لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

واکنش هنرمندان به ممنوعیت از کار چند بازیگر زن؛ ریاحی: شرافتم اجازه کار در سینما را نمی‌دهد


تعدادی از بازیگران سرشناس زن در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی» برای نمایش همبستگی خود با معترضان، حجاب اجباری را کنار گذاشتند
تعدادی از بازیگران سرشناس زن در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی» برای نمایش همبستگی خود با معترضان، حجاب اجباری را کنار گذاشتند

در پی تایید رسمی ممنوع‌الکار شدن تعدادی از بازیگران زن مخالف حجاب اجباری از سوی وزیر ارشاد، چند هنرمند سرشناس به این تصمیم حکومت اعتراض کردند.

رضا کیانیان، بازیگر باسابقه سینما و تئاتر ایران، در حساب اینستاگرام خود نوشت: «آیا بر طبق قانون اساسی، کسی یا وزارتخانه‌ای می‌تواند بدون «حکم قطعی قضایی» حق کار کردن را از فردی بگیرد؟ تا آنجا که من می‌دانم، طبق قانون اساسی فقط دستگاه قضایی می‌تواند چنین حکمی بدهد.»

او افزود: «من از آقای اژه‌ای [رئیس قوه قضاییه] می‌پرسم. آیا دستگاه قضا چنین حکمی صادر کرده است؟ چون کار کردن حق طبیعی هر کسی است. این همکاران من بیشترشان ستاره‌ای هستند در آسمان هنر ایران. سال‌ها زمان لازم است که ستاره دیگر در این حد و اندازه طلوع کند.»

آقای کیانیان با اشاره به این که «این هنرمندان سرمایه‌های ملی» هستند، به مقام‌های جمهوری اسلامی توصیه کرد که «سرمایه‌سوزی» نکنند و مشکل ممنوع‌الکاری این هنرمندان را رفع کنند.

این بازیگر نوشت: «قدر و اندازه هنرمند را مردم مشخص می‌کنند. هنر و هنرمند را نمی‌توان با دیکته کردن از بالا تعیین کرد.»

روز چهارشنبه، سوم آبان، محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد جمهوری اسلامی در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت درباره بازیگران زنی که پیشتر در اعتراض به حجاب اجباری، بدون حجاب در اماکن و مراسم عمومی ظاهر شده‌اند، گفت: «کار کردن برای کسانی که قانون را اجرا نمی‌کنند امکان‌پذیر نیست.»

قبل از او، یک مقام سازمان سینمایی وابسته به وزارت ارشاد از ممنوعیت بازی بازیگران مخالف حجاب اجباری در فیلم‌های سینمایی خبر داده بود.

پس از این موضع‌گیری رسمی بود که رسانه‌های حکومتی اسامی بیش از ده بازیگر زن را منتشر کردند.

به نوشته این رسانه‌ها، بازیگرانی چون «باران کوثری، ویشکا آسایش، ترانه علیدوستی، کتایون ریاحی، پانته‌آ بهرام، فاطمه معتمد آریا، گلاب آدینه، افسانه بایگان، هنگامه قاضیانی، پگاه آهنگرانی، مریم بوبانی و شقایق دهقان» از فعالیت هنری منع شده‌اند.

کتایون ریاحی، یکی از این بازیگران، در واکنش به اظهارات وزیر ارشاد در حساب اینستاگرام خود نوشت: «شرافتم اجازه کار در سینمای امروز را نمی‌دهد. شما کی باشید؟!»

iran
iran

در جریان اعتراض‌های سراسری سال ۱۴۰۱ که در پی مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، چندین بازیگر زن ایرانی برای نمایش همبستگی خود با معترضان، حجاب از سر برداشتند، اقدامی که با واکنش سخت دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی مواجه شد و به بازداشت عده‌ای از آنها ازجمله ترانه علیدوستی، کتایون ریاحی و هنگامه قاضیانی انجامید.

خانم ریاحی پس از آزادی نیز به همراه برخی دیگر از بازیگران زن به دادگاه احضار شد.

محمد رضایی‌راد، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر، یکی دیگر از هنرمندانی است که در واکنش به این دستور حکومتی در حساب اینستاگرام خود نوشت: «شرمم می‌آید از نگریستن به این فهرست که هیچ مردی در آن نیست. تا بازگشت همکارانم من با افتخار در کنار آنان خواهم بود.»

پیشتر حبیب ایل‌بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی همچنین تایید کرده که برخی از بازیگران و فیلمسازان در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، صرفا به دلیل اظهارنظر سیاسی دچار ممنوعیت از کار شدند.

او تعداد این هنرمندان را مشخص نکرد اما مدعی شد که وزارت ارشاد تلاش می‌کند «که مشکل‌شان برطرف شود و بتوانند کار کنند.»

بر اساس گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG