لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۹

ادامه واکنش‌های بین‌المللی به اعدام محمد قبادلو؛ اتحادیه اروپا به شدت محکوم کرد


محمد قبادلو، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری اخیر در ایران که سوم بهمن اعدام شد
محمد قبادلو، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری اخیر در ایران که سوم بهمن اعدام شد

در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به اعدام محمد قبادلو، اتحادیه اروپا اقدام جمهوری اسلامی در اعدام معترضان را به شدت محکوم کرد، شماری از چهره‌های سیاسی کشورهای مختلف این اعدام را تکان‌دهنده خواندند و سفیر اسرائیل نیز به این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که شامگاه سه‌شنبه سوم بهمن منتشر شد تاکید کرد که این اتحادیه اعدام محمد قبادلو را به شدت محکوم می‌کند و بار دیگر از مقام‌های ایران می‌خواهد که فورا به صدور و اجرای احکام اعدام علیه معترضان پایان دهند.

بیانیه اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه «استفاده از مجازات اعدام به عنوان پاسخی به مخالفت‌های داخلی غیرقابل قبول است»، شمار اعدام‌های سال گذشته ایران و شتاب اعدام‌ها در حال حاضر را «هولناک» خوانده است.

این اتحادیه همچنین بار دیگر خواستار لغو مجازات اعدام در ایران شده و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است که به حقوق قضایی متهمان و همچنین حقوق اساسی شهروندان مانند آزادی بیان و اجتماعات مسالمت‌آمیز احترام بگذارند.

محمد قبادلو در اعتراضات سال گذشته در تهران بازداشت شد و به گفته وکیل او، در حالی که روند اعاده دادرسی او هنوز در جریان بود، سحرگاه سه‌شنبه سوم بهمن در زندان قزلحصار اعدام شد.

وکیل او و شماری از حقوقدان‌ها با استناد به موارد حقوقی از اعدام او به عنوان «قتل» توسط حکومت یاد کرده‌اند.

انتشار خبر اعدام او با موجی از واکنش‌ها در ایران روبه‌رو شد و در بیرون از ایران نیز عفو بین‌الملل آن را «تکان‌دهنده» خواند.

عفو بین‌الملل، دفتر آلمان، با اشاره به اعدام محمد قبادلو و فرهاد سلیمی در بیانیه‌ای نوشت: «بی‌توجهی مستمر مقام‌های ایران به حق زندگی باید عواقبی داشته باشد».

این بیانیه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی همچنان از اعدام به عنوان ابزاری برای «مرعوب کردن جنبش اعتراضی در ایران» استفاده می‌کند، از جامعه بین‌المللی خواست که برای لغو اعدام در ایران و «پایان دادن به محاکمات ساختگی» تلاش بیشتری انجام دهند.

موضوع اعدام محمد قبادلو به نشست شورای امنیت سازمان ملل که بامداد چهارشنبه برگزار شد نیز کشیده شد.

این نشست برای بررسی اوضاع خاورمیانه برگزار می‌شد و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز در آن حضور داشت.

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، با اشاره به «اقدامات مخرب» جمهوری اسلامی در منطقه و در جهان، گفت مردم ایران هم هر روز در رنج‌اند.

او افزود: «همین دیروز یک ایرانی بی‌گناه دیگر، محمد قبادلو، اعدام شد اما همان زمان که ایرانیان بی‌گناه بر چوبه دار تاب می‌خورند، آقای عبداللهیان اینجا می‌نشیند و برای ما درباره قداست زندگی انسان سخنرانی می‌کند».

اعدام محمد قبادلو همچنین با واکنش‌های شمار دیگری از چهره‌های سیاسی در کشورهای دیگر نیز روبه‌رو شد.

از جمله کلارا آن بونگر، نماینده پارلمان آلمان که کفالت سیاسی محمد قبادلو را هم برعهده گرفته بود در توییتی نوشت: محمد که چند روز پیش ۲۴ ساله شد در یک دادگاه نمایشی محکوم شد و «با وجود بی‌گناهی توسط رژیم اسلامی ایران به قتل رسید».

مسعود قره‌خانی، رئیس ایرانی‌تبار پارلمان نروژ، نیز در توییتی نوشت که محمد قبادلو پس از بازداشت «وحشیانه» و بدون دادرسی لازم و «مطمئن» سرانجام روز سه‌شنبه اعدام شد.

دریا صفایی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان بلژیک، هم جرم محمد قبادلو را «مبارزه برای دموکراسی، آزادی و زندگی بهتر» خواند و نوشت که در تجمع اعتراضی مقابل سفارت جمهوری اسلامی در بروکسل شرکت خواهد کرد.

اردلان شکرآبی، نماینده پارلمان سوئد، نیز با انتشار تصویری از محمد قبادلو در توییتی نوشت: «استبداد اسلامی روزی از مردم ایران شکست خواهد خورد».

XS
SM
MD
LG