لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۲
۱۹:۰۵ ۹.۸.۱۴۰۲

بازداشت نیلوفر میرزایی، فعال دانشجویی، در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان می‌گوید نیلوفر میرزایی در مراسم تشییع پیکر آرمیتا گراوند در بهشت زهرا بازداشت شده است.

این کمیته روز سه‌شنبه اعلام کرد خانم میرزایی همراه با دیگر بازداشت‌شدگان این مراسم به زندان قرچک ورامین منتقل شده است.

این دانشجوی رشته گرافیک دهم آبان‌ماه پارسال نیز در دانشگاه الزهرا بازداشت و در ۲۳ بهمن‌ از زندان آزاد شد.

او پس از آن از سوی کمیته انضباطی دانشگاه به مدت دو ترم از تحصیل محروم شد.

در مراسم خاکسپاری خانم گراوند که دو روز پیش برگزار شد تعدادی از شرکت‌کنندگان این مراسم از جمله نسرین ستوده،‌ وکیل مدافع و فعال حقوق بشر، بازداشت شدند.

آرمیتا گراوند، دانش‌آموز نوجوان اهل کرمانشاه و ساکن تهران، پس از آن‌که روز ۹ مهر به‌دلیل عدم رعایت حجاب اجباری در ایستگاه مترو «شهدا» تهران با برخورد گروهی موسوم به «حجاب‌بان» روبرو شد، بیهوش شد و به کما رفت. او پس از گذشت حدود یک ماه جان خود را از دست داد.

۱۸:۵۱ ۹.۸.۱۴۰۲

انتقاد سه فعال رسانه‌ای از «سیاست خبری» جمهوری اسلامی درباره جان باختن آرمیتا گراوند

کامبیز نوروزی، اکبر منتخبی و محمد مهاجری، سه فعال رسانه‌ای در گفت‌وگو با سایت جماران در مورد «ایزوله خبری» جان‌باختن آرمیتا گراوند به شکل مشترک تأکید کردند که جمهوری اسلامی «شفافیت» و «دسترسی آزاد به اطلاعات» را در این مورد رعایت نکرده است.

کامبیز نوروزی، حقوقدان، با اشاره به عدم دسترسی خبرنگاران به اطلاعات پزشکی و «ایزوله خبری بسیار سخت و سنگین» خانواده آرمیتا گفت: «برداشت افکار عمومی» حاصل سیاست خبری «بسیار نادرستی» است که جمهوری اسلامی در این زمینه اتخاذ کرده است.

او با اشاره به این‌که به دلیل وقایعی چون جان باختن مهسا (ژینا) امینی به‌دست گشت ارشاد و شلیک به هواپیمای اوکراینی، مردم ایران اعتماد خود را به اخبار رسمی از دست داده‌اند، گفت: «در ایران همچنان خبرنگاران در معرض خطر تعقیب هستند و امنیت شغلی در حرفه روزنامه‌نگاری کاهش پیدا کرده است. مسئولین امر باید اجازه بدهند که روزنامه‌نگاران مستقل به شکل حرفه‌ای و در امنیت کار خودشان را انجام بدهند.»

محمد مهاجری، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصولگرا، نیز به سایت جماران گفت افکار عمومی به‌دلیل نوع خبررسانی در مواردی چون هواپیمای اوکراینی و اعتراضات «زن،‌ زندگی، آزادی»‌، اعتماد خود را به رسانه‌های رسمی از داده است.

او با بیان این‌که مسئولین در مورد جان‌باختن آرمیتا گراوند «تندروی» و «پنهان‌کاری» داشته‌اند گفت که «رسانه‌های دولت در اختیار غیرحرفه‌ای‌ترین افراد صنف ماست» که خود را «قربانی بازی‌های سیاسی می‌کنند».

اکبر منتخبی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، نیز با بیان این‌که تنها کسانی می‌توانند شایعه را برطرف کنند که «قدرت اقناع داخلی» داشته باشند به جماران گفت: نه تنها «مرجعیت خبر» بلکه «مرجعیت سیاسی»‌ را از دست داده‌ایم و این مرجعیت «به آن طرف مرزها» رفته است.

او در ادامه با بیان این‌که همیشه در ایران «اصل ماجرا در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد» گفت: «سیستم حکومت و دولت ما به رسانه‌ها اعتمادی ندارد و به دلیل این‌که اعتماد وجود ندارد مرجعیت خبری هم وجود ندارد.»

آرمیتا گراوند، دختر نوجوان و دانش‌آموز رشته نقاشی هنرستان عروه‌الوثقی، روز ٩ مهر در متروی «شهدا» تهران پس از ورود به واگن بیهوش شد و بعدا اعلام شد که به کما رفته است. گزارش‌ها حاکی است که او بر اثر برخورد نیروهای موسوم به «حجاب‌بان»، وابسته به شهرداری تهران، و به‌دلیل عدم رعایت حجاب اجباری دچار ضربه مغزی شد.

رسانه‌های حکومتی ایران روز ششم آبان اعلام کردند که این دانش‌آموز در بیمارستان جان باخته است.

۱۷:۳۷ ۹.۸.۱۴۰۲

شلیک پلیس به یک زن در ایستگاه راه‌آهن در پاریس

پلیس پاریس روز سه‌شنبه با شلیک به یک زن «محجبه» که به گفته شاهدان عینی صورتش را کاملا پوشانده بود و با فریاد «الله اکبر» در یک ایستگاه قطار باعث وحشت شده بود، او را به شدت زخمی کرد.

یک منبع پلیس به خبرگزاری فرانسه گفت این زن «تهدید» ایجاد کرد و یکی از مأموران با اسلحه به او شلیک کرد، چون از جان خود بیمناک بود.

دفتر دادستانی پاریس هم گفت که این زن تهدید کرده بود «خود را منفجر می‌کند.»

منبع خبرگزاری فرانسه گفت بعد از شلیک به این زن در یک ایستگاه قطار بین شهری در جنوب پاریس، مشخص شد که او مواد منفجره یا سلاح همراه ندارد.

دادستان‌های فرانسه می‌گویند پلیس همزمان دو تحقیقات جداگانه را آغاز کرده است که یکی اقدام زن را بررسی می‌کند و دیگری مشخص خواهد کرد آیا استفاده پلیس از سلاح گرم مجاز بوده است یا نه.

فرانسه از روز ۲۱ مهر که فردی در شمال این کشور با حمله به یک مدرسه، با چاقو یکی از معلمان را کشت در وضعیت اضطراری است و از آن زمان تا به حال در چند نوبت، فرودگاه‌ها و اماکن گردشگری این کشور به‌دلیل تهدید به بمبگذاری به شکل موقت تعطیل شده‌اند.

۱۶:۴۷ ۹.۸.۱۴۰۲

وقوع سرقت در منزل کیهان کلهر

زهره سلطان‌آبادی، همسر کیهان کلهر، نوازنده و آهنگساز مشهور ایرانی با انتشار پستی در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام از سرقت برخی لوازم منزلشان خبر داده و عکسی نیز از «رد پای کفش سارق» در منزل خود منتشر کرده است.

۱۵:۳۶ ۹.۸.۱۴۰۲

«وخامت» وضعیت بیماری نرگس محمدی در زندان

عالیه مطلب‌زاده، کنشگر مدنی و و فعال حقوق زنان در پیامی از وضعیت بد جسمانی نرگس محمدی در زندان اوین خبر داد.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی، روز دوشنبه برای دومین بار به‌دلیل «سر نکردن روسری» از دسترسی به خدمات درمانی مناسب محروم و به بیمارستان اعزام نشد.

عالیه مطلب‌زاده درباره آخرین وضعیت او نوشت: «‏متأسفانه حال ⁧‫نرگس محمدی‬⁩ خوب نیست رگ‌های قلبش گرفته و باید مجدداً آنژیو بشه اما با اعزامش موافقت نمیکنن چون نرگس حاضر به سر کردن روسری نیست. امروز رئیس بهداشت و درمان اداره کل سازمان زندان‌های تهران با پزشک متخصص و معاون سلامت زندان به بند آمدند. نرگس و تعدادی از بچه‌ها در اعتراض به ممانعت از اعزام او از دیروز در کریدور دفتر و حیاط منتهی به دفتر تحصن کردن.»

خانم محمدی که روز ۱۴ مهر به عنوان برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ معرفی شد و از معروف‌ترین حامیان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در جهان است، بارها مخالفتش را با حجاب اجباری اعلام کرده است.

۱۴:۵۴ ۹.۸.۱۴۰۲

انتقادها از استفاده همشهری از شعار اعتراضات؛ «زخم آشنا را نمی‌بینید»

استفاده روزنامه همشهری از شعار اعتراضات پس از جان‌باختنِ مهسا ژینا امینی، در تیتر یک شماره روز سه‌شنبه، نهم آبان خود، با موجی از واکنش‌ها در فضای مجازی مواجه شده است.

روزنامه همشهری در شماره امروز خود به جای شعار «زن زندگی آزادی»، با انتشار تصویری از یک زن فلسطینی که با چفیه صورت خود را بسته، نوشته: «زن غزه آزادی».

