لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۶

گروسی: ایران به سرعت در حال غنی‌سازی است و برای بازرسان مانع ایجاد می‌کند


 تاسیسات هسته ای ایران در اراک (عکس از آرشیو)
تاسیسات هسته ای ایران در اراک (عکس از آرشیو)

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت ایران در حالی که برنامه غنی‌سازی غنی‌سازی اورانیوم خود را «به سرعت» پیش می‌برد، همچنان به ایجاد موانع برای بازرسی‌ها نیز ادامه می‌دهد.

رافائل گروسی در مصاحبه با نشریه «نشنال» که روز سه‌شنبه ۲۶ دی ماه منتشر شده است، تاکید کرد که ایران عضو معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است و باید به تعهدات خود در چارچوب این معاهده پایبند باشد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: «ایران تنها کشور غیرهسته‌ای [جهان] است که اورانیوم را در چنین سطح بسیاربالایی و خیلی نزدیک به میزان مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی٬ غنی‌سازی می‌کند.»

او اضافه کرد: «نمی‌گویم آنها سلاح اتمی دارند، می‌گویم این موضوع حساسی است. هنگامی که شما در این [سطح غنی‌سازی] می‌کنید، باید قوانین را نیز رعایت کنید.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجم دی اعلام کرده بود که ایران با افزایش سرعت غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا، در حال حاضر به اندازه کافی اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی در اختیار دارد که این میزان در صورت غنی‌سازی بیشتر، برای ساخت سه بمب اتمی کافی است.

آقای گروسی گفت در حالی ایران غنی‌سازی اورانیوم با چنین غلظتی را انجام می‌دهد که تنش در خاورمیانه بالاگرفته و جنگ غزه نیز به دشمنی با اسرائیل و متحدانش دامن زده است.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌گوید، تصویر کلی از برنامه هسته‌ای ایران «نشان می‌دهد که این برنامه به سرعت در حال پیشرفت است. ما مخالف آن نیستیم، اما می‌گوییم دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید متناسب با چنین فعالیت‌هایی باشد.»

او تصریح کرد که ایران از دسترسی برخی از بازرسان بر اساس ملیت‌شان به تأسیسات جلوگیری می‌کند و این مسئله با ماهیت فعالیت‌های آژانس در تضاد است.

رافائل گروسی تاکید کرد: «این اقدام بسیار غیرسازنده است.»

فرانسه، آلمان و بریتانیا که سه قدرت اروپایی امضاکننده برجام به شمار می‌روند، در آذرماه سال جاری با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که جمهوری اسلامی مجوز بازرسان کشورهایی را لغو کرده که اظهارات انتقادی درباره پرونده هسته‌ای ایران مطرح می‌کنند.

این سه کشور به مقام‌های تهران هشدار داده بودند: «کار فنی مستقل آژانس نمی‌تواند مشمول تفسیر سیاسی ایران از دیدگاه‌های دیگر کشورهای عضو به این شکل باشد.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه ۱۲ مهر اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی فعالیت ۱۲۷ بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تأیید کرده، اما «سه یا چهار بازرس اروپایی مغرض» را از ادامه فعالیت در سایت‌های ایران منع کرده است.

XS
SM
MD
LG