لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰
۰۷:۴۷ ۲۶.۷.۱۴۰۲

نامه سرگشاده ۲۰۰ روزنامه‌نگار برای آزادی نیلوفر حامدی و الهه محمدی

روزنامه شرق نامه سرگشاده ۲۰۰ نفر از روزنامه‌نگاران، نویسندگان و اهالی قلم در ایران را منتشر کرده که خواستار آزادی الهه محمدی و نیلوفر حامدی، دو روزنامه‌نگار زندانی در رابطه با پرونده جان‌باختن مهسا ژینا امینی شده‌اند.

یش از یک سال از بازداشت این دو خبرنگار روزنامه‌های هم‌میهن و شرق می‌گذرد و با وجود گذشت نزدیک به سه ماه از جلسه آخر دادگاه، دستگاه قضایی همچنان آنها را بدون هیچ حکمی، تحت عنوان بازداشت موقت و بدون تبدیل قرار و آزادی، در زندان نگه داشته است.

در این نامه سرگشاده آمده: «ما روزنامه‌نگاران، خبرنگاران، نویسندگان و اهالی قلم ایران معتقدیم فضای آزاد رسانه‌ای، اطلاع‌رسانی و بیان مسائل و مشکلات کشور و امکان نقد عملکردها، کلید اصلی رفعِ کاستی‌ها، ناکارآمدی‌ها و اقدامات غیرقانونی است.»

امضاکنندگان این نامه اضافه کرده‌اند: «تداوم بازداشت موقت این دو روزنامه‌نگار بعد از یک سال توجیهی ندارد...ما روزنامه‌نگاران، نویسندگان و اهالی قلم ایران، با تأکید بر اینکه نگذاریم برخوردهای سلیقه‌‌ای، فراقانونی و مغایر با آزادی‌های مصرح در قانون اساسی، عرصه مناسبی را برای بدخواهان مردم فراهم آورد، خواستار آزادی الهه محمدی و نیلوفر حامدی هستیم.»

نیلوفر حامدی و الهه محمدی، به‌دلیل تهیه گزارش‌هایی درباره جان‌باختن و خاکسپاری مهسا امینی به سفارش روزنامه‌های خود، بازداشت شده‌اند و جمهوری اسلامی به آنها اتهامات سنگین امنیتی وارد کرده است.

مطالب روز گذشته را اینجا بخوانید.

۰۸:۳۶ ۲۶.۷.۱۴۰۲

اوکراین برای اولین بار از موشک‌های دوربرد آمریکایی علیه روسیه استفاده کرد

رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که این کشور برای اولین بار موشک‌های دوربرد اتکمز (ATACMS) ساخت آمریکا را علیه روسیه استفاده کرده، اما از ارائه جزئیات بیشتر در این زمینه خودداری کرد.

ولودیمیر زلنسکی شامگاه سه‌شنبه در این زمینه افزود: «توافقاتی که با رئیس جمهور جو بایدن به دست آوردیم در حال اجرا شدن است.» او ادامه داد: «آنها به روشی بسیار دقیق اجرا می‌شوند: اتکمز این را ثابت کرده است.»

با این حال، رئیس‌جمهور اوکراین مشخص نکرد که ارتش این کشور در کجا و چه زمانی از این موشک‌ها استفاده کرده است.

اما همزمان نیروهای ویژه اوکراین نیز اعلام کردند که در طول شب گذشته به دو فرودگاه در منطقه تحت کنترل روسیه حمله کردند.

از سوی دیگر، واشینگتن اطمینان داده که این موشک‌ها، با حداکثر برد صد و شصت و پنج کیلومتر، به طور قابل توجهی توانایی‌های ارتش اوکراین را تقویت می‌کند و به آنها توانایی حمله عمیق به جبهه‌های پشتی روسیه را می‌دهد.

۰۸:۴۱ ۲۶.۷.۱۴۰۲

دادگاه عباس دریس روز ۳۰ مهرماه برگزار می‌شود

وکیل عباس دریس که در اعتراضات آبان ۹۸ بازداشت شده و به مرگ محکوم شده بود خبر داد که جلسه رسیدگی دوباره به اتهامات او روز سی‌ام مهرماه جاری برگزار می‌شود.

عباس دریس در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ به همراه برادرش محسن دریس در ماهشهر بازداشت و به «محاربه، اخلال در نظم و مشارکت در قتل رضا صیادی، یکی از نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی موسوم به نوپو» متهم شد.

سپس دادگاه انقلاب ماهشهر در آذرماه ۱۴۰۱ او را به «اعدام» محکوم کرد و شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور نیز این حکم را تأیید کرد.

اما، در پی موج حمایت از این متهم در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌های خانواده و فرزندانش، در مردادماه سال جاری اجرای حکم او متوقف شد.

حال فرشته تابانیان، وکیل او، در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشته است: «جلسه رسیدگی به اتهام قتل عمد و معاونت در قتل عمد موکلم عباس دریس و محسن دریس در تاریخ سی‌ام مهرماه در شعبه سوم کیفری یک برگزار خواهد شد.»

۰۹:۰۹ ۲۶.۷.۱۴۰۲

ارمنستان: آماده صلحیم؛ باکو: روند صلح تضعیف شده است

در حالی که نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد که این کشور آماده صلح با جمهوری آذربایجان است، باکو معتقد است که روند صلح با ایروان «تضعیف شده» است.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، روز سه‌شنبه در پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه گفت که آماده امضای قرارداد صلح با جمهوری آذربایجان تا پایان سال جاری میلادی است. او افزود که ارمنستان آماده پایان دادن به بیش از سه دهه خصومت و تضمین امنیت آذری‌های مقیم ارمنستان است.

اما وزارت خارجه آذربایجان پس از این سخنرانی، در بیانیه‌ای پاشینیان را به تضعیف روند صلح از طریق «لفاظی‌های تهاجمی» متهم کرد. در این بیانیه این ادعا مطرح شده که ارمنستان به عنوان کشوری به «جعل بی‌پرده حقایق و تاریخ» شهرت دارد.

جمهوری آذربایجان ماه گذشته منطقه قره‌باغ را از دست جدایی‌طلبان ارمنی پس‌ گرفت و باعث شد که بسیاری از جمعیت ارمنی این منطقه که در کل حدود ۱۲۰ هزار نفر بودند، به ارمنستان فرار کنند.

ارمنستان فرار ارامنه قره‌باغ را به عنوان «پاکسازی قومی» ناشی از تهدید به خشونت و پس از ۹ ماه محاصره و منع ورود اقلام ضروری توصیف می‌کند.

اما جمهوری آذربایجان می‌گوید غیرنظامیان ارمنی قره‌باغ از ماندن و ادغام در جامعه آذربایجان استقبال می‌کنند و آنهایی که فرار کردند داوطلبانه منطقه را ترک کردند.

۰۹:۲۹ ۲۶.۷.۱۴۰۲

آمریکا نیروی هوایی چین را به رفتار «قهری و خطرناک» در آسمان اقیانوس آرام متهم کرد

در ادامه انتقاد کشورهای غربی از چین در انجام عملیات «ناایمن»، به‌ویژه توسط جنگنده‌های چینی، یک مقام عالی در پنتاگون روز سه‌شنبه نیروی هوایی چین را به «رفتار قهرآمیز و خطرناک» بر فراز اقیانوس آرام متهم کرد.

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از این مقام نوشت که در دو سال گذشته این گونه رفتارها از طرف جنگنده‌های چینی حتی از یک دهه پیش از آن بیشتر بوده است.

ایلای رَتنِر، معاون وزیر دفاع آمریکا، اشاره کرد که از پاییز سال ۲۰۲۱ ارتش آمریکا شاهد «بیش از ۱۸۰ مورد» از این گونه رفتار از طرف جنگنده‌های چینی بوده که بدون رعایت پروتکل‌های هوایی به هواپیماهای آمریکایی بسیار نزدیک شده‌اند.

پنتاگون هدف از این رفتار را «مرعوب ساختن» خلبانان آمریکایی در آسمان توصیف کرده است.

روز سه‌شنبه وزیر دفاع کانادا هم جت‌های جنگنده چین را به رهگیری «خطرناک و بی‌پروای» یک هواپیمای نظامی کانادایی بر فراز آب‌های بین‌المللی متهم کرد.

بیل بلر به شبکه تلویزیونی گلوبال‌نیوز کانادا گفت در حالی که هواپیمای کانادایی در عملیات سازمان ملل برای نظارت بر اجرای تحریم‌ها علیه کره شمالی شرکت می‌کرد، جت چینی از فاصله پنج متری این هواپیما رد شد.

۰۹:۳۷ ۲۶.۷.۱۴۰۲

اعتراض یک کارگردان زندانی به تبعیض میان زندانیان سیاسی و مالی در اوین

نوید میهن دوست، نویسنده و کارگردان سینما که در زندان اوین محبوس است، با انتشار نامه‌ای نسبت به اعمال «تبعیض میان زندانیان سیاسی و زندانیان مالی» در این زندان اعتراض کرد.

او در این نامه نوشته: «در اینجا شما می‌توانید یک مفسد مالی باشید که عکس‌تان سوار بر موتور و در حال کشیدن کلت بر روی مردم بی دفاع، حسابی در فضای مجازی دست به دست شده باشد و محکومیتی طویل‌المدت داشته باشید ولی هر روز با کت و شلوار از اوین خارج شوید و شب هنگام برای خواب و استراحت به آنجا بازگردید و به ریش داشته و نداشته انبوه زندانیان سیاسی بخندند که از یک مرخصی کوتاه که هیچ، حتی از اعزام به بیمارستان برای درمان نیز محروم هستند.»

او در بخش دیگری از این نامه اضافه کرده: «اینجا اوین است. در اینجا شما می‌توانید وزیر دولت احمدی‌نژاد باشید و به خاطر فساد مالی بیست سال حکم حبس گرفته باشید ولی در کمتر از پنج سال از بند آزاد شوید در حالی که افرادی با همان میزان حکم به خاطر افکار و اعمال سیاسی‌شان تا روز آخر رنج ماندن در آن را تحمل می‌کنند.»

این کارگردان اضافه کرده که در زندان اوین «ستم‌های ریز و درشتی» بر محکومین اعمال می‌شود که از جمله قطع تماس‌های تلفنی محدود زندانیان «به راحتی و با هر بهانه کودکانه‌ای» است.

نوید میهن دوست، نویسنده، کارگردان و تدوینگر سینما دی ماه سال ۱۳۹۹ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت و همکاری با گروه‌های مخالف نظام به قصد براندازی»، به سه سال حبس تعزیری و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شعارنویسی» به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.


۱۰:۱۴ ۲۶.۷.۱۴۰۲

انتقال حسین حسین‌پور، معترض آسیب‌دیده از چشم، به بیمارستان با پابند

ویدئویی از حسین حسین‌پور، معترض مهابادی که چشم خود را با شلیک نیروهای حکومتی از دست داده، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد با دست‌بند و پابند به بیمارستان منتقل شده است.

آقای حسین‌پور در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در سال ۱۴۰۱ چشم راست خود را از دست داد.

به نوشته هه‌نگاو، وب‌سایت حقوق بشری، او در روز ۱۵ شهریور سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و به دلیل وخامت حالش به بیمارستان منتقل شده است.

در ویدئو می‌توان دید که او با دستگاه اکسیژن تنفس می‌کند و با دست‌بند و پابند به تخت بسته شده است. به نوشته هه‌نگاو، او در بیمارستانی در شیراز به سر می‌برد.

سازمان حقوق بشر ایران روز جمعه، ۳۱ شهریورماه، در گزارشی جدید با ارائه مستندات بیشتر، بر «سیستماتیک و هدفمند» بودن شلیک مأموران امنیتی جمهوری اسلامی به چشم معترضان تأکید کرد.

۱۱:۲۹ ۲۶.۷.۱۴۰۲

آبگرفتگی خانه‌ها و گرفتار شدن دانش‌آموزان در پی وقوع سیل در بجنورد و اسفراین

رسانه‌های ایران از وقوع سیل و آبگرفتگی در شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی و همچنین اسفراین یکی از شهرستان‌های این استان خبر داده‌اند.

خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داد که بارش باران در شامگاه سه‌شنبه موجب آبگرفتگی مناطقی از بجنورد شد و امدادگران هلال احمر توانستند ۴۸ واحد مسکونی در یک منطقه این شهر را از سیلاب تخلیه کنند.

این خبرگزاری نوشت که وقوع سیل در بجنورد در حالی است که این حادثه در سال‌های اخیر بارها تکرار شده است.

ایرنا نوشت: «طرح مهم لایروبی اصلی‌ترین مسیل بجنورد (خندق) سال‌هاست به دلایل مختلف اجرا نمی‌شود.»

همچنین معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان شمالی نیز خبر داد: «بارش ۱۰ دقیقه‌ای عصر روز سه‌شنبه در اسفراین موجب شد که ۴۶ دانش آموز در یکی از مدارس روستای گرمه خوش از توابع این شهرستان اسفراین گرفتار سیلاب شوند.»

۱۱:۴۷ ۲۶.۷.۱۴۰۲

زهرا رهنورد: کاردآجین‌شدن داریوش و وحیده یادآور سلاخی فروهرهاست

اردشیر امیرارجمند، استاد پیشین دانشگده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و مشاور میرحسین موسوی از رهبران در حصر «جنبش سبز»، در حساب کاربری خود در شبکه ایکس، بخشی از واکنش زهرا رهنورد به قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر را منتشر کرده است.

متن کامل پیام زهرا رهنورد در حساب‌های کاربری وب‌سایت کلمه نزدیک به موسوی و رهنورد منتشر شده است.

خانم رهنورد در واکنش به کشتن این دو هنرمند، نوشته: «کاردآجین شدن داریوش و وحیدهٔ هنرمند، یادآور سلاخی داریوش و پروانه فروهر و به مسلخ کشاندن روشنفکرانی چون پوینده و مختاری و شریف و دوانی و خودکشی‌ها و مرگ‌های مشکوک هنرمندان و سایر معترضان است.»

این استاد دانشگاه سابق و فعال سیاسی که همراه با همسرش میرحسین موسوی، ۱۳ سال است که در حصر به سر می‌برد، ابراز امیدواری کرده که «این‌بار، در این جنایت، قاتل قسِر در نرود.»

پس از انتشار خبر قتل آقای مهرجویی و خانم محمدی‌فر در منزل شخصی خود با چاقو یا جسم بُرنده، موضوع مشابهت نحوه کشته‌شدن آنها با پروانه و داریوش فروهر و دیگر قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

در حالی که هنوز انگیزه‌های این قتل به طور رسمی علنی نشده، برخی فعالان و رسانه‌های ایران احتمال «سیاسی بودن» قتل این دو هنرمند را مطرح می‌کنند.

۱۴:۳۴ ۲۶.۷.۱۴۰۲

اخراج مربیان تیم ملی کاراته زنان در آستانه اعزام به مجارستان

در آستانه اعزام تیم‌های ملی کاراته مردان و زنان ایران به مسابقات جهانی کاراته که از دوم آبان در بوداپست برگزار خواهد شد، همه مربیان تیم ملی زنان ایران اخراج شدند.

با تصمیم رئیس فدراسیون کاراته، فرخناز ارباب، پگاه زنگنه، ستاره موسوی و فاطمه قاسمی هر چهار مربی تیم ملی زنان از سمت خود برکنار شدند.

خبرگزاری‌ها دلیل این تصمیم را «اختلافات و درگیری‌ها» بین مربیان تیم ملی عنوان کرده‌اند. به این ترتیب، پرواز ۲۸ مهر تیم ملی هم با ابهام مواجه است.

فرحناز ارباب سرمربی تیم ملی درباره این موضوع به ایسنا گفته: «این موضوع کاملاََ دروغ است. از تمام بازیکنان و مربیان سؤال کنید. اصلاََ چنین اتفاقی نیفتاده و هیچ درگیری در کار نبوده. قسم می‌خورم هیچ دعوایی نبوده است.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG