لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۳

نزدیکان آرمیتا گراوند: وضعیت آرمیتا هیچ تغییری نکرده، هم‌چنان در کُماست


آرمیتا گراوند
آرمیتا گراوند

نزدیکان آرمیتا گراوند، نوجوان ۱۶ ساله‌ای که پس از بیهوشی در متروی تهران به بیمارستان منتقل شد، روز پنج‌شنبه، ۲۰ مهرماه، به رادیوفردا گفتند که «وضعیت او هیچ تغییری نکرده و او همچنان در کما در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان فجر تهران بستری است.»

یک منبع نزدیک به خانواده خانم گراوند به رادیوفردا گفته است که در وضعیت این دانش‌آموز ۱۶ ساله، «هیچ تغییر مثبت و منفی صورت نگرفته و بدون هیچ تغییری،‌هنوز همان طور که بود، هست.»

روز چهارشنبه برخی خبرگزاری‌های داخل ایران از وخامت وضعیت آرمیتا گراوند خبر داده و نوشته بودند که «علائم نسبتا پایدار آرمیتا گراوند طی چند روز گذشته تغییر یافته و تا حدودی به وخامت گراییده است.»

به گفته منبع رادیوفردا، روز چهارشنبه، پدر و مادر آرمیتا توانسته‌اند داخل اتاق آی‌سی‌یو که آرمیتا در آن بستری است شوند و از نزدیک، دختر خود را دیده‌اند.

به گفته این منبع چند تن از بستگان آرمیتا هم از پشت شیشه او را دیده‌اند.

همزمان یک منبع در بیمارستان فجر به رادیوفردا گفت که «تا همین الان -صبح روز پنج‌شنبه- خانم گراوند در کما است و در وضعیت فعلی او، از نظر پزشکی،‌ هیچ کاری نمی‌توان کرد.»

این منبع از بیمارستان فجر، در پاسخ به این سوال که آیا این وضعیت فعلی به معنی مرگ مغزی است می‌گوید: «مرگ مغزی با کما فرق دارد. خانم گراوند علائم حیاتی دارد به این معنی که وضعیت فعلی او مرگ مغزی نیست. به همین جهت امید به بازگشت او به زندگی وجود دارد، هرچند که در چنین مواردی ۴۸ ساعت اول نقشی حیاتی و تعیین‌کننده در بازگشت به زندگی دارد اما هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است وضعیت او در ساعات یا روزهای آتی تغییر کند.»

یک منبع نزدیک به خانواده آرمیتا گراوند هم چهارشنبه شب به رادیوفردا گفت که خانواده آرمیتا همچنان امیدوار هستند که او به زندگی برگردد: «آن چیزی که پزشکان به خانواده آرمیتا گفته‌اند این است که او همچنان در کما است. هیچ حرفی تاکنون از مرگ مغزی گفته نشده. وضعیت آرمیتا واقعا هیچ تغییری نکرده. ما فقط امیدوار هستیم که چشمانش را باز کند.»

این منبع در پاسخ به این سوال که دقیقاً چه اتفاقی برای آرمیتا در متروی تهران افتاد گفت: «خانواده آرمیتا به شدت تحت فشار هستند. آنها امیدوار هستند که آرمیتا به هوش بیاید و خودش بگوید که چه اتفاقی افتاده. آرمیتا هیچ بیماری نداشت و هیچ دلیلی برای بیهوشی وجود نداشت.»

آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ۱۶ ساله و ساکن تهران، روز ۹ مهرماه پس از بیهوشی در واگن مترو به بیمارستان منتقل شد.

سه روز بعد، ۱۲ مهر، رادیوفردا از طریق منابعی مطلع شد که او به ‌دلیل «خون‌ریزی در جمجمه» دچار افت فشار و بیهوشی شده و به همین دلیل در کُماست.

بر اساس ویدئوهایی که از دوربین‌های مداربسته تاکنون منتشر شده، آرمیتا به‌هنگام ورود به ایستگاه مترو حجاب اجباری مورد نظر حکومت را بر سر نداشته است.

منابع حقوق بشری می‌گویند که دلیل بی‌هوشی آرمیتا گراوند برخورد حجاب‌بانان مستقر در مترو با او بوده است.

مقامات جمهوری اسلامی این موضوع را رد کرده و دلیل بیهوش شدن آرمیتا گراوند را «افت فشار» اعلام کرده‌اند.

با این حال آنها اجازه نداده اند که خبرنگاران داخل ایران این موضوع را پی‌گیری کنند و مریم لطفی، خبرنگار روزنامه شرق که یک روز بعد از این واقعه به بیمارستان فجر رفته بود، برای ساعاتی بازداشت شد.

رادیوفردا روز پنج‌شنبه ۱۳ مهر به نقل از برخی منابع خود خبر داده بود که چند رسانه غیردولتی در ایران از پیگیری وضعیت آرمیتا گراوند که در کُما به سر می‌برد و انتشار گزارش درباره او «منع» شده‌اند.

XS
SM
MD
LG