لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

ساختمان‌های ناایمن؛ مدیران بیمارستان گاندیِ تهران دست‌کم سه بار اخطار گرفته بودند


بیمارستان گاندی در خیابان گاندی در شمال تهران
بیمارستان گاندی در خیابان گاندی در شمال تهران

در پی وقوع آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی در شهر تهران، مدیران شهرداری و آتش‌نشانی می‌گویند که مدیریت این بیمارستان دست‌کم سه بار اخطار ایمنی دریافت کرده، اما در این زمینه اقدامی نکرده است.

هتل بیمارستان گاندی در خیابان گاندیِ تهران شامگاه پنج‌شنبه، پنجم بهمن‌ماه، دچار آتش‌سوزی شدید شد.

به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران، آتش از نمای ساختمان آغاز شد و به داخل سرایت کرد و بعد از حدود سه ساعت با تلاش آتش‌نشانان مهار شد.

خبرگزاری ایسنا روز جمعه، ششم بهمن، نوشت که از ۹۳ بیماری که روز پنج‌شنبه جزء پذیرش‌شدگان بودند، ۵۱ بیمار به‌هنگام حریق در بیمارستان حضور داشتند که «همگی با هماهنگی شبکه بهداشت [به مکان امن] منتقل شدند».

به گفته مدیران شهری تهران، این حریق هیچ تلفاتی نداشته و از مجروحان احتمالی این حادثه نیز تاکنون آماری منتشر نشده است.

با این حال وقوع این حریق بزرگ در مکانی عمومی مثل یک بیمارستان بار دیگر مسئله ساختمان‌های ناایمن در پایتخت کشور را در رسانه‌ها برجسته کرده است.

به گفته مدیر بحران منطقه شش شهرداری تهران، «۴۰ بیمارستان این منطقه به خاطر ناایمن بودن وضعیت ساختمان‌ها تاکنون سه بار اخطار ایمنی دریافت کرده‌اند».

یکی از این بیمارستان‌ها هم بیمارستان گاندی بوده که به گفته این مدیر شهرداری در سه جلسه‌ای که با مدیران آن برگزار شده «مقرر شد که مسئولان بیمارستان گاندی یک مشاور برای چگونگی اجرای به‌روزترین سیستم‌های اطفا و اعلان حریق به منظور رعایت ایمنی در فازبندی‌های مختلف داشته باشند».

این موضوعی است که مدیران بیمارستان با بی‌توجهی از کنار آن گذشته‌اند. این در حالی است که به گفته جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران، بیمارستان گاندی در پنج جلسه که آخرینِ آن در آبان سال جاری برگزار شده «هشدار و اخطار دریافت کرده» است.

مسئله عدم رسیدگی به ساختمان‌های ناایمن در پایتخت از سال‌ها پیش مطرح است و پس از حادثهٔ آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو تاکنون چند فهرست از بناهای ناایمن و در خطرِ تهران تهیه شده که هم بر سر انتشار آن‌ها و هم جزئیات آن‌ها بحث‌وجدل کم نبوده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشوری هم در مردادماه سال جاری گفته بود که هزار ساختمان ناایمنِ دارای بیش از ١٢ طبقه در تهران شناسایی شده‌ که مستعد آتش‌سوزی‌اند.

دو ماه پیشتر هم رئیس کل دادگستری استان تهران تأیید کرده بود که ساختمان «کلینیک هزار تختخوابی مهدی» در تهران در شرایط و وضعیت ناایمن قرار دارد.

با استفاده از ایسنا، خبرآنلاین، شبکه ایکس و رادیوفردا؛ ف. دو./ ب. ب.
XS
SM
MD
LG