استفاده از کلمه غزه به جای زندگی از سوی رسانه ارگان شهرداری تهران، در شرایطی صورت گرفته که حتی در مراسم تشییع و خاکسپاری داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، زوج هنری بزرگی که به تازگی به قتل رسیدند، از سوی شرکت‌کنندگان در این مراسم، شعار «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» سر داده شد.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به این تیتر واکنش نشان داده و از جمله یکی از آنها نوشته با آنکه مقام‌های جمهوری اسلامی یک سال تمام «رجز» خواندند که «زن زندگی آزادی»، «جنبش و انقلاب» نیست، تیتر امروز روزنامه همشهری نشان داد طی این مدت، به «شکوه» این اعتراضات، «غبطه» می‌خوردند.

رضا صائمی، منتقد سینما نیز در پستی اینستاگرامی نوشته: «شعار جنبشی وطنی را می‌دزدند تا آن را به تنی دیگر بدوزند...چراغ خانه خود را خاموش می‌کنند تا آن را در منزل همسایه روشن کنند...زخم آشنا را نمی‌بینند و مرهم بیگانه می‌شوند.»

این منتقد سینما افزوده که دست‌اندرکاران روزنامه همشهری، «فریاد آزادی‌خواهی زنان خود را غر زدن می‌دانند و زنان غزه را غیور می‌نامند...زنانی که همسو با خودند را خواهر صدا می‌کنند و زنانی که معترضند را خار می‌سازند.»

صائمی تأکید کرده «آنها که خود بانی دَردَند، نمی‌توانند راوی درد باشند.»

۱۴:۴۴ ۹.۸.۱۴۰۲

واکنش دو نهاد صنفی معلمان به جان باختن آرمیتا گراوند: مسیر مقاومت مدنی ادامه دارد

کانون صنفی معلمان ایران (تهران) و شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه‌های جداگانه‌ای نسبت به جان‌باختن آرمیتا گراوند واکنش نشان دادند و بر «اعتراض مقابل مرگ دلخراش دختران» و ادامه «مسیر مقاومت مدنی» تأکید کردند.

در بیانیه کانون صنفی معلمان ایران (تهران) آمده است: «اطمینان داریم که مسیر مقاومت مدنی ایرانیان در راستای دست‌یابی به دموکراسی همچنان ادامه خواهد یافت.»

این کانون اضافه کرد: «آگاهیم که مسیری دشوار، طولانی و پرهزینه خواهد بود، اما چه باک که در این مسیر زنان و دخترانی آگاه و شجاع، پیشتاز و راهنمای ما خواهند بود.»

در بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز که در کانال تلگرامی این شورا منتشر شده، آمده است: «وظیفه ما است که در مقابل مرگ دلخراش دخترانمان به شما اعتراض کنیم.»

این شورا به حکومت هشدار داده که نمی‌تواند «در مقابل سیل خروشان مطالبات مردم ایران، بویژه جوانان و نوجوانان» ایستادگی کند «و مردم ایران مطالبات خود را به چنگ خواهند آورد».

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران اضافه کرد: «مطالبه حجاب اختیاری یکی از مهمترین این مطالبات است و هر بار که شما مانعی ایجاد کنید، گامی به پیش برداشته خواهد شد.»

آرمیتا گراوند، دانش‌آموز نوجوان اهل کرمانشاه و ساکن تهران، پس از آن‌که روز نهم مهر بدون بر سر داشتن حجاب اجباری وارد قطاری از متروی تهران شد، بی‌هوش شد و پس از گذشت حدود یک ماه که در کما بود، جان باخت.

مقام‌های جمهوری اسلامی دلیل بیهوشی آرمیتا گراوند پس از ورود به واگن مترو را «افت فشار» اعلام کردند، اما منابع حقوق بشری احتمال اتفاقی شبیه اتفاق برخورد مأموران گشت ارشاد با مهسا امینی را مطرح کرده بودند.

۱۳:۳۶ ۹.۸.۱۴۰۲

درخواست «۴۰ ملوان بلوچ» زندانی در سومالی از حکومت برای آزادی آنها

وب‌سایت حال‌وش که اخبار مربوط به استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، ویدئویی از ۴۰ ملوان بلوچ زندانی در سومالی منتشر کرده که از مقام‌های جمهوری اسلامی می‌خواهند برای آزادی آنها تلاش کنند.

این ویدئو از داخل زندانی که این ملوانان در سومالی در آن نگهداری می‌شوند، به بیرون ارسال شده است.

به نوشته حال‌وش، «‌این ۴۰ ملوان بلوچ اهل چابهار و کنارک که با دو لنج و مجوز صیادی به محدوده آبهای کشور سومالی جهت صید ماهی رفته بودند توسط گارد ساحلی این کشور بازداشت شده‌اند و اکنون پس از گذشت ۶ ماه و ۲۵ روز شکنجه و نگهداری در وضعیت نامناسب هر نفر به ۱۲ هزار دلار جریمه نقدی از سوی دادگاه سومالی محکوم شدند و تاکنون هیچ یک از مسئولین سفارت و کنسولگری ایران نسبت به پیگیری وضعیت این ملوانان بلوچ اقدامی نکرده است.»

