لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

افزایش تعداد قربانیان بمب‌گذاری در کرمان به ۸۸ نفر؛ رئیسی: ابتکار عمل در دست ماست


کرمان، تشییع جنازه
کرمان، تشییع جنازه

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، و فرمانده سپاه پاسداران در مراسم تشییع جنازه کشته‌شدگان انفجارهای اخیر کرمان، آمریکا را تهدید کردند. همزمان انتشار آمار رسمی از افزایش تعداد قربانیان این حادثه حکایت دارد.

صبح روز جمعه، ۱۵ دی، تجمعی در مصلای کرمان برای تشییع قربانیان این انفجارها برگزار شد و ابراهیم رئیسی با سفر به کرمان در این مراسم شرکت کرد.

روز چهارشنبه، ۱۳ دی‌، انفجار دو بمب در مراسم چهارمین سالگرد قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، در کرمان ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت.

احمد وحیدی وزیر کشور روز جمعه گفت ۸۸ نفر در این انفجارها کشته شدند که شامل ۵۴ زن و ۳۴ مرد هستند.

با وجود این که گروه حکومت اسلامی، داعش، مسئولیت این انفجارها را برعهده گرفت، رئیسی در یک سخنرانی در روز جمعه به طور غیرمستقیم آمریکا را در این زمینه متهم کرد.

او مدعی شد: «نقشه آمریکایی برای تشکیل یک اسرائیل دیگر در منطقه به دست حاج قاسم بر آب شد و حاج قاسم زیر میز زد. لذا آمریکا از زائران او کینه به دل دارد.»

این در حالی است که متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز پنج‌شنبه، ۱۴ دی‌ماه، در نشستی خبری با «تروریستی» خواندن حادثه انفجارهای کرمان گفت که این حمله همه نشانه‌های حملات داعش را دارد.

پیش از بیانیه روز پنج‌شنبه داعش، برخی مقام‌های جمهوری اسلامی اسرائیل را به دست داشتن در این انفجارها متهم کرده‌ بودند. پس از انتشار بیانیه داعش، برخی رسانه‌های حکومتی در ایران باز هم مدعی نقش اسرائیل در این میان هستند.

ابراهیم رئیسی درباره واکنش جمهوری اسلامی به این انفجارها گفت: «در این قضایا به مردم اطمینان می‌دهم‌ و یقین بدانید ابتکار عمل در دست نیروهای مسلح ماست و زمان و مکان را نیروهای مسلح ما تعیین خواهند کرد.»

حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران نیز بار دیگر این ادعای تکراری مقام‌های جمهوری اسلامی را مطرح کرد که «داعش محصول سیاست آمریکا در جهان اسلام بود».

او گفت که «فرمان» علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی درباره انفجارهای کرمان «محقق می‌شود‌».

پیشتر خامنه‌ای در پیامی درباره این انفجارها تهدید کرده بود که «این فاجعه‌آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت.»

قرار است که اجساد قربانیان در کنار قبر قاسم سلیمانی خاکسپاری شود.

همزمان تلویزیون حکومتی ایران گفت که قرار است پس از نماز جمعه در سراسر کشور تظاهراتی برای «محکومیت حمله تروریستی» کرمان برگزار شود.

افزایش آمار کشته‌شدگان

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی سازمان اورژانس کشور روز جمعه به نقل از سازمان پزشکی قانونی کشور به رسانه‌های ایران گفت که تاکنون «۸۹ نفر» در این حادثه کشته شده‌اند که «یک از این افراد نیز عامل انتحاری بوده است».

همچنین وزیر کشور گفت که ۱۲ تبعه افغان در میان کشته‌شدگان است و ده کشته زیر ده سال و ۳۰ کشته زیر ۱۸ سال بودند.

مقام‌های مربوطه در ایران یک روز پیشتر آمار نهایی قربانیان حادثه کرمان را ۸۴ نفر اعلام کرده بودند.

در ابتدا رسانه‌ها از بیش از صد کشته در این انفجارها خبر داده بودند، اما مقامات وزارت بهداشت اعلام کردند که برخی از اسامی دو بار در فهرست قربانیان تکرار شده بود. اما این احتمال از ابتدا وجود داشت که با توجه به تعداد زیاد زخمی‌ها و وخامت حال برخی از آنان، آمار کشته‌ها افزایش یابد.

بر اساس اعلام اورژانس کشور، در حال حاضر ۱۳۷ نفر از مصدومان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بستری هستند و ۲۵ نفر نیز همچنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری‌اند.

این در حالی است که در همین روز، محمد صابری رئیس اورژانس کرمان تعداد افراد بستری در بخش‌های مراقبت ویژه را «۴۲ نفر» اعلام کرده است.

در دی‌ماه ۱۳۹۸، در مراسم تشییع جنازه سلیمانی در کرمان نیز بر اثر «ازدحام جمعیت» و زیر دست‌وپا ماندن تعدادی از شرکت‌کنندگان، دست‌کم ۶۱ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر زخمی شدند.

سلیمانی، یکی از نظامیان کلیدی جمهوری اسلامی، پیشتر مدعی پایان داعش شده بود و جمهوری اسلامی همواره مدعی بوده که اگر در سوریه به کمک بشار اسد نمی‌شتافت، در داخل خاک ایران با عملیات‌های این گروه شبه‌نظامی روبه‌رو می‌شد.

بر اساس فارس، همشهری، رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG