لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۱

فضای امنیتی در اطراف بیمارستان فجر؛ والدین دختر بیهوش‌شده در مترو، مقابل دوربین آورده شدند


لحظه‌ای که دختر بیهوش‌شده در مترو توسط دوستانش از واگن بیرون آورده می‌شود
لحظه‌ای که دختر بیهوش‌شده در مترو توسط دوستانش از واگن بیرون آورده می‌شود

یک منبع در بیمارستان فجر نیروی هوایی تهران در گفتگو با رادیو فردا از حاکم شدن جو امنیتی در اطراف این بیمارستان که یک دختر دانش‌آموز بعد از بیهوش شدن در آن بستری شده است، خبر داد.

همزمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، والدین این دختر نوجوان را مقابل دوربین آورد.

این دختر دانش‌آموز به نوشته سایت هه‌نگاو «آرمیتا گراوند» نام دارد و ۱۶ ساله و ساکن تهران است و بر اساس گزارش‌ها، روز ۹ مهر بعد از بیهوش شدن در ایستگاه مترو شهدا به این بیمارستان منتقل و در بخش آی‌سی‌یو بستری شده است.

یک منبع در بیمارستان فجر به رادیو فردا گفت که فضای امنیتی در اطراف این بیمارستان و بویژه بخش آی‌سی‌یو آن حاکم است و مأموران لباس شخصی در بیمارستان حضور دارند.

به گفته این منبع،‌ دختر دانش آموز که هل داده شده بود، به زمین افتاد و پس از دقایقی با کمک دو دختر دیگر بلند شده و به سمت واگن مترو رفتند.

مقامات جمهوری اسلامی این موضوع را رد کرده و دلیل بیهوش شدن او را «افت فشار» اعلام کرده‌اند، با این حال نه فیلم‌های کامل مترو را پخش کرده‌اند و نه اجازه می‌دهند که خبرنگاران مستقل از این واقعه گزارش تهیه کنند. خبرنگار شرق نیز که برای تهیه گزارشی در این زمینه به بیمارستان فجر رفته بود، برای ساعاتی توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

در این میان، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) روز سه‌شنبه مصاحبه‌ای با پدر و مادر این دختر منتشر کرد که در آن نام این دانش‌آموز ۱۶ ساله نام آورده نشد و به وضعیت جسمی فعلی او نیز اشاره‌ای نشد.

در حالی که مشخص نیست که این مصاحبه در چه شرایطی ضبط شده است، مادر این دختر فقط می‌گوید: «دخترم فکر کنم فشارش افتاده، نمی‌دونم فکر کنم گفتند فشارش افتاده یا خورده زمین بعد سرش به لبه مترو خورده.»

یک دختر جوان که در این فیلم به عنوان یکی از بستگان دانش‌آموز بستری‌شده معرفی شده است، می‌گوید که خانواده این دختر فیلم‌ها را دیده‌اند و بعد از بررسی، فیلم پخش شده است.

پدر و مادر او هم تایید می‌کنند که فیلم ها را دیده‌اند. آن‌ها می‌گویند فکر نمی‌کنند «چیزی که مردم می‌گویند درست باشد.»

این مصاحبه در حالی است که تاکنون فقط فیلم یک دوربین مداربسته مترو ایستگاه شهدا از سوی خبرگزاری دولتی ایرنا منتشر شده است که نشان می‌دهد سه دختر دانش‌آموز که حجاب اجباری بر سر ندارند، داخل واگن مترو می‌شوند و چند ثانیه بعد چند نفر، یک دختر را بیرون می‌کشند.

اما هنوز فیلم‌ دوربین‌های مداربسته از لحظه ورود این سه دختر به ایستگاه مترو شهدا و همچنین پیش از ورود آن‌ها به واگن مترو منتشر نشده است.

مسعود درستی، مدیرعامل مترو، روز ۱۰ مهر در گفتگو با خبرگزاری ایرنا گفت که فیلم‌های مداربسته ادعای درگیری عوامل مترو با این دختر را رد می‌کند و هیچ‌گونه درگیری لفظی و فیزیکی بین مسافران با آن‌ها یا عوامل مترو در دوربین‌ها ثبت نشده است.

او گفته که دختر دانش‌آموز احتمالا به دلیل «افت فشار» بی‌هوش شده و توسط دوستان خودش و یک مسافر دیگر که احتمالا پزشک بوده به بیرون از قطار منتقل شده است.

فرزاد صیفی‌کاران، روزنامه نگار، یکشنبه شب در صفحه توئیتر خود نوشت که «یک دختر دبیرستانی را امشب به بیمارستان فجر نیرو هوایی بردن که همراه با دوستانش در مترو مقنعه نداشته و مامورها به او‌ن‌ها گیر میدن و دختر را هل می‌دهند و سرش به آهنی برخورد می‌کند و بیهوش می‌شود. فعلا گویا اجازه نمی‌دهند کسی در بیمارستان به او نزدیک شود.»

همزمان روزنامه شرق روز ۱۰ مهر از بازداشت مریم لطفی، خبرنگار اجتماعی این روزنامه، برای ساعاتی خبر داد و اعلام کرد که او برای تهیه گزارش خبری به بیمارستان فجر نیروی هوایی رفته بود تا از وضعیت دختری که در مترو بیهوش شده بود، گزارش تهیه کند. خانم لطفی شامگاه دوشنبه آزاد شد.

مقام‌های ایران هنوز حاضر نشده‌اند فیلم‌های بیشتری از دوربین‌های مداربسته ایستگاه مترو شهدا را منتشر کنند که همین نکته شک کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخته است.

آن‌ها از احتمال تکرار اتفاقی که برای مهسا امینی در شهریور سال گذشته رخ داد، سخن گفته‌اند و روزنامه‌نگاران هم از بازداشت چند ساعته خبرنگار روزنامه شرق که برای تهیه گزارش به بیمارستان رفته بود، ‌انتقاد کرده‌اند.

این در حالی است که نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق که برای اطلاع‌رسانی درباره وضعیت مهسا امینی در زمان بستری شدن به بیمارستان کسری تهران رفته بود، بعد از گذشت بیش از یک سال همچنان در زندان است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایرنا، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا/ف.ق-ع.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG