لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۲

شاخص آلودگی هوای پایتخت و ۸ شهر استان تهران در «وضعیت قرمز»


شاخص آلودگی هوای تهران طی روز و شامگاه یکشنبه در وضعیت قرمز و ناسالم برای همه گروها قرار گرفت.

خبرگزاری دولتی ایرنا به استناد داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای استان تهران گزارش داد که شاخص آلودگی هوای پایتخت طی روز و شامگاه یکشنبه بین ۱۵۴ تا ۱۶۰ بوده که به معنای «وضعیت قرمز» و هوای ناسالم برای همه گروه‌هاست.

این امر گمانه‌زنی‌هایی را درباره احتمال تعطیلی مدارس تهران به دنبال داشت، اما دولت ابراهیم رئیسی اعلام کرد که تصمیمی برای برگزاری «جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا» و اعلام تعطیلی مدارس ندارد.

محمد غراوی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران، گفت: چون «پیش‌بینی شده که روز دوشنبه تهران شاهد وزش باد خواهد بود، تصمیمی برای برگزاری جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا» و «برنامه‌ای برای تعطیلی مدارس» نداریم.

گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای استان تهران حاکی از آن است که علاوه بر پایتخت، شاخص آلودگی هوای ۸ شهر دیگر این استان نیز روز یکشنبه در «وضعیت قرمز» و ناسالم برای همه گروه‌ها قرار گرفته است.

طبق این گزارش اسلامشهر، پیشوا، رباط کریم، شهریار، قرچک، ملارد، و ورامین هشت شهر دیگر استان تهران هستند که شاخص کیفیت هوای آنها در «وضعیت قرمز» قرار دارد.

شاخص کیفیت هوا در شهرهای پردیس، شهرقدس (قلعه حسن‌خان)، دماوند، بهارستان، لواسانات نیز طی روز و شامگاه یکشنبه در «وضعیت نارنجی» قرار داشت که به معنای «هوای ناسالم برای گروه‌های خاص» است.

برخی رسانه‌ها در ایران، دولت ابراهیم رئیسی را به «بی‌تفاوتی» درباره آلودگی هوا متهم کردند و از جمله روزنامه اطلاعات نوشت، مردم در اثر «بی‌تفاوتی مسئولان» باید در ۶ ماهه نخست سال گردوغبار و در پاییز و زمستان «آلودگی مرگ آفرین هوا» را استنشاق کنند.

محمد صادق حسنوند، رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا، بهمن ماه گذشته با ارائه آماری از پیامدهای آلودگی هوا در ایران از «وقوع ۴۵ هزار مرگ در تهران در طول یک سال بر اثر آلودگی هوا» خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG