لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

اسرائیل تأیید کرد پشت ترور فرمانده ارشد حزب‌الله بوده؛ حمله پهپادی حزب‌الله به پایگاه نظامی اسرائیل


وسام حسن الطویل، فرمانده ارشد حزب‌الله، در حمله اسرائیل کشته شد
وسام حسن الطویل، فرمانده ارشد حزب‌الله، در حمله اسرائیل کشته شد

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، شامگاه دوشنبه در گفت‌وگویی تلویزیونی تأیید کرد که اسرائیل پشت ترور وسام حسن الطویل، یکی از فرماندهان ارشد نیروهای ویژه موسوم به «رضوان» گروه حزب‌الله بوده است.

این در حالی است که حزب‌الله می‌گوید در واکنش به حملات اخیر اسرائیل، روز سه‌شنبه به یک پایگاه نظامی در شمال این کشور حمله پهپادی کرده است.

اسرائیل به طور معمول مسئولیت ترورهایی از این دست در کشورهای دیگر را به طور رسمی بر عهده نمی‌گیرد، اما این بار یسرائیل کاتز گفت: «در رابطه با حمله اخیر در جنوب لبنان، ما مسئولیت ترور فرمانده نیروهای رضوان را بر عهده می‌گیریم.»

وی افزود: «این بخشی از جنگ است. ما عوامل حزب‌الله، زیرساخت‌هایشان و سیستم‌هایی را که علیه اسرائیل ایجاد کرده‌اند، مورد هدف قرار می‌دهیم.»

آقای کاتز همچنین عنوان کرد: «ما بهایش را می‌پردازیم. یک جنگ اینجا رخ داده. شرایطی به وجود ما آمده و ما هم در همان راستا اقدام می‌کنیم. وگرنه باید حمله ۱۵۰ هزار فروند موشک را خنثی کنیم. هدف ما بازگرداندن امنیت ساکنان شمال، بازگرداندن امنیت ساکنان جنوب و دولت اسرائیل است.»

رسانه‌ها روز دوشنبه گزارش دادند که وسام حسن الطویل، جانشین فرمانده یکی از واحدهای گردان «رضوان» در حمله هوایی اسرائیل کشته شده است.

طبق این گزارش‌ها، وسام حسن الطویل به هنگام حمله اسرائیل سوار خودرویی در روستای مجدالسلم در جنوب لبنان بوده است.

گروه حزب‌الله اعلام کرد در پاسخ به حملات اسرائیل به بیروت و جنوب لبنان که باعث کشته شدن صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی گروه حماس، و وسام حسن الطویل شده بود، با «پهپادهای انفجاری» به یک پایگاه ارتش اسرائیل حمله کرده است.

این گروه مورد حمایت ایران که در فهرست تروریستی آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی قرار دارد، مدعی شد که روز سه‌شنبه یک پایگاه نظامی در شهر صفد در شمال اسرائیل را هدف قرار داده است.

یک منبع آشنا به عملیات حزب‌الله به خبرگزاری رویترز گفت طی سه ماه گذشته که تبادل آتش میان اسرائیل و این گروه شبه‌نظامی در جریان است، این نخستین حمله حزب‌الله به صفد است که ۱۴ کیلومتر با مرز لبنان فاصله دارد.

در واکنش به این خبر، سخنگوی ارتش اسرائیل تأیید کرد که یک پایگاه نظامی در شمال این کشور با حمله هوایی مواجه شده است، اما گفت در این حمله تلفات یا خسارتی به بار نیامد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از منابع امنیتی و خبرگزاری دولتی لبنان گزارش داد که یک پهپاد اسرائیلی صبح سه‌شنبه یک خودرو در جنوب لبنان را هدف قرار داد که بر اثر این حمله سه سرنشین خودرو کشته شدند.

بر اساس این گزارش، این حمله در قندوریه در حدود ۱۰ کیلومتری مرز لبنان و اسرائیل رخ داد.

ارتش اسرائیل همچنین در بیانیه‌ای گفت نیروی هوایی کشور به اهدافی در دهکده مرزی کفر کیلا و یک گردان پهپادی متعلق به حزب‌الله در منطقه‌ای دیگر در جنوب لبنان حمله کرده است.

این در حالی است که نعیم قاسم، قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان،‌ روز سه‌شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت این گروه خواستار گسترش جنگ به لبنان نیست، اما اگر اسرائیل نبرد را گسترش دهد، پاسخ حزب‌الله «ناگزیر» و «حداکثری» خواهد بود تا از حملات اسرائیل جلوگیری کند.

پیش از این اعلام شده بود که در جریان حملات ادامه‌دار اسرائیل به جنوب لبنان از زمان آغاز جنگ غزه، بیش از ۱۳۰ تن از اعضای گروه حزب‌الله که مورد حمایت جمهوری اسلامی است، کشته شده‌اند.

به‌دنبال کشته شدن معاون دفتر سیاسی گروه افراطی حماس در حمله پهپادی در جنوب بیروت، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در دو سخنرانی تلویزیونی به اسرائیل هشدار داد به فکر حمله گسترده به لبنان نباشد.

اسرائیل اما به شکل رسمی مسئولیت این حمله پهپادی را که روز ۱۲ دی باعث از پا درآمدن صالح العاروری در بیروت شد، نپذیرفته است.

آمریکا و اتحادیه اروپا حماس را سازمان تروریستی می‌دانند.

با استفاده از گزارش‌های جروزالم پست، رویترز، اسوشیتدپرس و رادیو فردا

XS
SM
MD
LG