لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۳

افزایش تنش میان پاریس و مسکو در آستانه سفر امانوئل مکرون به اوکراین


امانوئل مکرون و ولادیمیر پوتین
امانوئل مکرون و ولادیمیر پوتین

با نزدیک شدن به زمان سفر رئیس‌جمهور فرانسه به اوکراین، پاریس لحن خود را در قبال روسیه تندتر کرده و سفیر روسیه در پاریس در واکنش به کشته شدن دو امدادگر در اوکراین به وزارت خارجه فرانسه احضار شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد که الکسی مشکوف سفیر روسیه در پاریس روز دوشنبه به وزارت خارجه فرانسه احضار می‌شود.

این منبع که نامش فاش نشده، افزود که وزارت خارجه فرانسه در جریان این احضار، حملات روسیه را که منجر به کشته شدن دو امدادگر فرانسوی در اوکراین در روز پنج‌شنبه گذشته شد، دوباره محکوم خواهد کرد.

همچنین به گفته او، فرانسه به راه افتادن دوباره کارزار اطلاعات نادرست از سوی روسیه را که فرانسه را هدف قرار می‌دهد، محکوم خواهد کرد.

به گفته وزارت خارجه فرانسه، دو شهروند فرانسوی روز پنجشنبه در جریان حمله به بریسلاو، یک شهر کوچک در اوکراین و در نزدیکی مناطق جنگی جان باختند.

پاریس پس از این حمله، آن را «وحشی‌گری» مسکو توصیف کرد و دادستانی ضدتروریسم فرانسه نیز تحقیقات خود در این زمینه را از روز جمعه آغاز کرد.

تنش‌ها بین دو کشور روسیه و فرانسه در هفته‌های اخیر بر سر موضوع جنگ اوکراین افزایش یافته و مسکو تصمیم فرانسه برای تحویل تسلیحات جدید به کی‌یف را «جنون نظامی‌گری» فرانسوی‌ها خوانده است.

پاریس همچنین روسیه را به راه‌اندازی کارزار اطلاعات نادرست علیه خود متهم کرده است.

وزارت دفاع روسیه ماه گذشته مدعی شد که حدود ۶۰ شبه‌نظامی را که بیشتر آنان «مزدوران فرانسوی» بودند در شهر خارکیف اوکراین «از بین برده است.»

این اطلاعات بلافاصله توسط پاریس تکذیب شد.

روز شنبه مقامات روسیه ارتش اوکراین را متهم کردند که با بمب گذاری در یک نانوایی در در شهر اشغال شده لیسیچانسک ۲۸ نفر را کشتند.

کرملین روز دوشنبه این بمب‌گذاری را «اقدام تروریستی وحشتناک» توصیف کرد.

کی‌یف تا کنون به این اتهامات واکنشی نشان نداده است.

مقامات فرانسوی معتقدند که این اطلاعات نادرست بر اساس یک رویه قدیمی از سوی روسیه است که با هدف سیاسی انجام می‌شود و نه تنها به دنبال تضعیف حمایت غرب از اوکراین صورت می‌گیرد، بلکه قصد دارد به این وسیله به اختلافات در جوامع غربی دامن بزند.

امانوئل مکرون پنجشنبه گذشته پس از توافق رهبران اروپایی برای کمک پنجاه میلیارد یورویی به اوکراین، اطمینان داد که روسیه نمی‌تواند روی خستگی احتمالی اروپایی‌ها در حمایت از اوکراین حساب کند.

قرار است مکرون در ماه فوریه به اوکراین سفر کند اما هنوز تاریخ دقیق آن اعلام نشده است.

XS
SM
MD
LG