لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۰

گروسی می‌گوید ایران آژانس را سپر اختلافات خود با غرب کرده است


رافائل گروسی
رافائل گروسی

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید جمهوری اسلامی ایران این نهاد سازمان ملل را سپر اختلافات خود با کشورهای غربی کرده است.

رافائل گروسی روز پنجشنبه ۲۸ دی ماه در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه تصریح کرد که ایران «به سختی» با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری می‌کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر گفته بود که فعالیت‌های این نهاد بین‌المللی برای راستی‌آزمایی و نظارت مرتبط با توافق هسته‌ای موسوم به برجام از زمان تصمیم ایران در فوریه ۲۰۲۱ برای توقف اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود ذیل این توافق، با مشکل مواجه شده است.

آقای گروسی در مصاحبه‌ای در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس تصریح کرد: «این وضعیت بسیار مایوس‌کننده‌ای است. ما فعالیت‌های خود را در آنجا ادامه می‌دهیم، اما در یک سطح حداقلی. آنها همکاری را به صورت بسیار بی‌سابقه محدود می‌کنند.»

او به عنوان مثال به موضوع جلوگیری ایران از دسترسی برخی از بازرسان بر اساس ملیت‌شان به تأسیسات هسته‌ای اشاره کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه گفت: «این راهی برای تنبیه ما به خاطر اتفاقات خارجی است. وقتی که فرانسه، بریتانیا یا ایالات متحده چیزی می‌گویند که آنها را دوست ندارند، انگار (ایران) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را سپر اختلافات سیاسی خود با دیگران کرده است. این برای ما غیرقابل قبول است.»

او در ادامه بر لزوم دیپلماسی برای حل مناقشه هسته‌ای ایران تاکید کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «دیپلماسی، دیپلماسی، دیپلماسی، این چیزی است که ما به آن نیاز داریم. ما باید به گفت‌وگو ادامه دهیم، باید مانع وخامت اوضاع شویم و اجازه ندهیم وضعیت به نقطه‌ای برسد که بازگشت از آن غیرممکن باشد.»

رافائل گروسی با این حال احتمال سفرش به ایران را رد نکرد.

او همچنین روز سه‌شنبه در مصاحبه با نشریه «نشنال» گفته بوذ، ایران در حالی که برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را «به سرعت» پیش می‌برد، همچنان به ایجاد موانع برای بازرسی‌ها نیز ادامه می‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجم دی اعلام کرده بود که ایران با افزایش سرعت غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا، در حال حاضر به اندازه کافی اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی در اختیار دارد که این میزان در صورت غنی‌سازی بیشتر، برای ساخت سه بمب اتمی کافی است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: «ایران تنها کشور غیرهسته‌ای [جهان] است که اورانیوم را در چنین سطح بسیاربالایی و خیلی نزدیک به میزان مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی٬ غنی‌سازی می‌کند.»

غنی‌سازی در سطح ۶۰ درصد که از بیش از دو سال پیش و بر خلاف تعهدات ایران در برجام آغاز شد یکی از نگرانی‌های جدی جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی تاکید می‌کند برنامه هسته‌ای این کشور کاملا صلح‌آمیز است و به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست.

XS
SM
MD
LG