان جو، ۲۶ ساله و اهل ایذه روز ۲۵ آبان پارسال، در جریان اعتراضات این شهر، مورد اصابت گلوله ماموران قرار گرفت و کشته شد.

۱۴:۳۱ ۱۸.۵.۱۴۰۲

«یورش» نیروهای امنیتی به خانه حسین ماهینی و انیس مهمدی

اَنیس مُهمِدی، همسر حسین ماهینی، کاپیتان پیشین تیم پرسپولیس، از یورش نیروهای امنیتی به محل سکونت‌شان خبر داد.

خانم مهمدی چندی پیش گفته بود که به اتهام «تولید محتوای مستهجن و مبتذل» به دادسرا احضار شده است. او چند روز پیش هم در اینستاگرام به این اتهام شدیدا اعتراض کرده بود.

حسین ماهینی خود در بحبوحه اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» مدتی بازداشت شد.

۱۴:۲۲ ۱۸.۵.۱۴۰۲

ده‌ها کشته در پی غرق شدن یک قایق دیگر پناهجویان در نزدیکی سواحل ایتالیا

رسانه‌های ایتالیایی گزارش دادند که یک قایق پناهجویان در نزدیکی جزیره لامپدوزای ایتالیا غرق شده و ۴۱ سرنشین آن کشته شدند.

خبرگزاری ایتالیایی آنسا روز چهارشنبه اعلام کرد که این قایق حامل ۴۵ نفر از جمله سه کودک بود و از شهر سفاکس در تونس حرکت کرده بود.

بر اساس این گزارش، چهار بازمانده این قایق، سه مرد و یک زن اهل ساحل عاج و گینه هستند و توسط گارد ساحلی ایتالیا نجات یافتند.

این در حالی است که هنوز گارد ساحلی ایتالیا در این زمینه توضیحی ارائه نکرده‌ است.

بر اساس داده‌های وزارت کشور ایتالیا، نزدیک به ۹۳ هزار و هفتصد پناهجو امسال از طریق دریا وارد ایتالیا شده‌اند.

این در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۴۴ هزار و هفتصد پناهجو از همین مسیر وارد ایتالیا شده بودند.

۱۳:۵۳ ۱۸.۵.۱۴۰۲

سرمای غیرمعمول در مجمع‌الجزایر تونگا

در پی سرمای غیرمعمول در تونگا در اقیانوس آرام جنوبی، ساکنان این مجمع‌الجزایر به دنبال خرید لباس‌های گرم و وسایل گرمایشی هستند.

روزنامه گاردین روز چهارشنبه گزارش داد که تونگا با آن سواحل نیلگون و سواحل آفتابی خود را برای یکی از سردترین زمستان‌هایش آماده می‌کند.

اداره هواشناسی این کشور در اواخر ماه گذشته میلادی، دمای ۹.۳ درجه سانتیگراد را به ثبت رساند که سردترین دمای هوای ثبت شده طی سی سال گذشته در این جزیره به شمار می‌رود.

معمولا در زمستان، دمای هوا در مجمع الجزایر تونگا بین ۱۸ تا ۲۱ درجه است.

چند روز پیش خبر رسیده بود که به دستور ملکه تونگا بین مردم این جزیره پتو توزیع شده است.

۱۳:۲۹ ۱۸.۵.۱۴۰۲

انتقاد ترامپ از بایدن پس از حذف تیم ملی فوتبال زنان آمریکا از جام جهانی

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، تیم فوتبال زنان کشورش را به دلیل حذف شدن از جام جهانی فوتبال زنان مورد انتقاد قرار داد.

آقای ترامپ ساعاتی پس از این حذف، در شبکه‌های اجتماعی نوشت که «باخت بهت‌آور و کاملا غیرمنتظره» تیم فوتبال زنان آمریکا به سوئد در ضربات پنالتی، نمادی از «اتفاقی است که برای ملت بزرگ ما در دوران جو بایدن فاسد می‌افتد».

تیم ملی فوتبال زنان آمریکا که در تمام ادوار جام جهانی موفق به کسب مدال شده است، برای اولین بار از دور رقابت‌های جام جهانی حذف شد.

در مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۲۳، آمریکا و سوئد در ملبورن به مصاف هم رفتند. آمریکا که به سختی و فقط با یک پیروزی مقابل ویتنام از گروهش صعود کرده بود، در ضربات پنالتی به سوئد باخت تا با همان یک پیروزی از گردونه رقابت‌ها کنار برود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG