(rm) صدا | [ 4:10 mins ]
در هفته گذشته برخورد سيمين دانشور، نويسنده برجسته ايراني با سياست هاي تلويزيون جمهوري اسلامي با تاييد گسترده محافل فرهنگي و نويسندگان مستقل ايراني رو به رو شد. رضا سرشار، سخنگوي «انجمن قلم ايران»، خبر داد که دو رمان سيمين دانشور، با حضور نويسنده در برنامه کتاب شبکه 4 بررسي خواهد شد. کتاب «اومانيزم» نوشته «توني ديويس» که در هفته گذشته با ترجمه «عباس مخبر» در ايران منتشر شد، برداشتهاي مکاتب گوناگون را از اومانیزم را توصيف ميکند. مراد فرهاد پور، مترجم آثار فلسفي، در سخنراني هفته گذشته خود، که با عنوان «آموزش فلسفه» در «مرکز گفتوگوي تمدن ها» برگزار شد، دلايل اقبال جوانان به فلسفه را بررسي کرد. فرج سرکوهي (راديوفردا، مونيخ): در هفته گذشته برخورد سيمين دانشور، نويسنده برجسته ايراني با سياست هاي تلويزيون جمهوري اسلامي با تاييد گسترده محافل فرهنگي و نويسندگان مستقل ايراني رو به رو شد. رضا سرشار، سخنگوي «انجمن قلم ايران»، خبر داد که دو رمان سيمين دانشور، با حضور نويسنده در برنامه کتاب شبکه 4 بررسي خواهد شد.
سياست هاي تلويزيون و سابقه «انجمن قلم ايران» نگراني روشنفکران ايراني را برانگيخت و سيمين دانشور، خالق آثاري چون «سوشون»، «جزيره سرگرداني» و «ساربان سرگردان» که از بهترين و مهم ترين رمان هاي فارسي به شمار ميروند، در واکنش به اين خبر اعلام کرد که «عدهاي ميخواهند با بهانه قرار دادن يک برنامه تلويزيوني به ادبيات داستاني و شخصيت هاي مطرح آن توهين کنند. من در برنامه هاي تلويزيون شرکت نمي کنم و تا زنده هستم اجازه نقد آثارم را در تلويزيون نحواهم داد».
در 25 سال گذشته تلويريون جمهوري اسلامي با تهيه و پخش برنامه هاي تبليغاتي عليه روشنفکران ايراني آن ها را به جاسوسي، فساد اخلاقي و خدمت به تهاجم فرهنگي متهم کرده و در پخش مصاحبه هايي که در زندان ها، به اجبار توليد ميشوند، با بازجويان همکاري داشته است. برنامه تبليغاتي «هويت» که عليه نويسندگان ايران و به قصد زمينهسازي قتل هاي زنجيرهاي با همکاري سعيد امامي توليد و پحش شد، از نمونههاي بارز اين شيوه بود.
برخي از اعضاي «انجمن قلم ايران» که با روزنامههايي چون کيهان، رسالت و جمهوري اسلامي همکاري دارند، در توليد اين برنامه نقش مهمي داشتند. «انجمن قلم جهاني» بارها به دليل به کار بردن بدون اجازه عنوان خود به «انجمن قلم ايران» اعتراض کرده است. برخورد سيمين دانشور بيانگر اعتراض همه روشنفکران ايراني بود که در 25 ساله اخير، محروم از حق پاسخگويي، با تهمت ها و دشنام ها ي مدام تلويزيون جمهوري اسلامي رو به رو بوده اند.
اومانيزم، منظري که سلطه مراجع فرابشري بر انسان را نفي ميکند، از مولفه هاي اصلي مدرنيته و تمدن اروپاي غربي است. از اومانيزم و تايثرات آن بر فرهنگ بشري برداشت هاي متفاوتي مطرح است و کتاب «اومانيزم» نوشته «توني ديويس» که در هفته گذشته با ترجمه «عباس مخبر» در ايران منتشر شد، برداشتهاي مکاتب گوناگون را از اين مفهوم اساسي توصيف ميکند. در اين کتاب روند اومانيزم در دولت شهرهاي ايتاليايي، در کشورهاي پروتستان، در نهصت رومانتيسيسم و مفهوم آن نزد فلاسفه اي چون مارتين هايدگر، ميشل فوکو و لويي آلتوسر تحليل شده است.
مراد فرهاد پور، مترجم آثار فلسفي، در سخنراني هفته گذشته خود، که با عنوان «آموزش فلسفه» در «مرکز گفتوگوي تمدن ها» برگزار شد، دلايل اقبال جوانان به فلسفه را بررسي کرد. استقبال اخير جوانان از متون و نشستهاي فلسفي توجه تحليلگران را برانگيخته است. برخي از کارشناسان امور فرهنگي سرخوردگي جوانان از گرايشهاي سياسي مجاز، عميقتر شدن فضاي فکري، طرح پرسشهاي اساسي و البته مدگرايي را از دلايل رونق بازار فلسفه در چند سال اخير در ايران ميدانند. فرهاد پور در سخنراني خود «از رونق افتادن بازار سياست» و«تلاش براي نقد و شناخت فرهنگ امروزي» را از دلايل رونق فلسفه و «شيفتگي به نظريه» و «نوسان در ميان قطبهاي افراطي» را از عوارض «غيبت مدرنيته» در ايران ارزيابي کرد.