لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۵
۱۴:۱۵ ۲۲.۶.۱۴۰۲

بهاره هدایت اعلام کرد به حرمت دادخواهان و داغداران به اعتصاب غذا پایان می‌دهد

بهاره هدایت، زندانی سیاسی که در اعتراض به «سرکوب‌ فزاینده» جمهوری اسلامی، دست به اعتصاب غذا زده بود، با انتشار نامه‌ای از زندان اوین، اعلام کرد که در روز تاریخی «رُبودن» مهسا ژینا امینی از سوی مأموران گشت ارشاد در سال ۱۴۰۱، و به «حرمت همه داغداران و دادخواهان به‌خصوص مادران دادخواهی که طی این مدت مرا مرهون لطف خود کردند و درخواست شکستن اعتصاب را مطرح کردند»، به اعتصاب غذا پایان می‌دهد.

بهاره هدایت در نامه‌اش نوشته: «امروز، ۲۲ شهریور ماه ۱۴۰۲، مصادف است با روز ربودن «دختر ایران» مهسا (ژینا) امینی توسط قاتلانش. یک سال از آن روزی که دل‌آشوبه از ستم مانند گردبادی در تار و پود جامعه ایرانی در پیچید و وجدان میلیون‌ها نفر را همزمان برانگیخت، می‌گذرد.»

او درباره علت تصمیم خود مبنی بر اعتصاب غذا نیز نوشته:‌ «من در آستانه سالگرد این جنبش سربلند دست به اعتصاب غذا زدم تا به یاد بیاوریم وجدان‌های برانگیخته چگونه می‌توانند ناحقیقت را پس بزنند و به یاد بیاوریم که هنوز در این کشور حقیقت‌ها لگدمال حاکمان تمامیت‌خواه می‌شوند.»

او اضافه کرده که «در این روز تاریخی، به حرمت خواسته خانواده ‌جاویدنام محمدجواد روحی، به حرمت خانواده جاویدنام مهسا امینی، به حرمت دادخواهان جنایت انهدام هواپیمای اوکراینی و به حرمت همه داغداران و دادخواهان بخصوص مادران دادخواهی که طی این مدت مرا مرهون لطف خود کردند و درخواست شکستن اعتصاب را مطرح کردند، به اعتصابم پایان می‌دهم.»

این فعال سیاسی با این حال تأکید کرده که «اعتصابم را می‌شکنم اما عهدم را نه، عهدم با خودم و با شما مردم رنج‌دیده وطنم، تا روزی که ردپای جمهوری اسلامی، این حکومت ضد آزادی، از خاک ایران زدوده نشود.»

این نامه پس از آن منتشر می‌شود که یک منبع مطلع به رادیو فردا خبر داد بهاره هدایت با شرایط بد جسمی، نامه ترخیص خود را امضا کرد و از سوی مأموران دوباره به زندان اوین بازگردانده شد.

۰۰:۳۶ ۲۳.۶.۱۴۰۲

گوگوش با انتشار ویدئویی از خداحافظی خود با صحنه خبر داد

فائقه آتشین مشهور به گوگوش، ستاره موسیقی پاپ ایران، با انتشار ویدیویی ضمن اعلام خداحافظی از «سرزمین استعدادی» خود، صحنه، ابراز امیدواری کرد که فصل آخر حضور او « فصل آزادی صدای آواز زن » و « روز آزادی ایران و ایرانی باشد.»

گوگوش در این ویدئو گفته است: «فصل آخر، فصل خداحافظی من از سرزمین استعدادی‌ام، صحنه است؛ از جایی که بهترین خاطره‌های زندگی‌ام را با شما از ابتدا تقسیم کردم. من حتی خودم را از جنس نگاه‌های شما سنجیدم و شناختم و بلندتر و بلندتر پریدم. تصمیم منطقی اما دشواری بود. مثل بسیاری از تصمیم‌های درست. شاید اگر دست خودم بود، خداحافظی نمی‌کردم.»

ستاره موسیقی پاپ ایران در ادامه تصریح کرده است که در «فصل آخر» دوباره به دیدار هواداران و طرفداران خود خواهد رفت و در شهرهایی که در این ۲۳ سال به روی صحنه رفته است دوباره حضور خواهد یافت.

گوگوش اضافه کرده است: «به دیدارتان می‌آیم تا برای آخرین بار زیباترین ترانه‌های ایران‌مان را با تمام وجودم برایتان بخوانم. با شمایی که از آغاز، یا هرکجای این هفتاد سال با من همسفر شده‌اید. با شمایی که به هنرمندتان عمر دوباره بخشیدید .»

این اسطوره موسیقی پاپ ایران در پایان گفته است: «باشد که آخرین ایستگاه همان جایی باشد که باید، جایی که من هنوز متولد نشده بودم. اما قمر آواز می‌خواند. باشد که ایستگاه آخر این فصل، فصل آزادی صدای آواز زن که هیچ، روز آزادی ایران و ایرانی باشد. هنوز، همیشه و تا خود پیروزی... «زن، زندگی، آزادی».

۲۳:۰۶ ۲۲.۶.۱۴۰۲

دفاع کاخ سفید از تصمیم به مبادله زندانی با جمهوری اسلامی: «باج ندادیم»

کاخ سفید روز چهارشنبه، ۲۲ شهریور، در تلاش برای رد انتقادها از آزاد کردن شش میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در ازای تسهیل آزادی پنج شهروند آمریکایی تاکید کرد که به جمهوری اسلامی «باج» نداده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی دولت جو بایدن، گفت: «این باج نیست» و تاکید کرد که مردم ایران از این پول منتفع خواهند شد.

آقای کربی توضیح داد که پول آزاد شده در حساب‌های تحت نظارت در قطر می‌ماند و تهران برای برداشت پول باید درخواست‌هایی ارائه دهد تا این مبالغ را برای اهداف انسان‌دوستانه هزینه کند. او گفت: «مردم ایران ذی‌نفع این پول‌ها خواهند بود، نه نظام حاکم در تهران.»

او همچنین گفت که واشینگتن در کنار این توافق، هیچ تحریمی را لغو نکرده و تاکید کرد هدف از این توافق به خانه بازگرداندن آمریکایی‌هایی بوده است که ناعادلانه در ایران زندانی شده‌اند.

او افزود: «بازگرداندن آمریکایی‌ها نیاز به تصمیم‌گیری دارد و گاهی این تصمیم‌ها واقعا دشوارند.»

جان کربی روز سه‌شنبه هم ادعای ابراهیم رئیسی را مبنی بر این که جمهوری اسلامی در چگونگی مصرف شش میلیارد دلار آزادی عمل دارد رد کرده بود.

۲۲:۳۱ ۲۲.۶.۱۴۰۲

پارلمان اروپا طرح افزايش مصرف سوخت «سبز» در صنعت هوایی را تصويب کرد

پارلمان اروپا روز چهارشنبه، ۲۲ شهریور، در مورد تعیین اهداف الزام‌آور برای شرکت­های هوایی اين اتحاديه با هدف افزایش مصرف سوخت­ تمیز و «سبز» به توافق رسید.

هدف این طرح پیشنهادی افزایش عرضه و تقاضای «سوخت­های پایدار» است که یا میزان تولید دی اکسید کربن آنها صفر است یا در مقایسه با نفت سفید (سوخت معمول هواپیماها) دی اکسید کربن کمتری تولید می‌کند.

بر اساس این طرح، عرضه‌کنندگان سوخت هواپیما باید تضمین کنند که تا سال ۲۰۲۵ حداقل دو درصد، تا سال ۲۰۳۰ حداقل شش درصد و به مرور تا سال ۲۰۵۰ حداقل ۷۰ درصد از سوخت مصرفی در فرودگاه­های اتحادیه اروپا از نوع سوخت­های پایدار با آلایندگی کمتر خواهد بود.

علاوه بر این، از سال ۲۰۴۰ حداقل ۱.۲ درصد از سوخت مصرفی در فرودگاه‌های اتحادیه اروپا باید سوخت ترکیبی باشد و تا سال ۲۰۵۰ اين رقم بايد به ۳۵ درصد افزایش یابد.

در حال حاضر حجم تولید این نوع سوخت­ها بسیار اندک و بهای آن بسیار بیشتر از سوخت­های متداول است.

استفاده از «سوخت پایدار» که آلایندگی کمتری دارد یکی از روش­های موثر برای کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن توسط صنعت حمل­و­نقل هوایی در کوتاه‌مدت تلقی می شود.

برای اين که این طرح پارلمان اروپا به قانون بدل شود تمامی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا باید آن را تائید کنند.

