لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۲

«شکایت چندصد میلیاردی» صداوسیما از مهران مدیری به‌دلیل واکنش او به جان باختن مهسا امینی

۰۱:۰۸ ۲۶.۷.۱۴۰۲

دایی مهسا امینی و ۵ شهروند سقزی دیگر آزاد شدند

وب‌سایت حقوق بشری هه‌نگاو خبر داد که صفا عائلی، دایی مهسا امینی، همراه با پنج بازداشت‌شده دیگر شهر سقز پیش از سالگرد جان باختن مهسا، روز سه‌شنبه ۲۵ مهر آزاد شدند.

هه‌نگاو نوشته این افراد شامل صفا عائلی، آزاد امینی، سمیرا احمدی، هیوا تاتایی، امید مقدس و هیوا جهانی با وثیقه‌های یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی و ۹۰۰ میلیون تومانی به شکل موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده‌اند.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی آقای عائلی را روز ۱۴ شهریور بازداشت کردن. آنها همچنین در روز ۲۵ شهریور همزمان با سالگرد، پدر مهسا امینی را چند ساعت دستگیر کردند و سپس او و مادر مهسا را در بازداشت خانگی قرار دادند.

والدین مهسا امینی در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که قصد دارند اولین مراسم سالگرد جان باختن او در بازداشت گشت ارشاد را بر مزارش برگزار کنند. اما نیروهای امنیتی مسیرهای رسیدن به آرامستان «آیچی» را بستند و در همان روز با تیراندازی باعث کشته شدن یک تن شدند.

۰۱:۰۳ ۲۶.۷.۱۴۰۲

بازداشت ناصر سرگران، وکیل نابینا، در شهر سقز

اکانت «کمپین معلولان» در شبکه ایکس (توئیتر سابق) خبر داده نیروهای امنیتی روز ۱۹ مهر ناصر سرگران، وکیل دادگستری نابینا، را بازداشت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، این مدرس دانشگاه و فعال حقوق افراد دارای معلولیت توسط نیروهای وزارت اطلاعات در شهر سقز بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های این نهاد در شهر سنندج منتقل شده است.

کمپین معلولان نوشته از دلیل بازداشت او اطلاعی وجود ندارد. این در حالی است که بهروز مروتی، مدیر این کمپین نیز هفته گذشته به وزارت اطلاعات احضار شده بود.

او روز ۲۰ شهریور خبر داد بعد از احضار و برگزاری نشستی با مقام‌های وزارت اطلاعات، قرار شده است که تلفن همراه و سایر وسایلش که توسط مأموران امنیتی ضبط شده بود، به او بازگردانده شود.

۲۲:۱۳ ۲۵.۷.۱۴۰۲

فاطمه سپهری: اجازه نمی‌دهند از بیمارستان بروم، قصد جانم را کرده‌اند

برادر فاطمه سپهری، فعال سیاسی، ویدئویی از خواهرش در شبکه ایکس (توئیتر سابق) منتشر کرده که در آن می‌گوید در بیمارستان به آنفلوآنزا مبتلا شده و به‌رغم قرار به ترخیص، او را در بیمارستان نگه داشته‌اند.

خانم سپهری در این ویدئو که روز سه‌شنبه منتشر شد، می‌گوید بعد از شنیدن ابتلا به آنفلوآنزا گفته است با رضایت خودم ترخیص می‌شوم و مقام‌های بیمارستان گفته‌اند اگر پسرش امضا دهد، اجازه رفتن را صادر می‌کنند.

او در ادامه می‌گوید با وجود انجام این کار، از صبح تا بعد از ساعت ۱۹ او را در بیمارستان نگه داشته‌اند و پرسنل به او گفته‌اند مقام‌های جمهوری اسلامی اجازه ترخیص او را نمی‌دهند.

خانم سپهری که بارها از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، انتقاد کرده است، تأکید می‌کند به هر قیمت از بیمارستان خواهد رفت و می‌گوید: «قصد جانم را کرده‌اند.»

او یک روز قبل نیز با انتشار ویدئوی دیگری حمله حماس به اسرائیل را محکوم کرد و گفت خاورمیانه از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی «روی آرامش ندیده» و امیدوار است پرونده حکومت ایران «در طوفان الاقصی که راه انداخته بسته شود».

۱۹:۳۵ ۲۵.۷.۱۴۰۲

مهدی یراحی، خواننده معترض، به قید وثیقه آزاد شد

وکیل مهدی یراحی، خواننده معترض، خبر داد که او روز سه‌شنبه با پذیرفته شدن قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

زهرا مینویی در شبکه «ایکس» (توئیتر سابق) این خبر را اعلام کرد و از خانه موسیقی، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل آن و همچنین احسان علیخانی و فردین خلعتبری تشکر کرد.

روز گذشته محاکمه آقای یراحی به گفته وکیلش به مدت «سه ساعت» برگزار شد و رأی دادگاه در روزهای آینده صادر خواهد شد. برخی رسانه‌ها نوشته بودند که احسان علیخانی، مجری سابق تلویزیون، و فردین خلعتبری، آهنگساز، در دادگاه حاضر بوده‌اند.

مهدی یراحی که در جریان اعتراضات سراسری سال گذشته چند ترانه در همراهی با معترضان منتشر کرده و در شبکه‌های اجتماعی نیز فعال بود، ششم شهریور امسال پس از انتشار ترانه «روسریتو» بازداشت شد.

قوه قضائیه او را به «تشویق به فساد و فحشا»، «ساخت و انتشار محتویات خلاف اخلاق و عفت عمومی» و «ترغیب و تحریک افراد به ارتکاب جرائم خلاف عفت» متهم کرده است.

۱۸:۴۲ ۲۵.۷.۱۴۰۲

یک وکیل دادگستری: «لباس شخصی‌ها» زنان مخالف حجاب اجباری را بازداشت می‌کنند

یک وکیل دادگستری روز سه‌شنبه خبر داد که «لباس شخصی‌ها» با خودروهای «بدون آرم» در چند منطقه از تهران زنان را به جرم مقاومت در برابر حجاب اجباری دستگیر می‌کنند.

شیما قوشه در شبکه ایکس (توئیتر سابق) ‌نوشته است که در دادگاه ارشاد این زنان را دیده که بعد از دستگیری در «کریمخان، ونک و ولیعصر» به پلیس امنیت منطقه گیشا برده شده بودند و بعد از آن که کارت شناسایی آن‌ها گرفته شده بود، برای «محاکمه» به دادگاه آمده بودند.

این وکیل در پایان نوشته است: «کدام‌شان گفته بود به‌خاطر حجاب دیگر دستگیری نداریم؟»

لباس شخصی‌ها به نیروهای وابسته به دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی اطلاق می‌شود که معمولا بدون هیچ مشخصه سازمانی، ولی با تجهیزات سرکوب، با معترضان در تجمعات برخورد کرده و یا آن‌ها را بازداشت می‌کنند.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی بعد از اعتراض‌های سال گذشته گشت ارشاد را تعطیل کرد،‌ اما از بهار امسال گزارش‌ها نشان می‌دهد که این گشت‌ها با شکل و شمایل متفاوت و به شکل پراکنده به خیابان‌ها بازگشته‌اند.

با این حال مقاومت زنان ایران در برابر حجاب اجباری ادامه یافته است و از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی لایحه موسوم به «عفاف و حجاب» را بدون آوردن به صحن علنی در کمیسیون‌های مرتبط تصویب و برای تأیید برای شورای نگهبان ارسال کرد.

۱۸:۱۵ ۲۵.۷.۱۴۰۲

«شکایت چندصد میلیاردی» صداوسیما از مهران مدیری به‌دلیل واکنش او به جان باختن مهسا امینی

تهیه‌کننده برنامه «دورهمی» خبر داده که سازمان صداوسیما از مهران مدیری، مجری و سازنده این برنامه، به‌دلیل ویدئوی پارسال او درباره جان باختن مهسا امینی شکایت کرده است.

ناصر قدیر کاشانی روز سه‌شنبه به وب‌سایت «خبرآنلاین» گفته است چون بعد از انتشار این ویدئو امکان پخش تصویر مهران مدیری از تلویزیون نبوده است، صداسیما ادعا کرده که او «باید پول تولید این برنامه‌ها به‌علاوه آگهی‌های بازرگانی» و همچنین «ضرر و زیان و خسارات تأخیر در تأدیه و پول وکیل و هزینه دادگستری» به ارزش ادعایی چند صد میلیارد تومان را پرداخت کند.

مهران مدیری اواخر شهریور پارسال و پس از انتشار خبر جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، در ویدئویی با انتقاد از «خشونت» حکومت ایران، درخواست کرد که دیگر هیچ تصویری از او از شبکه‌های تلویزیونی پخش نشود.

گزارش‌های منتشر شده در هفته‌های اخیر حاکی است که سازمان ساترا، وابسته به صداوسیما، مجوز تولید سریالی به کارگردانی مهران مدیری را صادر نکرده و دلیل آن «بدهی» او به این سازمان و تعهدش برای ساخت ادامه برنامه «دورهمی» اعلام شده بود.

اما تهیه‌کننده این برنامه می‌گوید که ۲۵ برنامه «دورهمی» به شکل «اضافه» و فراتر از قرارداد تولید و به تلویزیون حکومتی ایران تحویل داده شد.

او همچنین خبر داده که مطالبات سازندگان این برنامه هنوز توسط صداوسیما پرداخت نشده است و آن‌ها به همین دلیل به «دادگاه» شکایت کرده‌اند.

۱۷:۴۵ ۲۵.۷.۱۴۰۲

رئیس بنیاد بیماری‌های خاص: آمار مرگ‌ومیر بیماران دیالیزی اعلام نمی‌شود

رئیس بنیاد بیماری‌های خاص می‌گوید به‌دلیل مشکلات در درمان بیماران کلیوی که نیاز به «دیالیز» دارند، آمار مرگ‌ومیر این افراد دیگر اعلام نمی‌شود.

فاطمه هاشمی روز سه‌شنبه در گفتگو با روزنامه «هم‌میهن» گفته است: «با تولید دستگاه دیالیز داخلی، اکثر مراکز دیالیز دولتی با ما تماس می‌گیرند و از دستگاه اظهار نارضایتی می‌کنند. وقتی می‌خواهیم گزارش کتبی بدهند، می‌گویند ما نمی‌توانیم گزارش بدهیم چون اگر بگوییم دستگاه ایرانی خوب نیست با ما برخورد می‌شود.»

او همچنین خبر داده که دولت اجازه واردات «دستگاه‌های نو خارجی» دیالیز را صادر نمی‌کند و افزوده است: «دیگر آمار مرگ‌ومیر بیماران را به ما نمی‌دهند اما از بعضی جاها که توانستیم آمار بگیریم... شرایط بیماران دیالیزی خوب نیست.»

رئیس بنیاد بیماری‌های خاص از کاهش پیوند کلیه به دلیل هزینه‌های جراحی خبر داده و گفته است «هزینه پیوند ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است و در برخی موارد نیز ۴۰۰ میلیون تومان تقاضا می‌شود. درحالی‌که دولت تنها ۴۰ میلیون تومان بابت پیوند کلیه پرداخت می‌کند.»

خانم هاشمی با اشاره به این‌که در مجموع وضعیت دارو برای بیماران خاص خوب نیست، از وضعیت بیماران کلیوی، تالاسمی و هموفیلی و همچنین مبتلایان به سرطان و ام‌اس ابراز نگرانی کرده است.

۱۵:۱۷ ۲۵.۷.۱۴۰۲

کانادا چین را به رهگیری «خطرناک» هواپیمای خود در آب‌های بین‌المللی متهم کرد

وزیر دفاع کانادا، جت‌های جنگنده چین را به رهگیری «خطرناک و بی‌پروای» یک هواپیمای نظامی کانادایی بر فراز آب‌های بین‌المللی متهم کرد.

بیل بلر به شبکه تلویزیونی گلوبال‌نیوز کانادا گفت درحالی که هواپیمای کانادایی در عملیات سازمان ملل برای نظارت بر اجرای تحریم‌ها علیه کره شمالی شرکت می‌کرد، جت چینی از فاصله پنج متری این هواپیما رد شد.

به گفته مقام‌های کانادایی، هواپیمای گشت دریایی چهار موتوره نیروی هوایی سلطنتی کانادا که بر عملیات جلوگیری از تحویل غیرقانونی نفت به کره شمالی نظارت می‌کرد، در آب‌های بین‌المللی بوده اما چین می‌گوید که این هواپیما وارد حریم هوایی چین شده بود.

به گفته آقای بلر این حادثه که روز دوشنبه رخ داده، هواپیمای کانادایی را «در معرض خطر جدی قرار داده است.»

از سوی دیگر، وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه گفت که هواپیمای نظامی کانادایی که روز دوشنبه رهگیری شد، «حاکمیت و امنیت ملی چین را نقض کرده و پکن در این مورد به‌طور رسمی به کانادا اعتراض کرده است.»

روابط بین چین و کانادا با تنش روبه‌رو است و هر دو کشور در ماه مه یک دیپلمات کشور دیگر را در اختلاف بر سر پرونده‌ای مبنی بر اینکه پکن به دنبال ارعاب یک قانون‌گذار کانادایی بوده، اخراج کردند.

۱۴:۵۵ ۲۵.۷.۱۴۰۲

لایحه خروج روسیه از پیمان منع آزمایش هسته‌ای رأی مثبت گرفت

مجلس سفلی پارلمان روسیه روز سه‌شنبه به لایحه‌ای که می‌تواند روسیه را از پیمان منع جهانی آزمایش هسته‌ای خارج کند رأی موافق داد. رأی‌گیری نهایی در مورد تصویب این لایحه قرار است اواخر این هفته برگزار شود.

«پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای» (سی‌تی‌بی‌تی) ۲۷ سال پیش در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد و بر اساس آن، انفجارهای هسته‌ای برای اهداف نظامی و غیرنظامی و در هر نقطه‌ای از جهان، ممنوع است.

این اقدام تازه پارلمان روسیه پس از آن صورت می‌گیرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دروز ۱۳ مهرماه هشدار داد که «اقدامات روسیه در این عرصه باید رفتاری آینه‌ای در قبال آمریکا داشته باشد؛ زمانی که دولت‌ها این پیمان را امضا کردند، ما هم آن را تصویب کردیم اما آمریکا چنین نکرد و بنابر این، در تئوری، امکان پس گرفتن تصویب وجود دارد.»

روسیه در سال ۲۰۰۰ میلادی به این پیمان پیوست، اما برخی قدرت‌های هسته‌ای دیگر، ازجمله ایالات متحده آمریکا، چین، اسرائیل، هند، پاکستان و کره شمالی هنوز اقدام به تصویب این پیمان نکرده‌اند.

اکنون نگرانی‌های گسترده‌ای وجود دارد که روسیه شاید آزمایش‌های هسته‌ای خود را از سر بگیرد تا غرب را از ادامه حمایت نظامی از اوکراین منصرف کند.

اما سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه هفته گذشته گفت که مسکو آزمایش‌های هسته‌ای خود را تنها در صورتی از سر می‌گیرد که واشینگتن ابتدا این کار را انجام دهد.

۱۲:۴۳ ۲۵.۷.۱۴۰۲

آزادی مهدی اعتمادسعید با پرداخت وثیقه یک میلیارد تومانی

منابع حقوق بشری خبر دادند که مهدی اعتمادسعید، بازیگر، روز دوشنبه با پرداخت وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شد.

آقای اعتمادسعید روز ۱۹ خردادماه، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده بود.

ماموران دو هفته پس از بازداشت اقدام به تفتیش منزل و محل کار این شهروند کرده و شماری از وسایل و مدارک شخصی او را ضبط کردند.

هرانا نوشت که «تشویق به فساد و فحشا» از اتهامات علیه آقای اعتمادسعید عنوان شده است.

دو ماه بعد، نرگس سرداری، همسر آقای اعتمادسعید، نیز روز ۲۵ مرداد گذشته توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی‌شان در تهران بازداشت شد.

مهدی اعتمادسعید، بازیگر، نمایش‌‌پرداز و بنیانگذار موسسه پرتآب و پروژه اجتماعی پرتآب (جمعه‌بازی) و نرگس سرداری، فارغ‌التحصیل دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف و دانش‌آموخته روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG