لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

آلمان «به عنوان طرف سوم و به سود اسرائیل» به پرونده نسل‌کشی در دادگاه لاهه می‌پیوندد


اولاف شولتس (راست) در کنار بنیامین نتانیاهو
اولاف شولتس (راست) در کنار بنیامین نتانیاهو

دولت آلمان اعلام کرد قصد دارد در پرونده اتهامی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دادگاه بین‌المللی دادگستری لاهه، به سود اسرائیل به عنوان طرف سوم مداخله کند.

اسرائیل بلافاصله از این تصمیم دولت آلمان قدردانی کرد.

دولت آلمان روز جمعه، ۲۲ دی، در بیانیه‌ای اعلام کرد «با قاطعیت و به صراحت» اتهام وارده به اسرائیل به عنوان «نسل‌کشی» را که از سوی دولت آفریقای جنوبی در دادگاه بین‌المللی دادگستری لاهه مطرح شده، «رد می‌کند».

سخنگوی دولت آلمان افزود اتهام عنوان شده «هیچ مبنایی» ندارد و دولت آلمان به حمایت از اسرائیل در دفاع از خود در برابر گروه افراطی حماس ادامه خواهد داد.

گروه حماس که توسط آمریکا و اروپا گروه تروریستی شناخته شده در حمله به خاک اسرائیل ۱۲۰۰ کشته بر جای گذاشت، حمله‌ای که پاسخ ارتش اسرائیل را به دنبال داشت که تاکنون هزاران کشته در غزه بر جای گذاشته است.

استفان هبستریت تأکید کرد که آلمان به دلیل ارتکاب به نسل‌کشی یهودیان در حکومت نازی‌ها در جنگ جهانی دوم، «مسئولیت ویژه در قبال اسرائیل دارد».

این سخنگو افزود: نظر به تاریخ آلمان، جنایات علیه بشریت و هولوکاست، دولت برلین به ویژه به کنوانسیون (مقابله با) نسل‌کشی سازمان ملل متحد متعهد است.

استفان هبستریت اظهار داشت دولت آلمان با حمایت از دادگاه بین‌المللی دادگستری در کار خود، که برای چند دهه انجام داده، اکنون قصد دارد به عنوان «طرف سوم» در پرونده مطرح شده علیه اسرائیل مداخله کند.

سخنگوی دولت آلمان هشدار داد اتهاماتی مانند «نسل‌کشی» نباید به ابزار سیاسی علیه کشور معینی که عضو سازمان ملل و دادگاه بین‌المللی لاهه است، تبدیل شود.

برلین قصد دارد استدلالات خود را در خصوص «یورش غیرانسانی» گروه افراطی حماس و دفاع اسرائیل، به عنوان «طرف ثالث» به دادگاه ارائه کرده و در این زمینه «شفاف‌سازی کند».

آلمان به عنوان یکی از امضاکنندگان کنوانسیون مقابله با «نسل‌کشی» که سال ۱۹۴۸ در سازمان ملل تصویب شد، از حق پیوستن به یک پرونده برخوردار است. کنوانسیون یادشده که در سال ۱۹۵۱ اجرایی شد، در زمینه رویدادهای کشتار یهودیان در حکومت آلمان نازی، تصویب شده بود.

بیانیه دولت آلمان ساعاتی پس از آن منتشر شد که هیئت حقوقی اعزامی از سوی اسرائیل روز جمعه در دومین روز از نشست استماع دادگاه یادشده، اتهام عنوان شده از سوی آفریقای جنوبی را با قاطعیت رد کرد.

نمایندگان حقوقی اسرائیل در جلسه سه ساعته‌ای که برای دفاع از اسرائیل فرصت داشتند، به شرح حملات اعضای گروه افراطی حماس در روز ۱۵ مهر پرداخته، عملکرد ارتش اسرائیل در جنگ غزه را توضیح داده و تأکید کردند که اقدامات اسرائیل برای دفاع از خود و مردمش بوده و این کشور قصدی برای از بین بردن نسل فلسطینیان، آن‌گونه که آفریقای جنوبی متهم کرده، ندارد.

هیئت دفاع حقوقی اسرائیل از دادگاه لاهه خواست مطالبه آفریقای جنوبی را برای صدور دستور به توقف جنگ اسرائیل رد کند زیرا این امر بر خلاف حق یک کشور در دفاع از خود و مردمش است.

ارزیابی شده که دادگاه لاهه تا یک ماه دیگر در مورد درخواست دولت پرتوریا در خصوص توقف جنگ تصمیم بگیرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، جمعه شب، در تماس تلفنی با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، از تصمیم کشور او قدردانی کرد.

آقای نتانیاهو گفت پرونده ارائه شده از سوی آفریقای جنوبی مملو از کینه‎‌توزی است و «نباید امکان داد که این نوع رفتارها بر اصول اخلاقی مشترک ما و تمامی جهان متمدن غلبه کند».

دولت‌های بریتانیا و کانادا نیز روز جمعه در بیانیه‌هایی از اسرائیل در برابر اتهام عنوان شده در دادگاه لاهه حمایت کردند. از سوی دیگر اتحادیه عرب و ترکیه روز جمعه گفتند حامی دادخواست آفریقای جنوبی هستند.

رجب طیب اردوغان گفت ترکیه نیز در این زمینه اسناد و فیلم‌هایی به دادگاه لاهه ارائه می‌کند. او ارزیابی کرد که اسرائیل در این دادگاه «محکوم خواهد شد».

XS
SM
MD
LG