لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

بازداشت «۳۵ نفر در شش استان» در ارتباط با بمب‌گذاری در کرمان؛ هویت سازنده بمب‌ها اعلام شد


انفجار دو بمب در روز ۱۳ دی در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی در کرمان بیش از ۹۰ کشته برجا گذاشت
انفجار دو بمب در روز ۱۳ دی در مراسم سالگرد قاسم سلیمانی در کرمان بیش از ۹۰ کشته برجا گذاشت

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در اطلاعیه دوم خود درباره بمب‌گذاری‌های کرمان که روز پنج‌شنبه، ۲۱ دی‌ماه، منتشر شد از بازداشت ۳۵ نفر در شش استان به عنوان «آمران و مرتبطین» این رخداد خبر داد.

در این اطلاعیه همچنین طراح و پشتیبانِ اصلی این عملیات که وزارت اطلاعات تأکید می‌کند «انتحاری» بوده، فردی تاجیکستانی «با نام مستعارعبدالله تاجیکی» معرفی شده که دو روز پیش از این رخداد «تروریستی» از کشور خارج شده است.

وزارت اطلاعات ایران در بیانیه خود آورده که این فرد، «در تاریخ ۲۸ آذرماه گذشته همراه با یک زن و یک کودک برای تأمین پوشش، به‌صورت غیرمجاز و توسط قاچاق‌برهای محلی، از مرزهای جنوب شرقی وارد کشور شده، به استان کرمان منتقل و در خانه‌ای اجاره‌ای در حومه‌ شهر کرمان مستقر می‌شود.»

در این اطلاعیه، فرد یادشده، «متخصص» تولید بمب‌های دست‌ساز نیز معرفی شده است.

روز چهارشنبه، ۱۳ دی‌ماه‌، «دو انفجار انتحاری» در مراسم چهارمین سالگرد قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، در شهر کرمان بیش از ۹۰ کشته و بیش از ۲۰۰ زخمی بر جا گذاشت.

یک روز بعد، گروه حکومت اسلامی، داعش، مسئولیت آنها را برعهده گرفت و گفت که دو عامل با کمربندهای انتحاری انفجاری این حمله را انجام دادند.

در اطلاعیه دوم وزارت اطلاعات، یکی از مهاجمان انتحاری «بازیرف اسراییلی» و «بوزروف اسراییلی» (شکل درست نام در فارسی تاجیکی: اسرائیل بازارُف) «فرزند امان‌الله، ۲۴ ساله و تبعه‌ کشور تاجیکستان» معرفی شده، اما به هویت مهاجم دوم اشاره نشده است.

وزیر کشور جمهوری اسلامی پیشتر اشاره کرده‌ بود که مهاجم دوم نیز احتمالاً اهل تاجیکستان بوده است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: «در داخل کشور تاکنون ۳۵ نفر در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، اصفهان، تهران و آذربایجان غربی بازداشت شده‌اند.»

وزارت اطلاعات همچنین در بیانیه خود ادعا کرده است که در مراسم سالگرد فرمانده سابق سپاه قدس «تدابیر شدید و چند لایه‌ حفاظتی» برقرار بوده، تا آن حد که بر نقشه مهاجمان اثر گذاشت.

اطلاعیه در این زمینه می‌گوید: «تروریست‌ها با مشاهده‌ تدابیر شدید و چند لایه‌ حفاظتی و استقرار تجهیزات و نیروهای امنیتی و انتظامی، تصمیم می‌گیرند سناریو شیطانی خود را در نقاطی نسبتاً دور از گلزار شهدا... عملی سازند.»

این اشاره در اطلاعیه می‌تواند پاسخی باشد به انتقادهای فراوان از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی در پی وقوع این رخداد مرگبار.

چند روز پس از این دو انفجار، انتقادها از عملکرد سازمان‌های امنیتی جمهوری اسلامی بالا گرفت و رئیس دیوان عالی کشور نیز به شکل تلویحی عملکرد این نهادها را زیر سؤال برد.

محمدجعفر منتظری روز یک‌شنبه، ۱۷ دی، گفت از دستگاه‌های اطلاعاتی انتظار می‌رود برای این‌گونه مراسم در آینده «مطالعات امنیتی» را با استفاده از امکانات خود گسترش دهند تا «شاهد این گونه حوادث بسیار خسارت‌بار نباشیم».

وزارت اطلاعات روز پنج‌شنبه همچنین درباره اظهار نظرهای برخی از مقامات درباره بمب‌گذاری‌های متعدد توضیح داده و تأکید کرده است که این گفته‌ها «دقیق نمی‌باشد».

جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه، ۱۸ دی‌ماه، مدعی شد در سالگرد قاسم سلیمانی بمب‌گذاری در شهرهای مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز برنامه‌ریزی شده بود که این بمب‌ها خنثی شدند.

او همچنین ادعا کرده بود که «۳۰ بمب» نیز که قرار بوده در روز اربعین به شکل همزمان در تهران منفجر شود کشف شده است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، رادیوفردا؛ ف. دو./ ب. ب.
XS
SM
MD
LG