در سال‌های گذشته نیز تعدادی از صیادان ایرانی توسط دزدان دریایی در سومالی ربوده شدند که شماری از آنها پس از پرداخت هزنیه‌های گزاف به عنوان «باج» آزاد شدند و شماری نیز به علت «شکنجه‌های جسمی» دزدان دریایی کشته شدند.

۱۳:۰۱ ۹.۸.۱۴۰۲

ابوالفضل قدیانی: مسئول اصلی قتل آرمیتا علی خامنه‌ای است

ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی در ایران و منتقد سرسخت علی خامنه‌ای، در یادداشتی در کانال تلگرامی وب‌سایت کلمه، رهبر جمهوری اسلامی را «مسئول اصلی قتل» آرمیتا گراوند معرفی کرده است.

او در این یادداشت نوشته: «قتل حکومتی آرمیتا گراوند روز شنبه پنجم آبان به سرانجامِ خود رسید و آرمیتا به مهسا پیوست. این قتل توسط حجاب‌بانی از حجاب‌بانانِ علی خامنه‌ای، خودکامه‌ قدرت‌پرستِ ایران در مترو صورت گرفت.»

آقای قدیانی اضافه کرده: «تمامی دست‌اندرکاران این قتل از حجاب‌بانان گرفته تا رؤسا و فرمانده‌هانشان مسوولند و مقصّر و باید پاسخگو باشند اما مقصّر و مسوول اصلی، علی خامنه‌ای است که باید پاسخگو باشد چرا که تمامی قتل‌ها، ظلم‌ها و سرکوب‌ها به خاطر آن است که حکومتِ نامشروع، غیر قانونی و غاصبانه‌ وی چند صباح دیگر تداوم یابد که البته دیر یا زود مردم با قیام خود، او و نظامش را ساقط خواهند کرد.»

این فعال سیاسی مخالف حکومت ایران، در یادداشت خود نوشته: «قتل مظلومانه آرمیتا گراوند ورق سیاه دیگری بر پرونده سیاه‌تر از سیاه علی خامنه‌ای و نظام جمهوری اسلامی افزود. این قتل‌ها و جنایت‌هایی نظیر آن نمی‌تواند او و نظامش را از سقوط برهاند بلکه بر عکس به سقوط نزدیک‌ترشان می‌کند.»

آرمیتا گراوند، دانش‌آموز نوجوان اهل کرمانشاه و ساکن تهران، پس از آن‌که روز نهم مهر بدون بر سر داشتن حجاب اجباری وارد قطاری از متروی تهران شد، بی‌هوش شد و پس از گذشت حدود یک ماه که در کما بود، جان باخت.

مقام‌های جمهوری اسلامی دلیل بیهوشی آرمیتا گراوند پس از ورود به واگن مترو را «افت فشار» اعلام کردند، اما منابع حقوق بشری احتمال اتفاقی شبیه اتفاق برخورد مأموران گشت ارشاد با مهسا امینی را مطرح کرده بودند.

۱۲:۳۱ ۹.۸.۱۴۰۲

دادگاه عالی ونزوئلا نتیجه انتخابات مقدماتی مخالفان را تعلیق کرد

دادگاه عالی ونزوئلا روز دوشنبه «همه آثار» انتخابات مقدماتی مخالفان را که در روز ۲۲ اکتبر برگزار شد، به حالت تعلیق درآورد.

انتخابات مقدماتی مخالفان دولت ونزوئلا با هدف معرفی یک نامزد برای رویارویی با رئیس‌جمهور کنونی این کشور، نیکلاس مادورو در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ برگزار شد.

پس از شرکت ۲.۴ میلیون نفر در این انتخابات، ماریا کورینا ماچادو، سیاستمدار لیبرال ونزوئلایی، به پیروزی قاطع (۹۲ درصد) رسید.
دولت ونزئلا اپوزیسیون را متهم کرده که در ارقام این انتخابات اغراق کرده است.

در واکنش به این اقدام دستگاه قضایی ونزوئلا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هشدار داد که این کشور «در صورتی که مادورو و نمایندگانش به تعهدات خود در زمینه نقشه راه انتخاباتی احترام نگذارند، اقدام خواهد کرد».

انتخابات مقدماتی پنج روز پس از امضای توافقنامه بین دولت ونزوئلا و مخالفانش برگزار شد. این توافق باعث شد که ایالات متحده تحریم نفتی اعمال شده علیه ونزوئلا را به مدت شش ماه کاهش دهد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG