لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۹

«مشکل تنفسی پس از باران» در خوزستان ۵۰۰ تن را روانه بیمارستان کرد


اهواز (عکس از آرشیو)
اهواز (عکس از آرشیو)

دانشگاه علوم پزشکی اهواز از «مراجعه دست‌کم ۵۰۰ نفر طی بیست و چهار ساعت گذشته» به بیمارستان‌های خوزستان در اثر «آلودگی هوا» و «مشکل تنفسی پس از اولین باران پاییزی» خبر داد.

این دانشگاه همچنین اعلام کرد که بیمارستان‌های اطفال اهواز هم به حالت آماده‌باش در آمده‌اند.

میثم معزی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، شامگاه پنج‌شنبه ۲۵ آبان ماه گفت: «در شبانه روز گذشته حدود ۵۰۰ نفر با "علائم و مشکلات تنفسی پس از باران" به اورژانس بیمارستان‌ها» مراجعه کرده‌اند.

آقای معزی افزود که تاکنون همه بیمارانی که در اثر «مشکلات تنفسی پس از باران» به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند «به صورت سرپایی مداوا» شده‌اند.

پیشتر نیز دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کرده بود که در روزهای شانزدهم تا بیستم آبان در اثر تشدید آلودگی هوا دست‌کم «۲ هزار و ۵۰۰ نفر» به مراکز درمانی و بیمارستان‌های خوزستان مراجعه کرده‌اند.

در همین حال فرهنگ کره‌بندی، رییس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم از «اعلام آماده‌باش به اورژانس خوزستان» خبر داد و گفت که اورژانس خوزستان به صورت کامل در آماده‌باش قرار دارد و مرخصی همه پرسنل لغو شده است.

رییس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از «مردم خوزستان به ویژه کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی» خواست تا «برای کارها غیر ضروری از منزل خارج نشوند.»

در چند سال اخیر هزاران کودک نیز در خوزستان در اثر آلودگی هوا و پدیده «مشکل تنفسی پس از باران» روانه بیمارستان‌ها شده‌اند.

ابعاد آسیب‌های وارد شده به کودکان در این استان چنان است که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز روز یکشنبه ۱۴ آبان در «نشست کارگروه اجتماعی و فرهنگی استان خوزستان» از «مراجعه هزاران کودک زیر ۱۲ سال با عارضه تنفسی به بیمارستان‌ها» ابراز نگرانی کرد.

این مقام دانشگاه علوم پزشکی اهواز همچنین گفت: «سال گذشته و طی بازه زمانی یک ماهه، ۲۵ هزار کودک زیر ۱۲ سال با مشکلات تنفسی به بیمارستان‌های خوزستان مراجعه کردند.»

میثم معزی افزود که در سال جاری نیز مراجعه بیماران از جمله کودکان با علائم «مشکلات تنفسی» از اواخر شهریور سال جاری در شهرهای خوزستان روند صعودی داشته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز تاکید کرد که با افزایش مراجعه کودکان، «بخش اطفال همه بیمارستان‌های خوزستان، در آماده‌باش» است و «بیمارستان‌های گلستان، سینا و علامه کرمی اهواز» در حال پذیرش «کودکانی هستند که به دلیل آلودگی هوا، دچار مشکلات تنفسی» شده‌اند.

پدیده «مشکل تنفسی بعد از باران» که طی شبانه روز گذشته بار دیگر در خوزستان بروز یافته است، از یک دهه پیش، در این استان آغاز شده و از سال ۱۳۹۲ تاکنون، هر سال پس از «بارش اولین باران پاییزی» در خوزستان، هزاران تن از مردم دچار «مشکلات تنفسی» شده و روانه بیمارستان‌ها می‌شوند.

دستگاه‌های حکومتی عوامل مختلفی چون «گرده‌های گیاه کنوکارپوس، مشعل‌های چاه‌های نفت و سوزاندن مزارع نیشکر» را عامل ابتلای هزاران نفر به «مشکل تنفسی پس از باران» در اهواز و خوزستان عنوان می‌کنند.

استان خوزستان که بخش عمده‌ای از صنعت نفت و پتروشیمی ایران در آن متمرکز است، با بحران‌های متعدد محیط زیستی از جمله ریزگردها، آلودگی شدید هوا و بی‌آبی مواجه است.

XS
SM
MD
LG