لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۴

«بازسازی صحنه جرم» پرونده قتل مهرجویی و محمدی‌فر در میان اظهارات ضدونقیض انتظامی و قضایی


منزل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر واقع در شهرک زیباشهر
منزل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر واقع در شهرک زیباشهر

در حالی که اظهارات ضدونقیض مقام‌های انتظامی، دادگستری و رسانه‌های حکومتی درباره قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر همچنان ادامه دارد، عصر و شامگاه پنج‌شنبه شماری از مقام‌های ارشد انتظامی در میان تدابیر شدید امنیتی اقدام به «بازسازی صحنه جرم با حضور چهار متهم» در خانه این کارگردان سرشناس سینمای ایران واقع در شهرک زیباشهر کردند.

در جریان «بازسازی صحنه جرم» که با حضور گسترده نیروهای یگان ویژه در شهرک زیبادشت همراه بود، و بنابر گزارش سایت جنایی و همچنین سایت خبری روزنامه شرق از میان ده‌ها خبرنگاری که در این شهرک حاضر شده بودند، مقام‌های انتظامی «فقط به خبرنگار صداوسیما اجازه حضور در جریان بازسازی صحنه جرم» را دادند.

در این گزارش عنوان شده که نیروهای یگان ویژه با «گونی آبی رنگی اطراف خانه داریوش مهرجویی» و «همه منافذی که ممکن بود به خانه دید داشته باشد» را پوشانده بودند و پس از آن «چهار متهم در ماشین‌های سیاه رنگ و با شیشه دودی نوپو» به این خانه منتقل شدند.

در ویدیوهای منتشر شده نیز خودروهای نیروهای ویژه فرماندهی انتظامی با شیشه‌های دودی مشاهده می‌شوند که در میان تدابیر شدید امنیتی وارد شهرک زیبادشت و در ادامه وارد محوطه خانه و قتلگاه داریوش مهرجویی و همسرش وحیدی محمدی‌فر شدند.

سایت خبری شرق تاکید کرد که «نیروهای نوپو به طور کامل شهرک زیبادشت را تحت کنترل» داشته‌اند و «منتظر شدند تا هوا کاملا تاریک شود و سپس بازسازی صحنه جرم را آغاز کردند.»

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فرماندهی انتظامی کل جمهوری اسلامی ایران، فراجا، نیز شامگاه پنجشنبه ۲۷ مهر ماه، از «حضور ۴ نفر از افراد بازداشت شده» در جریان «بازسازی صحنه» قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر خبر داد و گفت: «بازسازی صحنه جرم» با حضور محمد قنبری رییس پلیس آگاهی فراجا و حمید هداوند فرمانده انتظامی استان البرز در شهرک زیبادشت انجام شده است.

این مقام ارشد انتظامی افزود: از میان «چهار نفری» که برای بازسازی صحنه جرم به شهرک زیبادشت منتقل شدند، سه نفر پیشتر بازداشت شده بودند و نفر چهارم «در تعاقب شناسایی قاتل اصلی و همراهانش» عصر پنج‌شنبه بازداشت شده و فردی است که ا«آلات قتاله، گوشی موبایل و مقداری از وسایل وحیده محمدی‌فر را در دست داشته» است.

سخنگوی فراجا در اظهارات خود به صراحت از عنوان «قاتلان» به جای «متهمان به قتل» در مورد چهار تن از بازداشت شدگان در پرونده کشته شدن داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر، استفاده کرد و افزود که «قاتل و معاونان او اعتراف به ارتکاب جنایت» دارند اما از آنجا که «افراد دیگری به عنوان مظنون در این پرونده احتمالا نقش داشته‌‌اند، کماکان سیر مراحل تحقیقات پلیسی در دست انجام است.»

سخنگوی فراجا در بخشی از اظهارات شامگاه پنج‌شنبه خود عنوان کرد که «علت قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، بنابر اظهار قاتلان تاکنون اختلافات شخصی و مالی بوده و پرونده مجرمین در اختیار قوه قضائیه» قرار گرفته است.

آقای منتظرالمهدی گفت: «گمانه زنی‌ها در خصوص اختلافات خانوادگی فعلا رد شده است و درخواست داریم تا رسانه‌های دیداری و شنیداری از شائبه‌افکنی در مباحثی که نیاز به تخصص و ایقان دارد، حتما پرهیز کنند.»

حسین فاضلی هریکندی، رئیس دادگستری استان البرز، نیز عصر پنج‌شنبه از اساس «هرگونه ارتباط فامیلی قاتلان و مقتولان» را تکذیب کرد و گفت: «هیچگونه ارتباط فامیلی میان مقتولان و عوامل حاضر در صحنه قتل وجود ندارد و این موضوع کذب محض است.»

رئیس دادگستری البرز همچنین اعلام کرد که «چهار نفر از عوامل حاضر در صحنه قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر» بازداشت شده‌اند که «آخرین نفر» از چهار متهم، عصر پنج‌شنبه دستگیر شده است.

فاضلی هریکندی همچنین با بیان اینکه برخی از افراد بازداشت شده «در بررسی صحنه جرم و آثار و نمونه‌های جمع آوری شده از محل قتل مهرجویی و همسرش» شناسایی شده‌اند، گفت که «حسب تایید و اعلام آزمایشگاه تشخیص هویت پلیس آگاهی فراجا برخی از آثار به‌جا مانده از صحنه قتل از قبیل نمونه خون و بزاق نیز با نمونه خون و بزاق تعدادی از متهمان مطابقت دارد.»

او گفت که «در بازجویی‌های فنی و تخصصی صورت گرفته، چند نفر از مظنونان بازداشت شده، اقاریری در خصوص قتل و نحوه آن داشتند» اما اکنون «در خصوص برخی از متهمان علاوه بر اقرار، ادله و قرائن دیگر از جمله مطابقت نمونه آثار به‌جامانده و برداشت شده از صحنه قتل و منزل مقتولان با متهمان بازداشت شده» نیز وجود دارد.

فاضلی هریکندی افزود که «تحقیقات انجام شده تاکنون حکایت از آن دارد که علت و انگیزه قتل به جهت وجود اختلافات شخصی مابین متهمان و مقتولان بوده است.»

با این حال رییس دادگستری البرز گفت که «بررسی‌های تکمیلی را کارآگاهان فراجا و بازپرس ویژه قتل در خصوص نقش هر یک از افراد بازداشت شده» در پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر انجام خواهند داد.

فاضلی هریکندی با اشاره به «تعدد متهمان» بازداشت شده در این پرونده، گفت که «تحقیقات تکمیلی جهت بررسی دقیق نحوه، چگونگی و جزئیات قتل، تعداد دقیق متهمان، میزان و نوع دخالت هریک از متهمان در قتل از قبیل مشارکت یا معاونت و بررسی دقیق سایر ابعاد پرونده» همچنان در حال انجام است و «نتیجه قطعی» پس از تکمیل تحقیقات اعلام خواهد شد.

داریوش مهرجویی کارگردان سرشناس سینمای ایران و همسرش وحیده محمدی‌فر فلیمنامه‌نویس، شامگاه شنبه، ۲۲ مهرماه، در منزل شخصی‌شان در «شهرک زیبادشت» واقع در فردیس کرج به قتل رسیدند.

در جریان مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر این دو هنرمند که چهارشنبه ۲۶ مهرماه در پهنه رودکی تالار وحدت برگزار شد شعارهایی چون «مرگ بر قاتل این جنایت»، «زن زندگی آزادی» و «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» سر داده شد و ادامه پیکر این دو هنرمند در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

یک روز پس از خاکسپاری داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، رسانه‌های ایران صبح پنج‌شنبه به نقل از نیروی انتظامی خبر دادند که «قاتل اصلی» این زوج هنرمندی که «جزو بازداشت‌شدگان این پرونده بوده» و «شناسایی» شده است.

پس از آن هم در عصر و شامگاه پنج‌شنبه مقام‌های انتظامی اقدام به برگزاری «بازسازی صحنه جرم» به عنوان بخشی از روند الزامی تکمیل پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر کردند.

در همین حال خبرگزاری مهر گزارش داد که تا شامگاه پنج‌شنبه در جریان «رسیدگی به پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش ۱۰ نفر بازداشت شده‌اند» که تحقیقات از آن‌ها توسط «بازپرس ویژه و پلیس آگاهی استان البرز» در حال انجام است.

XS
SM
MD
LG