لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۴

آمریکا بازداشت فعالان مدنی را در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند محکوم کرد


متیو میلر
متیو میلر

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به بازداشت شماری از فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.

آقای میلر در این بیانیه تصریح کرد: «ایالات متحده حمله خشونت آمیز نیروهای [امنیتی] ایران به مراسم خاکسپاری پیکر آرمیتا گراوند ۱۶ ساله در ۲۹ اکتبر را محکوم می‌کند.»

آرمیتا گراوند ۱۶ ساله، اهل کرمانشاه و ساکن تهران، روز ٩ مهر در مترو «شهدا» تهران پس از ورود به واگن بیهوش شد و بعدها خبر رسید که به کما رفته است.

ویدئوهای دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهد که آرمیتا به‌هنگام ورود به این ایستگاه، حجاب اجباری مورد نظر حکومت را بر سر نداشت. مقام‌های جمهوری اسلامی دلیل بیهوشی او پس از ورود به واگن مترو را «افت فشار» اعلام کردند، اما منابع حقوق بشری احتمال اتفاقی شبیه اتفاق برخورد ماموران گشت ارشاد با مهسا امینی را مطرح کرده‌‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: «نسرین ستوده، وکیل برجسته حقوق بشر و همچنین چند فعال صلح‌جوی دیگر در بین دستگیر شدگان در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند، هستند. ایالات متحده خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط خانم ستوده و دیگرانی است که به ناحق توسط حکومت بازداشت شده‌اند.»

متیو میلر اضافه کرد: «ما بار دیگر رفتار هولناک حکومت ایران با مردم این کشور، از جمله کمپین خشونت علیه زنان و دختران ایران را محکوم می‌کنیم. ایالات متحده در کنار مردم شجاع ایران می‌ایستد و به همکاری با جامعه بین‌المللی ادامه خواهد داد تا حکومت را برای نقض حقوق بشر در داخل و خارج از کشور پاسخگو کند.»

نسرین ستوده، روز یکشنبه در جریان مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند همراه با چند نفر دیگر از جمله منظر ضرابی، از مادران دادخواه سرنگونی هواپیمای اوکراینی، بازداشت شد.

گزارش‌ها حاکی است که خانم ضرابی روز دوشنبه آزاد شده است.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، روز دوشنبه با اعلام انتقال همسرش به زندان قرچک به رادیو فردا خبر داد که او از لحظه بازداشت اعتصاب غذا و دارو کرده است.

او همچنین گفت خانم ستوده در تماس تلفنی تایید کرده که هنگام بازداشت به شدت ضرب‌وشتم شده است.

در همین زمینه، کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان نیز می‌گوید، نیلوفر میرزایی در مراسم تشییع پیکر آرمیتا گراوند در بهشت زهرا بازداشت شده است.

این کمیته روز سه‌شنبه اعلام کرد خانم میرزایی همراه با دیگر بازداشت‌شدگان این مراسم به زندان قرچک ورامین منتقل شده است.

این دانشجوی رشته گرافیک دهم آبان‌ماه پارسال نیز در دانشگاه الزهرا بازداشت و در ۲۳ بهمن‌ از زندان آزاد شد.

XS
SM
MD
LG