لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۱

«شکایت چندصد میلیاردی» صداوسیما از مهران مدیری به‌دلیل واکنش او به جان باختن مهسا امینی

۰۸:۱۶ ۲۵.۷.۱۴۰۲

ولادیمیر پوتین برای دیدار با شی جین‌پینگ وارد چین شد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه برای دیدار با شی جین‌چینگ، رهبر چین، و حضور در اجلاسی که اخبار آن تحت‌الشعاع جنگ حماس و اسرائیل قرار گرفته است، وارد چین شد.

چین این هفته پذیرای نمایندگان ۱۳۰ کشور برای حضور در اجلاسی است که به پروژه بزرگ شی جین‌پینگ، تحت عنوان ابتکار کمربند و جاده، اختصاص دارد، پروژه‌ای که پکن از آن برای گسترش نفوذ جهانی خود استفاده می‌کند.

پوتین در راس فهرست مدعوین قرار دارد و قرار است که روز چهارشنبه با رهبر چین دیدار کند. این نخستین سفر ولادیمیر پوتین به یکی از قدرت‌های بزرگ جهانی از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین محسوب می‌شود.

کرملین بدون اشاره به جزییات گفته است که آقای پوتین و آقای شی در این دیدار درباره مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای گفت‌وگو خواهند کرد.

کارشناسان این سفر را بیشتر یک حرکت نمادین در جهت حمایت پکن از مسکو دانسته‌اند.

اخبار روز دوشنبه ۲۴ مهر را اینجا بخوانید

۰۸:۵۹ ۲۵.۷.۱۴۰۲

سفر معاون اول ابراهیم رئیسی به بلاروس، متحد روسیه

محمد مخبر معاون اول ابراهیم رئیسی برای یک سفر یک‌روزه عازم مینسک پایتخت بلاروس شد.

رسانه‌های ایران هدف از این سفر را «گفت‌وگوهای دوجانبه میان هیئت‌های عالی دو کشور و امضای چند سند همکاری بین تهران – مینسک» اعلام کرده‌اند.

وزرای صنعت، معدن و تجارت، نفت و جهاد کشاورزی‌ ایران، مخبر را در این سفر همراهی می‌کنند.

پیشتر رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، که به ایران سفر کرده بود، گفت: «کشورهای تحت تحریم آمریکا حربه تحریم را از بین ببرند.»

بلاروس، یا روسیه سفید، یکی از معدود متحدان مسکو در لشکرکشی روسیه به اوکراین در یک سال اخیر بوده و پا به پای تحریم‌های سنگین غرب علیه روسیه، بلاروس نیز هدف تحریم‌های جدی کشورهای غربی قرار گرفته است.

برخی از تحریم‌های دوره اخیر اتحادیه اروپا در ارتباط با جنگ اوکراین، همزمان به‌طور مشترک علیه روسیه، بلاروس و جمهوری اسلامی ایران به اجرا گذاشته شد.

بلاروس در بیش از سه دهه استقلال، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، رابطه بسیار نزدیک خود با کرملین را حفظ کرده اما یکی از فقیرترین کشورهای منطقه است.

۰۹:۰۵ ۲۵.۷.۱۴۰۲

قرارداد «۵۰ درصد از کارگران» در ایران «تک‌نسخه‌ای» است

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران ضمن هشدار درباره کاهش امنیت شغلی کارگران در سراسر کشور خبر داد که قرارداد ۵۰ درصد از کارگران «تک‌نسخه‌ای» است.

هادی ابوی روز دوشنبه به رسانه‌های ایران گفت که روند صدور چنین قراردادهایی افزایش یافته و «کارگران هم از جزئیات نوع قراردادها خبر ندارند».

او از قوانین جمهوری اسلامی در زمینه کار نیز انتقاد کرد و افزود: «این فرآیندهایی که از سوی وزارت کار اعلام می‌شود کمّی هستند و کیفیت در اجرا ندارند.»

آقای ابوی گفت: « در زمان حاضر، قراردادهای یک و سه ماهه در بسیاری از واحدها با ماهیت دائم منعقد می‌شود و ما می‌دانیم بنگاه‌هایی که سالیان متمادی در حال کار است و میلیاردها تومان برای آن سرمایه‌گذاری شده است و قرار هم نیست که تعطیل شود ولی نیروی خود را به‌صورت موقت کمتر از یک سال جذب می‌کند.»

علاوه بر نوع قرارداد کارگران، میزان حقوق آنان نیز همواره مورد اعتراضشان بوده است.

این مقام صنفی پیشتر درباره کاهش قدرت خرید کارگران گفته بود که این مشکل باعث شده حدود ۷۰ درصد کارگران شغل دوم داشته باشند.

با وجود تورم شدید در ایران، حقوق کارگران در سال جاری فقط ۲۷ درصد افزایش یافت.

۰۹:۳۹ ۲۵.۷.۱۴۰۲

روزنامه اعتماد: باغبان خانه مهرجویی و محمدی‌فر بازداشت شد

روزنامه اعتماد روز سه‌شنبه به نقل از یک منبع آگاه خبر داد که باغبان خانه داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر در میان بازداشت‌شدگان پرونده قتل این زوج هنرمند است.

این منبع آگاه که نامش فاش نشده، گفته است: «باغبان خانه، دیروز [دوشنبه] به همراه چند نفر دیگر دستگیر شده است.»

هنوز مشخص نیست که این فرد جزو کسانی است که پیشتر نیروی انتظامی از بازداشت آنان در پرونده قتل این زوج هنری خبر داد یا نه.

پلیس هویت بازداشت‌شدگان را رسما اعلام نکرده است.

اعتماد در شماره روز سه‌شنبه بخشی از گفت‌وگوی خود با وحیده محمدی‌فر را که روز پنج‌شنبه (دو روز قبل از قتل) انجام شده بود، منتشر کرد.

خانم محمدی‌فرد گفته بود: «قبلا خودمان «باغبانی» داشتیم که از ما سرقت کرد. بعدا متوجه شدیم که هم باغبان ما بوده و هم باغبان همسایه کناری ما. او را تحویل پلیس دادیم، اما همسایه کناری ما باغبان را بخشید و او آزاد شد. با توجه به اینکه برادر او دزد و همدستش هم بود به ما اطلاع دادند که باید او را پیدا کنیم و تحویل پلیس بدهیم. برادر باغبان ما در این شهرک کار می‌کند، چرا باید خیلی راحت برای خودش آزاد باشد؟»

همزمان بهروز بهزادی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد درباره گفت‌وگوی اخیر این روزنامه با خانم محمدی‌فر گفت: «امروز می‌توانیم به این موضوع اشاره كنیم كه خانم مهرجویی از كارگر و باغبان قبلی خود به عنوان افرادی كه به آنها برای تهدید مشكوک است، نام برده بودند.»

او افزود: «این موضوع به روشنی در این گفت‌وگو ذكر شده و اعتماد آماده است متن كامل گفت‌وگو و وُیس [صدای ضبط‌شده] مورد اشاره را دراختیار مسئولان انتظامی و قضایی قرار دهد.»

بهزادی درباره احضارش به دادگاه پس از انتشار این گفت‌وگو نیز گفت: «ما به هیچ‌وجه به عنوان متهم در دادسرا حاضر نشده بودیم و به این نشست دعوت شده بودیم. حتی بخش‌هایی از وُیس گفت‌وگو با مرحومه محمدی‌فر را هم برای دادستان پخش كردیم و ایشان گوش دادند.»

۱۰:۳۹ ۲۵.۷.۱۴۰۲

دو زمین‌لرزه نسبتاً قوی هرمزگان را لرزاند

روز سه‌شنبه ۲۵ مهر، مدیریت کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان از وقوع دو زمین‌لرزه به بزرگای ۵.۳ و ۵.۶ در مقیاس ریشتر در ساعات ۸:۲۹ و ۸:۳۹ در این استان خبر داد. این دو زمین‌لرزه در عمق‌های ۱۹ و ۱۰ کیلومتری زمین بودند.

بنابر گزارش‌ها، این دو زلزله در مناطق فین و فارغان هرمزگان روی داده و تاکنون خسارات جانی و مالی از این مناطق گزارش نشده است.

مهرداد حسن‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان، خبر داد که ۳ تیم ارزیاب به کانون‌های هر کدام از زلزله‌ها اعزام شده و افزود که «در حال بررسی‌های هر چه بیشتر در مناطق روستایی هستیم.»

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان همچنین گفت که دو پس‌لرزه ۳.۲ و ۳.۳ ریشتری هم در منطقه روی داده است.

روز شنبه پانزدهم مهر نیز چندین زمین‌لرزه با بزرگی بین ۴.۶ تا ۶.۳ ریشتر، در ولایت هرات افغانستان و در همسایگی ایران، هزاران کشته و زخمی به‌جا گذاشت، و روز چهارشنبه پس از آن نیز خبر رسید که منطقه هرات باری دیگر با زلزله‌ای به بزرگی ۶.۳ لرزیده است.

۱۱:۰۸ ۲۵.۷.۱۴۰۲

تعداد بازداشتی‌ها در پرونده قتل مهرجویی و محمدی‌فر به ده نفر رسید

خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه به نقل از رئیس کل دادگستری استان البرز خبر داد که در پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، همسرش، «تاکنون ۱۰ نفر بازداشت شده‌اند».

روز دوشنبه سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی از بازداشت «هفت مظنون» به قتل «تا پاسی از شب گذشته در نقاط مختلف کشور» خبر داده بود.

به نوشته روزنامه اعتماد به نقل از یک منبع آگاه، باغبان خانه داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر در میان بازداشت‌شدگان پرونده قتل این زوج هنرمند است.


۱۱:۱۴ ۲۵.۷.۱۴۰۲

آمریکا و ونزوئلا در آستانه اعلام توافق بر سر رفع تحریم‌ها و برگزاری انتخابات آزاد در ونزوئلا

گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت‌های ایالات متحده و ونزوئلا در آستانه اعلام توافقی هستند که می‌تواند راه را برای شرکت کردن مخالفان ممنوع‌شده رئیس‌جمهور ونزوئلا در انتخابات سال آینده آن کشور هموار کند و همزمان موجب رفع تحریم‌های نفتی علیه این کشور آمریکای جنوبی شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک فرد آشنا با طرح کلی توافق خبر داده است که دولت و اپوزیسیون ونزوئلا به توافقی در مورد شرایط جدید انتخابات دست یافته‌اند که پس از امضای آن در روز سه‌شنبه، رفع تحریم‌های انرژی آمریکا علیه دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور را درپی خواهد داشت.

وزارت امور خارجه نروژ در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده است که دولت و مخالفان ونزوئلا روز سه‌شنبه در بریج‌تاون، پایتخت باربادوس، برای «از سرگیری روند مذاکراتی» که در نوامبر سال گذشته شکست خورد، ملاقات خواهند کرد.

خبرگزاری بلومبرگ این اقدام را که در آستانه کارزار مقدماتی مخالفان برای انتخاب نامزدی برای به چالش کشیدن مادورو انجام می‌شود، «اولین امتیاز دادن بزرگ سیاسی دولت نیکلاس مادورو در یک دهه» خواند.

نیکلاس مادورو که پس از مرگ رهبر قبلی ونزوئلا، یعنی هوگو چاوز، از مارس ۲۰۱۳ قدرت را به دست گرفته، کشورش را به یک رکود اقتصادی و انسانی ویرانگر سوق داده که باعث فرار میلیون‌ها شهروند ونزوئلایی به خارج از کشور شده است.

او پس از متهم شدن به «تقلب گسترده» در انتخابات ۲۰۱۸ ونزوئلا، تحت فشار مضاعف بین‌المللی قرار داشته است.

۱۱:۲۹ ۲۵.۷.۱۴۰۲

شلیک پلیس به سوی فرد مظنون به قتل دو سوئدی در بروکسل

مقام‌های بلژیک اعلام کردند مردی که مظنون به کشتن دو سوئدی در جریان حمله شامگاه دوشنبه در بروکسل بود، صبح روز سه‌شنبه در پایتخت بلژیک «خنثی شد».

خبرگزاری فرانسه نوشت که مقام‌ها بدون ارائه جزئیات بیشتر، از «خنثی‌سازی» این مظنون خبر داده‌اند.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، این دستگیری در منطقه اسکاربک و پس از بازرسی یک خانه رخ داده است.

دفتر دادستانی فدرال بلژیک بدون مشخص کردن وضعیت مظنون که هنوز به طور رسمی هویتش فاش نشده، از آتش گشودن توسط پلیس خبر داد.

مظنون از سوی رسانه‌ها به نام «عبدالسلام ل.» و ۴۵ ساله معرفی شده است.

این حمله کمی پس از ساعت ۱۹ در بروکسل و چند ساعت پیش از بازی فوتبال بلژیک و سوئد در چارچوب مسابقات مقدماتی یورو ۲۰۲۴ انجام شد.

۱۱:۴۷ ۲۵.۷.۱۴۰۲

آرمان ذاکری استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس «اخراج شد»

انجمن علمی ـ دانشجویی جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت ‌مدرس واقع در تهران از اخراج آرمان ذاکری یکی از استادان جامعه‌شناسی این دانشگاه خبر داد.

این انجمن در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر کرد، نوشت: «خیلی پیش‌تر از این اتفاق آگاه بودیم و نگرانی دانشجویان گروه را طی نامه‌ای رسمی به اطلاع ریاست دانشگاه رسانده بودیم اما هرگز پاسخی از هیچ‌یک از مسئولین دانشگاه و دانشکدۀ علوم انسانی دریافت نکردیم.»

انجمن علمی ـ دانشجویی جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت ‌مدرس با اعلام این که آقای ذاکری از ابتدای جذبش تحت «آزار و کارشکنی گروه‌های فشار دانشگاه» بوده، همچنین تاکید کرد: «اخراج آرمان ذاکری از تنها دانشگاه تحصیلات تکمیلی کشور ضربۀ عمیقی بر پیکر نحیف علوم انسانی در این دانشگاه وارد خواهد کرد.»

این انجمن نوشت که اخراج آرمان ذاکری را «به‌دست آنان که بنا دارند گروه جامعه‌شناسی تربیت ‌مدرس را با پاکسازی به گروهی بی‌خاصیت، عقیم و مطیع تبدیل کنند» محکوم می‌کند و هشدار می‌دهد که «در برابر این جریان تمامیت‌خواه و ناقض آزادی و سرزندگیِ آکادمیک در تربیت ‌مدرس سکوت نخواهد کرد.»

همزمان با سرکوب اعتراضات دانشگاه‌ها در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، موجی از اخراج و تعلیق استادان دانشگاه‌های ایران نیز به راه افتاده است.

آقای ذاکری در این ویدئو در دفاع از سعید مدنی حرف می‌زند، جامعه‌شناسی که هم‌اکنون در زندان است:

۱۲:۱۲ ۲۵.۷.۱۴۰۲

«خطر نابودی» گورستان تاریخی زرتشتیان اردکان با ورود ادوات حفاری به آن

در چند روز اخیر ماشین‌ها و ادوات حفاری و خاکبرداری وارد حریم و عرصه درجه یک محوطه تاریخی ثبت‌شده «دخمه‌های شریف‌آباد اردکان» یزد شده و در این محوطه تاریخی زرتشتیان ایران خرابی به‌باور آورده‌اند.

خبرگزاری ایسنا در این مورد نوشت که «گویا» این محوطه را برای اجرای بخشی از طرح ملی مسکن در شهرستان اردکان تسطیح و آماده‌سازی می‌کنند.

محسن میرجانی ارجنان، باستان‌شناس و سرپرست پیشین اداره میراث فرهنگی شهرستان اردکان، در این مورد روز سه‌شنبه به ایسنا گفت که در این اقدام، به احتمال زیاد «اصلاً استعلامی صورت نگرفته و تنها از یک مرجع خاص و به صورت دستوری، این اتفاق هولناک، غیرکارشناسی و غیراصولی روی داده است.»

مشخصات آن «مرجع خاص» در رسانه‌ها ذکر نشده و هنوز مقامی در مورد علت تخریب گورستان تاریخی زرتشتیان شریف‌آباد واکنشی نداشته است.

رئیس سابق پایگاه پژوهشی اردکان افزود که «بافت زمین‌ریخت‌شناسی این محدوده گچ خالص است و به هیچ طریق، مناسب ایجاد شهرک مسکونی نیست چرا که اصلاً هیچ فضای سبز و روینده‌ای در این شوره‌زار قابلیت زندگی ندارد.»

«دخمه» یا همان گورستان تاریخی این شهرستان که به دخمه شریف‌آباد شهرت دارد، در محله تاریخی و زرتشتی‌نشین شریف‌آباد اردکان واقع شده و زرتشتیان این منطقه تا سال ۱۳۴۲ درگذشتگان خود را طبق آیین ویژه زرتشتی در این محل قرار می‌دادند.

در این محل دو دخمه (همچنین معروف به برج خاموشان) بر روی تپه‌ای کم‌ارتفاع با آیین مخصوص زرتشتی ساخته شده که یکی از آنها جدیدتر است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG