لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

اسرائیل می‌گوید آفریقای جنوبی در لاهه «روایتی تحریف‌شده از نسل‌کشی» ارائه کرده است


مشاور حقوقی وزارت خارجه اسرائیل در نشست روز جمعه دادگاه لاهه
مشاور حقوقی وزارت خارجه اسرائیل در نشست روز جمعه دادگاه لاهه

تیم حقوقی اسرائیل در دادگاه بین‌المللی دادگستری در لاهه هلند، روز جمعه ۲۲ دی در فرصتی سه ساعته به اتهامات مطرح شده از سوی پاسخ داد. آفریقای جنوبی اسرائیل را به «نسل‌کشی» در قبال فلسطینیان متهم کرده است.

هیئت حقوقی آفریقای جنوبی، همراه با وزیر دادگستری این کشور، روز پنجشنبه در نشست دادگاه بین‌المللی دادگستری لاهه خواهان آن شد که این دادگاه برای توقف فوری جنگ در نوار غزه دستور موقت صادر کند.

وزیر دادگستری آفریقای جنوبی در استدلال‌های این کشور در خصوص شکایت ۸۴ صفحه‌ای که روز هشتم دی به دادگاه لاهه ارائه شده بود، گفت «هیچ اقدام مسلحانه‌ای خشونت اسرائیل علیه فلسطینیان را توجیه نمی‌کند».

دولت پرتوریا که حمله حماس به اسرائیل را محکوم نکرده، و ارتباطات نزدیکی با فلسطینیان دارد، معتقد است که اسرائیل کنوانسیون «نسل‌کشی» سازمان ملل را با اقدامات خود در جنگ غزه «نقض کرده است».

این نخستین بار است که اسرائیل از خود در این دادگاه بین‌المللی دفاع می‌کند.

اسرائیل با هدف جلوگیری از انتشار حکم توقف عملیات جنگی در این دادگاه شرکت کرده و تأکید دارد که این نهاد از صلاحیت صدور چنین دستوری برخوردار نیست.

تال بکر، مشاور حقوقی وزارت خارجه اسرائیل، در نشست لاهه گفت که اقدامات این کشور در نوار غزه «دفاع از خود پس از کشتاری است که حماس علیه مردم در جنوب اسرائیل به راه انداخت».

گروه افراطی حماس که در فهرست گروه‌های تروریسی اتحادیه اروپا و آمریکاست، هفتم اکتبر (نیمه مهرماه) با خاک اسرائیل حمله کرد و در این علاوه بر کشتن دست کم ۱۴۰۰ اسرائیلی، بیش از ۲۰۰ تن را به اسارت برد که هنوز ده‌ها تن از آنها گروگان حماس هستند.

به دنبال این اقدام اسرائیل که خود را در وضعیت جنگی دید، ابتدا از هوا و دریا و سپس از زمین به غزه حمله کرد و این جنگ به کشته شدن بیش از ۲۰ هزار تن از ساکنان غزه انجامید.

در این زمینه مشاور حقوقی وزارت خارجه اسرائیل یادآور شد که «غیرنظامیان در این جنگ، مانند هر جنگ دیگری، در رنجی دلخراش هستند اما این حماس است که برای به حداکثر رساندن آسیب به غیرنظامیان، هم اسرائیلی‌ها و هم فلسطینیان، تلاش می‌‎کند، در حالی که اسرائیل تمامی کوشش خود را به کار می‌برد تا غیرنظامیان هرچه کمتر لطمه ببینند».

آقای بکر شرح داد که اعضای حماس، کودکان، والدین و بازماندگان سالخورده هولوکاست را در ده‌ها شهرک اسرائیلی به «قتل رساندند، تجاوز کردند، کودکان را در برابر چشم والدین شکنجه کردند، سوزاندند... اما آفریقای جنوبی در شکایت خود به هیچیک از تمامی این اقدامات حماس غافل شده است».

تال بکر گفت که آفریقای جنوبی که به ارتباطات نزدیک خود با حماس افتخار می‌کند «روایت تحریف‌شده از نسل‌کشی» به دادگاه ارائه کرده است.

او در اشاره به حمله اعضای گروه حماس به صدها جوان اسرائیلی در جشنواره موسیقی در جنوب اسرائیل گفت صدها تن از این جوانان کشته شده، ده‌ها تن زخمی و گروه زیادی از آن‌ها به غزه ربوده شدند که هنوز در اسارت هستند.

آقای بکر خاطرنشان کرد که «یک تروریست حماس در تماس تلفنی با والدین خود با افتخار به آن‌ها می‌گفت چگونه مردم اسرائیل را با دستان خود کشته است».

آقای بکر افزود حماس از مردم غزه نیز به عنوان سپر انسانی بهره‌کشی می‌کند... و جنگ اسرائیل علیه حماس است نه علیه شهروندان غزه.

به گفته این نماینده اسرائیل، درخواست آفریقای جنوبی از دادگاه لاهه برای صدور دستور به اسرائیل جهت توقف عملیات نظامی، «غیرقابل باور» و کوششی برای «سلب حق محافظت یک کشور از شهروندان خود، بازگرداندن ربوده شدگان و بازگرداندن امن ده‌ها هزار اسرائیلی است که از خانه‌های خود تخلیه شده‌اند».

این حقوقدان با نشان دادن تصاویر ۱۳۶ اسرائیلی که هنوز در اسارت حماس هستند، افزود اگر حماس ربوده‌شدگان ما را آزاد کند و سلاح خود را بر زمین بگذارد، «این رنج پایان خواهد گرفت».

مالکوم نِیثان شاو، حقوقدان بریتانیایی یهودی و کارشناس شناخته‌شده جهانی در ارتباط با «نسل‌کشی» که اسرائیل او را برای ریاست تیم دفاعی خود در دادگاه لاهه انتخاب کرده، در نشست روز جمعه دادگاه لاهه گفت حماس برای خونریزی که طرح کرده بود، «هیچ محدودیتی» قائل نشد.

او افزود که اعضای حماس «مردم را سوزاندند، حتی نوزادان را مثله کردند. چرا؟ چون آن‌ها یهودی هستند، چون سخن از مردم اسرائیل است».

این حقوقدان اظهار داشت ارتش اسرائیل مرتبا به افراد غیرنظامی در منطقه جنگی خبر می‌دهد که باید نقاط معینی را ترک کنند و این «دقیقاً» نشان می‌دهد که اسرائیل قصدی برای نسل‌کشی ندارد.

مالکوم شاو «اظهارنظرهای تصادفی» برخی از سیاستمداران اسرائیل در مورد غزه را «بی‌ربط» نامید و گفت نخست‌وزیر اسرائیل سخنان آن‌ها را که «جزو تصمیم‌گیرندگان نیستند» کاملاً رد کرده و تصمیمات کابینه اسرائیل باید لحاظ باشد.

آقای شاو افزود اظهارنظرهای برخی از سربازان درگیر در عملیات جنگی نیز که در شکایت آفریقای جنوبی مطرح شده، موضع رسمی ارتش نیست بلکه ارتش اسرائیل سلسله مراتب دارد و دستورات و بیانیه‌های ریاست ستاد کل ارتش ملاک است.

مالکوم شاو تأکید کرد سربازان اسرائیلی که قوانین جنگ را زیر پا می‌گذارند، در چارچوب سیستم قضایی خود اسرائیل محاکمه می‌شوند.

نخست‌وزیر اسرائیل پنجشنبه‌شب در یک ویدیو گفته بود اسرائیل در حال مبارزه با «تروریست‌های خونخواری است که مرتکب جنایت علیه بشریت شدند؛ به زن، مرد، پیر، جوان و حتی کودکان تجاوز کرده، آن‌ها را سر بریدند، مثله کردند و به آتش کشیدند».

بنیامین نتانیاهو در مورد «دو رویی» آفریقای جنوبی گفت «چرا زمانی که شرکا و حامیان حماس میلیون‌ها تن را در سوریه و یمن کشتند یا آواره کردند، آفریقای جنوبی ساکت بود؟»

لی‌اور هایات، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفته بود که کشورش در نشست طرح شکایت آفریقای جنوبی «شاهد یکی از بزرگ‌ترین نمایش‌های نفاق در تاریخ» و «یک سری ادعاهای دروغین و بی‌اساس» بود.

دولت آمریکا نیز اتهام وارده به کشور متحد خود را رد کرده است. ودانت پاتل، از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا، پنجشنبه گفت ادعای نسل‌کشی از سوی اسرائیل «بی‌اساس است».

معلوم نیست که دادگاه بین‌المللی دادگستری چه زمان حکم خود را صادر کند. اما نظر به جنگی که کماکان در جریان است، احتمال داده شده که رأی این نهاد تا چندهفته دیگر منتشر شود.

صدور احتمالی دستور توقف جنگ بنا به خواسته آفریقای جنوبی نیازمند رأی موافق دست‌کم ۹ قاضی از ۱۵ قاضی دادگاه لاهه است.

برخی از کارشناسان اسرائیلی و بین‌المللی ارزیابی کرده‌اند که این دادگاه ممکن است احکام دیگری مانند محدود کردن جنگ صادر کند. اما احتمال رد درخواست آفریقای جنوبی نیز مطرح است.

روز دوم از نشست استماع دادگاه لاهه مانند روز نخست آن با تجمع‌های حمایت از اسرائیل و فلسطینیان در خیابان روبروی ساختمان دادگاه همراه بود. در میان حامیان اسرائیل، شماری از خانواده‌های اسرائیلی‌های ربوده شده به غزه حضور داشتند.

جنگ میان ارتش اسرائیل با گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا و اروپا تروریستی شناخته شده، روز جمعه نود و هشتمین روز خود را پشت سر گذاشت.

با استفاده از: پخش زنده دادگاه لاهه، یدیعوت آحرونوت، هاآرتص، رادیو فردا؛ ف.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG