لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

علی‌اکبر صالحی، معاون سابق رئیس‌جمهور، در مورد اخراج و «تزریق» اساتید دانشگاه هشدار داد


علی اکبر صالحی
علی اکبر صالحی

معاون سابق رئیس‌جمهور ایران از اخراج اساتید دانشگاه و به‌‌طور خاص اخراج علی شریفی زارچی، استاد دانشگاه شریف، و همچنین طرح حکومت برای جذب هزاران استاد همسو با خود انتقاد کرد و گفت: «نام این دیگر دانشگاه نیست.»

علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگو با وب‌سایت جماران که دوشنبه ششم شهریور منتشر شد، گفت: «نمی‌توانیم به صورت انبوه عده‌ای را بدون دقت کافی از حیث کیفیت علمی و سایر شایستگی‌ها به دانشگاه‌ها تزریق کنیم و به کلاس بفرستیم.»

آقای صالحی که خود اکنون استاد دانشگاه صنعتی شریف است، همچنین تأکید کرد که «اگر چنین کاری انجام شود، تا نسل‌ها درگیر تبعات سلبی آن خواهیم بود.».

آقای صالحی که سال‌ها در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، وزیر خارجه جمهوری اسلامی بود و در دولت حسن روحانی نیز معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی بود، اکنون استاد دانشگاه صنعتی شریف و قائم‌مقام رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران است.

طرح موضوع جذب «اساتید همسو» برمی‌گردد به سندی که ۲۴ مرداد گروه «قیام تا سرنگونی»، نزدیک به مجاهدین خلق، منتشر کرد. براساس این سند، «شورای امنیت کشور» در مصوبه‌ای در دی ماه سال گذشته دستور داده «هیئت علمی در تراز انقلاب اسلامی جذب دانشگاه‌ها شوند».

رادیوفردا به‌طور مستقل نمی‌تواند صحت اطلاعات این سند درزکرده را تایید کند، اما انتشار این سند و گزارش‌های بعدی مبنی بر اقدام برای جذب هزاران استاد «همسو» با حکومت واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته است.

علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگوی خود به طور خاص به اخراج علی شریفی زارچی از این دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت در این مورد با رئیس دانشگاه تماس گرفته و پیام فرستاده «که در خصوص این‌گونه مسائل با توجه به حساسیت شرایط، باید با تدبیر و سعه صدر و بررسی بیشتر و همه‌جانبه تصمیم گرفته شود».

وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی به مقام‌های دانشگاه شریف موکداً هشدار داد که «باید با توجه به شرایط حساس کشور، انتخابات پیش رو و اتفاقات سال قبل، با درایت و سعه صدر و تدبیر بیشتر عمل کنند.»

علی شریفی زارچی، عضو هیئت علمی بیوانفورماتیک و هوش مصنوعی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، روز شنبه از «دریافت نامه اخراج» خود از این دانشگاه خبر داد. اما آقای شریفی تنها استاد اخراج یا تعلیق‌شده در روزهای اخیر نیست.

در روزهای اخیر گزارش‌هایی از قطع همکاری دانشگاه علامه طباطبائی با آمنه عالی و حمیده خادمی، اخراج یا جلوگیری از فعالیت اساتید دانشگاه‌ها مانند رهام افغانی، حسین علائی، رضا صالحی امیری و همچنین هفت استاد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شامل وحید عیدگاه، لیلی ورهرام، جواد بشری، قاسم عزیزی، میلاد عظیمی، داریوش رحمانیان و حسین مصباحیان نیز منتشر شده است.

حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای در مؤسسه کیهان روز دوشنبه با اذعان به این‌که اخراج استادان دانشگاه به‌دلیل حمایت آن‌ها از اعتراضات سراسری پاییز ۱۴۰۱ بوده، نوشت که «این کمترین و پیش‌پاافتاده‌ترین مجازات در مقابل اقدامات پلشت و غیر‌انسانی آن‌هاست.»

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران و رادیو فردا؛ م.ت/ر.ش/م.ا
XS
SM
MD
LG