۲۲:۲۲ ۲۲.۶.۱۴۰۲

جعفر ابراهیمی، معلم زندانی، «در حالت بیهوشی» به بیمارستان منتقل شد

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران روز چهارشنبه ۲۲ شهریور خبر داد که حعفر ابراهیمی، فعال صنفی و معلم زندانی، به بیمارستان منتقل شده است.

به نوشته کانال تلگرامی این شورا، آقای ابراهیمی به دلیل «شرایط وخیم جسمی و تشدید بیماری در حالت بیهوشی» از زندان قزل‌حصار به بیمارستان رجایی کرج اعزام شده است.

جعفر ابراهیمی به همراه ۱۲ زندانی سیاسی دیگر هفته گذشته از زندان اوین به زندان قزلحصار منتقل شد و تمام آنها از ابتدای ورود به این زندان به دلیل وضعیت نامطلوب زندان و غذای آن «از خوردن غذای زندان خودداری» کردند.

وکیل این زندانی سیاسی روز ۱۲ شهریور خبر داده بود که برای آقای ابراهیمی در شعبهٔ سوم بازپرسی دادسرای زندان اوین پرونده‌ای جدید با اتهام‌های انتسابی شامل «اخلال در نظم و آسایش عمومی» و «توهین به مقامات و مأمورین زندان» تشکیل شده است.

او پیشتر با ابراز نگرانی در مورد وخامت وضعیت جسمی جعفر ابراهیمی گفته بود که این معلم زندانی نیاز فوری به رسیدگی پزشکی دارد. او همچنین در مورد خطر از دست رفتن بینایی این معلم و فعال صنفی در زندان هشدار داده بود.

۲۲:۱۸ ۲۲.۶.۱۴۰۲

طالبان اعتبارنامه سفیر جدید چین در کابل را پذیرفت

حکومت طالبان روز چهارشنبه، ۲۲ شهریور، در مراسمی بزرگ اعتبار­نامه سفیر جدید چین در افغانستان را پذیرفت.

خبرگزاری بلومبرگ گسترش روابط با چین را به عنوان ادامه تلاش حکومت طالبان برای شکستن انزوای دیپلماتیک خود ارزیابی کرده است.

ژائو شنگ، سفیر جدید چین در افغانستان، اولین سفیر یک کشور خارجی است که اعتبار­نامه خود را به ملا محمد حسن، نخست وزیر حکومت طالبان، در کاخ ریاست جمهوری افغانستان تسلیم می‌کند.

این جدیدترین نشانه از جهت‌گیری دولت چین برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان تلقی شده است.

طالبان از سفیر جدید چین با گارد احترام و در یک مراسم تشریفاتی بزرگ در کاخ رياست جمهوری استقبال کردند.

به نوشته ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق)، سفیر جدید چین تاکید کرده است که برای گسترش و تقویت «مناسبات سیاسی، اقتصادی و سایر عرصه‌ها» با افغانستان تلاش خواهد کرد.

حکومت طالبان از زمان بازگشت به قدرت بیش از دو سال قبل هنوز از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

این حکومت بنیادگرای اسلامی به دلیل سرکوب اقلیت­‌های قومی و مذهبی و نقض موازین حقوق بشر به خصوص محروم کردن زنان و دختران از تحصیل و اشتغال، از سوی گروه­های مدافع حقوق بشر و قدرت­های غربی محکوم شده و تعداد قابل توجهی از کشورهای مسلمان از این اقدامات طالبان انتقاد کرده‌اند.

اما با وجود انزوای دیپلماتیک و عملکرد منفی در زمینه حقوق بشر، حکومت طالبان چند ماه پیش اولین قرارداد تجاری بین­المللی خود را با یکی از زیرمجموعه­های شرکت ملی نفت چین برای استخراج نفت در حوضه آمودریا واقع در شمال افغانستان امضا کرد.

دست‌کم ۶۰ درصد از بودجه حکومت سابق افغانستان از محل کمک­های مالی جامعه بین­المللی تامین می‌شد که پس از قدرت‌گیری طالبان قطع شده است.

۲۲:۰۷ ۲۲.۶.۱۴۰۲

گوترش: رهبران جهان به دنبال راهی برای خلاصی از این بلبشو باشند

دبیرکل سازمان ملل در آستانه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل از رهبران جهان خواست تا پیرامون تغییرات اقلیمی، جنگ، تورم، نابرابری و دیگر مصائب بشری به اجماع برسند و چاره‌ای بیندیشند.

آنتونیو گوترش در آستانه این نشست که قرار است هفته آینده برگزار شود گفت: «مردم چشم به رهبران‌شان دارند تا راهی برای خلاصی از این بلبشو پیدا کنند.»

او در ادامه با اظهار بدبینی در رابطه با چشم‌انداز صلح در اوکراین گفت این موضوع شکاف‌های ژئوپلیتیکی را تشدید می‌کند، در حالی که این اختلافات را می‌توان از راه‌های مسالمت‌آمیز، طبق منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی کاهش داد.

آقای گوترش همچنین گفت که بر احیای توافق اجازه روسیه به اوکراین برای صادرات دریایی غلات تمرکز خواهد داشت و هفته آینده در این باره با رهبران اوکراین و ترکیه دیدار می‌کند.

پارسال با میانجی‌گری ترکیه و آقای گوترش، روسیه اجازه صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه را صادر کرد و طی یک سال، ۳۳ میلیون تن غلات اوکراین راهی بازارهای بین‌المللی شد. اما روسیه در ماه ژوئیه به رغم میانجی‌گری دوباره ترکیه و دیدار اخیر رهبران دو کشور، این توافق را تمدید نکرد.

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین باعث اوج‌گیری تورم جهانی، خصوصا افزایش قیمت حامل‌های انرژی و مواد غذایی در سراسر جهان شده است.

۲۱:۱۰ ۲۲.۶.۱۴۰۲

کانال پاناما برای ادامه فعالیت به منابع جدید آب نیاز دارد

مقام‌های پاناما برای رفع مشکل صف طولانی کشتی‌های خواهان عبور از کانال معروف پاناما، به دنبال منابع جدید آبی برای این کانال هستند.

کانال پاناما محل عبور شش درصد از تجارت دریایی جهان است.

در حال حاضر این کانال که در سال ۱۹۱۴ احداث شد و راهی میان‌بُر بین اقیانوس‌های آرام و اطلس ایجاد کرد به دلیل خشکسالی و کمبود آب، ترافیک روزانه خود را از ۴۰ کشتی به ۳۲ کشتی در روز کاهش داده است، اقدامی که تا سال ۲۰۲۴ ضرری ۲۰۰ میلیون دلاری به بار می‌آورد.

مدیر این کانال روز ۲۱ شهریور به خبرنگاران گفت منابع آبی جدیدی برای برای دریاچه مصنوعی گاتون که نقش مهمی در حرکت آب در این کانال دارد، مورد نیاز است.

عبور هر کشتی از این آبراهه به ۲۰۰ میلیون لیتر آب تازه نیاز دارد تا از سیستم پیچیده قفل‌های کانال عبور کند و این آب توسط دو دریاچه مصنوعی تامین می‌شود که با آب باران پر می‌شوند.

این دو دریاچه همچنین نیمی از آب آشامیدنی کشور پاناما با ۴.۲ میلیون نفر جمعیت را تامین می‌کنند، اما کاهش بارندگی که با بروز پدیده جوی اِل نینو در سال جاری تشدید شده است، مسئولان کانال را وادار کرده فقط مجوز عبور کشتی‌هایی را بدهند که عمق بدنه‌شان در آب کمتر از ۱۳ متر است.

رسکوارته واسکز، مدیر کانال پاناما، گفته است یکی از راه حل‌ها، احداث سدی بر روی رودخانه ایندیو در غرب کانال پاناما است تا آب با لوله‌کشی هشت کیلومتری به دریاچه گاتون برسد و راه دیگر انتقال آب از دریاچه بایانو به سمت شرق است.

۲۱:۰۶ ۲۲.۶.۱۴۰۲

ایران گندم روسیه را به قیمتی بالاتر از گندم کشاورزان داخلی می‌خرد

خبرگزاری رویترز از قول منابع تجاری گزارش داد که شرکت بازرگانی دولتی ایران طی هفته‌های گذشته ۲۴۰ هزار تن گندم از روسیه خریداری کرده است.

بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه ۲۲ شهریور منتشر شد، این محموله در چند معامله جداگانه انجام شده و نیمی از این محموله‌ها به قیمت تُنی ۳۱۴ دلار و نیمی دیگر به قیمت تنی ۳۴۷ دلار خریداری شده است.

این ارقام حتی بدون احتساب هزینه حمل و نقل، بیمه، گمرک و غیره، بیشتر از رقمی است که دولت ایران برای خرید تضمینی گندم به کشاورزان داخلی پرداخت می‌کند.

دولت در سال جاری قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت پایه، ۱۵۰۰ تومان کود یارانه‌ای و دو هزار تومان یارانه را برای خرید گندم تضمینی از کشاورزان تعیین کرده و به‌رغم گذشت نزدیک به دو ماه از موعد اعلام رقم خرید تضمینی گندم از کشاورزان برای سال آینده، هنوز رقمی اعلام نکرده است.

خرید ۲۴۰ هزار تن گندم از روسیه همچنین در حالی است که روز سه‌شنبه هفته جاری محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی مدعی شده بود: «به دلیل خودکفایی و تامین صد درصدی گندم، نیازی به واردات این محصول استراتژیک برای تولید نان در کشور نداریم.»

این ادعا همچنین در حالی است که مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان روز چهارشنبه از واردات ۳۲۰ هزار تن گندم از طریق بندر امام خمینی خبر داد.

۱۹:۵۱ ۲۲.۶.۱۴۰۲

نمایش بقایای دو موجود «غیر انسان» در جلسه‌ای در کنگره مکزیک

بقایای دو موجود که ادعا شده «غیرزمینی» هستند،‌ روز سه‌شنبه، ۲۱ شهریور، در اولین جلسه علنی کنگره کشور مکزیک درباره «پدیده‌های نامعمولِ ناشناخته» یا یوفو به نمایش درآمد.

این دو جسد پُرشده که در سال ۲۰۱۷ در پرو کشف شده‌اند به ترتیب ۷۰۰ و ۱۸۰۰ سال قدمت دارند. هر دو موجود دست‌هایی با سه انگشت و سرهایی کشیده و دراز دارند.

خایمِه موسان، روزنامه‌نگار و محقق مکزیکی، می‌گوید به نمایش درآمدن این دو موجود ثابت می‌کند که گونه‌های غیرانسانی وجود دارند. محققان گفته‌اند که دی‌ان‌ای این دو موجود متعلق به بشر نیست.

به گزارش شبکه سی‌بی‌اس نیوز در آمریکا به نقل از رسانه‌های مکزیکی، این جلسه در کنگره مکزیک با هدف تصمیم‌گیری درباره پدیده‌هایی برگزار شده است که مشمول «قانون حفاظت از فضای فراز زمین» خواهند شد.

تصویب این قانون مکزیک را به نخستین کشوری تبدیل خواهد کرد که حضور موجودات بیگانه روی کره زمین را به رسمیت می‌شناسد.

۱۹:۰۴ ۲۲.۶.۱۴۰۲

هشدار رضا پهلوی به دولت آمریکا درباره «باج‌دهی دست‌کم شش میلیاردی» به جمهوری اسلامی

شاهزاده رضا پهلوی ضمن ابراز مخالفت با توافق مبادله زندانیان بین تهران و واشینگتن، آن را «باج‌دهی دست‌کم شش میلیارد دلاری دولت بایدن به جمهوری اسلامی برای آزاد کردن پنج گروگان دوتابعیتی» خواند.

او در پستی که در شبکه ایکس (توئیتر سابق) منتشر کرد، با یادآوری مخالفت پیشین خود با «ارسال پول به جمهوری اسلامی» نوشت: «هدف چنین معامله‌ای درست در آستانه روز مهسا، زمانی که ایرانیان در داخل و خارج در تدارک برگزاری تظاهرات اعتراضیند، ناامید کردن آزادیخواهان ایران و دادن اعتماد به نفس به رژیم سرکوبگر جمهوری اسلامی، و هدیه‌ای به این رژیم و ابراهیم رئیسی جنایتکار، پیش از سفر به نیویورک است.»

رضا پهلوی به دولت جو بایدن هشدار داد که مردم ایران فراموش نمی‌کنند «چه کسانی در سخت‌ترین روزها به آنان پشت کردند و در کنار قاتلین‌شان ایستادند.»

او همچنین خطاب به «ملت مبارز ایران» نوشت که هیچ دولت خارجی نمی‌تواند سرنوشت ایران را بر خلاف خواست آنها تعیین کند و یادآوری کرد «رژیم جمهوری اسلامی رفتنی‌ست.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG