لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

خانواده آرمیتا گراوند برای تغییر زمان مراسم هفتم فرزندشان «تحت فشار شدید» نهادهای امنیتی هستند


خانواده آرمیتا «به هیچ عنوان راضی نیستند» که مراسم هفتم او را به‌جای پنج‌شنبه در روز چهارشنبه برگزار کنند
خانواده آرمیتا «به هیچ عنوان راضی نیستند» که مراسم هفتم او را به‌جای پنج‌شنبه در روز چهارشنبه برگزار کنند

رادیو فردا مطلع شده است که ماموران امنیتی، خانواده آرمیتا گراوند را برای تغییر زمان مراسم هفتم دخترشان، به شدت تحت‌ فشار قرار داده‌اند.

یکی از نزدیکان خانواده گراوند روز سه‌شنبه ۹ آبان به رادیو فردا گفت: «خانواده آرمیتا می‌خواهند مراسم هفتم دخترشان را روز پنجشنبه برگزار کنند، اما مأموران امنیتی آن‌ها را تحت فشار قرار داده‌اند که این مراسم روز چهارشنبه برگزار شود.»

این منبع مطلع می‌گوید نهادهای امنیتی به خانواده آرمیتا گفته‌اند: «احتمال شلوغ شدن در روز پنج‌شنبه زیاد است و مراسم را باید چهارشنبه برگزار کنید که خلوت باشد».

او افزود: خانواده آرمیتا «به هیچ عنوان راضی نیستند» که مراسم هفتم او را در روز دیگری برگزار کنند و «به شدت از این مسئله ناراحت هستند».

این منبع همچنین به رادیوفردا گفت: «خانواده آرمیتا به شدت تحت فشار و تحت نظارت نیروهای امنیتی هستند و این وضعیت غیرانسانی علیه پدر، مادر و خواهر آرمیتا در حالی ا‌ست که آن‌ها سوگوار و داغدار از دست دادن آرمیتا هستند.»

آرمیتا گراوند ۱۶ ساله، اهل کرمانشاه و ساکن تهران، روز ٩ مهر در مترو «شهدا» تهران پس از ورود به واگن بیهوش شد و بعدا خبر رسید که به کما رفته است.

ویدئوهای دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهد که آرمیتا به‌هنگام ورود به این ایستگاه، حجاب اجباری مورد نظر حکومت را بر سر نداشت.

مقام‌های جمهوری اسلامی دلیل بیهوشی او پس از ورود به واگن مترو را «افت فشار» اعلام کردند، اما منابع حقوق بشری احتمال اتفاقی شبیه اتفاق برخورد ماموران گشت ارشاد با مهسا امینی را مطرح کرده‌ بودند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر مأمورانی را با نام «حجاب‌بان» در متروهای تهران مستقر کرده‌اند تا با زنان و دختران مخالف حجاب اجباری برخورد کنند.

مراسم خاکسپاری پیکر آرمیتا گراوند روز هفتم آبان با حضور اعضای خانواده و جمعیتی بزرگ و در یک جو شدید امنیتی در بهشت زهرا تهران برگزار شد.

در ویدئوهایی که از این مراسم منتشر شد، تعدادی از حاضران شعار «آرمیتا روحت شاد» و «این گل پرپر شده، هدیه به میهن شده» سر دادند.

در این مراسم، تعدادی از شرکت‌کنندگان از جمله نسرین ستوده،‌ وکیل مدافع و فعال حقوق بشر، بازداشت شدند.

ساعاتی پس از برگزاری مراسم خاکسپاری او، مناطق مختلفی از شهرهای تهران، کرج، مشهد، ساری و شیراز شاهد شعارهای شبانه ضد حکومتی و دیوارنویسی به یاد آرمیتا و علیه مقام‌های جمهوری اسلامی بود.

در غرب تهران، جمعی از مردم شهرک اکباتان اقدام به سردادن شعارهای ضد حکومتی از قبیل «مرگ خامنه‌ای قاتل» و «مرگ بر دیکتاتور» کردند.

این شعارها در منطقه امیرآباد (محدوده خیابان کارگر شمالی)، تهرانپارس در شرق تهران، و همچنین در خیابان ظفر نیز شنیده شد؛ جایی که معترضان با سردادن شعارهایی چون «آرمیتامون رو کشتن، اسم حجاب گذاشتن» روایت‌های حکومتی از جان‌باختن آرمیتا گراوند را رد کردند.

XS
SM
MD
LG